Färg till Black Pearl och koder.
Hej modellbyggare! Tänkte ta upp en gammal hobby som jag hade i ungdomen. Modellbygge!!!😀! Tänkte att få till lite kvalitetstid med sonen i denna hobby!
Något som jag inte gjort tidigare är att måla med airbrush vilket jag nu tänkte pröva.
Det står färgkoder i modellbeskrivningen!
Men var köper man bäst färger- jag tänkte vattenbaserade akrylfärger.
Och hur konverterar man koden i modellen till det man skall skaffa. Modellen jag köpt är Pirates of The Carabean - Black Pearl
Tack på förhandlar tips och lite undervisning i ämnet.
/Joachim
- Redigerat 2023-01-16 15:29 av Roca

Välkommen tillbaka i plastvärlden!
Färger kan du konvertera med olika appar eller hemsidor som den här t ex. https://www.modelshade.com/
Vad du sen ska ha för fabrikat på färgen är en smaksak och många förordar Vallejo, dock inte jag.
Har svårt för deras latexbaserade färg och är istället helt inkörd på Citadel som blir hårdare än Vallejo och enklare att slipa om det skulle behövas.
En fördel med Vallejo är att många för dem så det är ganska enkelt att få tag på. Citadel hittar du där Warhammer säljs som t ex Games Workshop.
Tänk dock på att de flesta vattenbaserade färger sitter bättre med en primer i botten och vad gäller Citadel så är deras sprayprimer väldigt bra till många olika färgtyper. Jag är storkonsument på Chaos Black och Corax White.
Lycka till!
/Niclas

Jäsingen vad bra! Detta skall studeras i morgondag! Tack för hjälpen! Nja - jag skiter nog i filmen här och börjar med en gång 😂 Tack snälla!!!

#2:
Det var så lite så, kom på en sak till.
Om du väljer Citadel så funkar de kalas att spruta om du späder med Vallejo airbrush thinner och en gnutta av deras Flow improver.
Det går med vatten också men jag finner det lite lynnigare då och använder inget annat än Vallejos grejer till Citadel idag när jag ska spruta dem.
/Niclas

Återigen - varmt tack!!!

Välkommen (tillbaka) till hobbyn och välkommen till forumet.
Lycka till med bygget!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

#5: Tack så mycket - kommer att söka råd här och redan fått mycket info i trådarna!
Eftersom det är ett fartyg som inte existerar i verkligheten så finns det utrymme för tolkning av kulörer.
Åtminstone som jag ser det 😉
- Redigerat 2023-01-15 11:29 av [Hayabusa-0001]