Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterfartyg-båtarträarbeten
Läst 440 ggr
bolin
5

Meta 1915 - del 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Långt om länge en fortsättning av bygget av Meta.

Tidigare delar finns här

Ett 50-årsfirande och en längre tjänsteresa senare har jag nu lyckats få ihop bogsprötet.

• Redigerat 2024-10-03 17:00 av Roca
bolin
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det går fortfarande lite långsamt med bygget. Men jag har nu kommit igång med att tillverka block. Jag har kommit fram till att jag behöver omkring nittio stycken i varierande storlekar.

Vid tiden för när Meta byggdes hade man gått över till block med en intern bygel. Jag bygger dem av ett laminat av trä med infällda byglar och en genomgående nit. Överst i mitten syns några färdiga block som jag byggde först medan jag provade ut metoden. Jag hoppas att resten kommer se ännu bättre ut.

Slasktratt
0

Jag tycker blocken ser bra ut på bild.
Vilken storlek är det på blocken ?
Förstår att det handlar om mm.

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

bolin
1

Det största färdiga blocket på bilden är 7mm långt, bygeln oräknad. De färdiga blocken i ”produktionsversionen” skall bli mellan 4 och 6 mm. De minsta blocken är det flest av och hör hemma i den löpande riggen till uthal etc.

Slasktratt
1

När det är så små mått det rör sig om, hur fäster du fast delarna när de formas till block. Vilka miniverktyg används?
Måste säg att jag är mycket imponerad av bygget av Meta. Kul att följa bygget.

rocc1
1

Jättesnygga block, men jösses vilket pilljobb men verkligen snygga.👍
Rolf

bolin
1

#4: Jag använder egentligen inte några särskilda verktyg. Bara en kombination av nålfilar, tänger för att hålla, borrhållare, litet städ och ett lite skruvstycke. Samt fingrar förstås.

Alla block blir inte identiska, men jag får använda dem i olika delar av riggen så att det märks mindre…

bolin
2

Till slut är jag färdig med alla block. Vart och ett en liten modell. Sjuttio modeller.
Nu kan jag börja fundera på riggen. Fast först behöver vaggan byggas.

Slasktratt
1

Ett otroligt arbete du lagt ner . Vilket tålamod . 👍👍👏👏

bolin
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Nu kan jag börja sätta ihop delar jag tillverkat tidigare. Först ut är det bogsprötet.

I Billings byggsats återges ju Meta så som hon såg ut senare. Då fick hon en klyvarbom också, men från början var det en enda rundhult.

Jag har använt ett foto av en liknande skonare som referens. Fotona jag har av Meta visar en väldigt likartad riggning för bogsprötet, men detaljerna syns rätt dåligt.

Kedjorna är en av få delar ur byggsatsen som jag använt. De är i koppar och var lätta att svärta med samma medel som jag använder till mässing.

Slasktratt
0

Snyggt arbete med bogspröt 👍
Vad använder du för medel för att få mässingen svart?

bolin
2

Jag använder en produkt som lämpligt nog kallas Brass Black. Trots vad det står på förpackningen upplever jag att den funkar sämre på koppar än mässing.

Jag har köpt den i en butik för jaktvapen. Jag antar att den används för att ge patina.

Det är viktigt att föremålet är rent och fettfritt. För mig funkar vanligt diskmedel, det löser fett utmärkt.

Slasktratt
1

Tack för svaret på min fråga 👍
Ska försöka få tag i medlet i någon jaktbutik.

Banjoman
1

#9: Wow! Mycket, mycket stiligt!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bolin
4

Lite sen med denna uppdatering. Förra helgen började jag montera utrustningen som skall stå på däcket. Det mest av den är redan färdig och behöver bara limmas på plats.

Slasktratt
1

Vilken finish! Rent och snyggt.
Hantverket du besitter imponerar👏👏👍👍🏆

bolin
5

Tack Roland.

Jag har idag även monterat ankarspelet. De två handtagen är löstagbara och jag vet inte om jag kommer visa dem på modellen (de var rimligen stuvad under gång).

bolin
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Oj, nu var det länge sedan jag uppdaterade här. Det har fortsatt gå långsamt med bygget, men lite pyssel har det blivit mellan varven.

En form att bygga livbåten över. Den är laminerad av tunna skivor och sedan formad med fil och sandpapper. Den färdiga formen är behandlad med schellack som jag även planerar vaxa för att att lim inte skall fastna.

Jag har även börjat med seglen. De är av silkespapper som jag sedan målat med pergamentfärgad sprejfärg. Sömmarna är markerade med hård blyertspenna. Längs kanterna har jag limmat tunna remsor. Nu håller jag på att limma fast ett likrep längs kanterna

rocc1
0

Snyggt, spännande med silkespapper till seglen, blir det inte skört? kan vara en fördel för min del att slippa handskas med symaskinen😁

Rolf

bolin
0

Pappret jag använder är inte den allra tunnaste sorten. Jag tror en skjorta jag köpte kom inslagen i det. Sprejfärgen hjälper också till att göra det mer hållbart.

Anledningen att jag inte använder riktigt tyg är inte en rädsla för nål och tråd. Däremot är det omöjligt att sy skalenliga sömmar om skalan är mindre än 1:12, och tyget har väldigt svårt att falla rätt för skalan.

fenrisulven
1

#1: Hej Bolin, jag är imponerad av ditt tålamod med att tillverka block :-) Jag ska göra (har gjort några testblock) några till min båt men jag ska inte ha så många, men du hade tålamod att göra 90 st…. Känns lite inspirerande att göra de få jag behöver till min båt när jag ser dina :-) Själv gör jag dom av rundstav och borrar hålen med ett handborr och sen använder jag en Dremel att få till rätt utseende…
Och på tal om långsamt bygge, tror inte du slår min långsamhet :-O Jag började att såga virket till min båt 2010 och nu är det 2023, så 13 år har jag hållit på hitintills men nu ser jag slutet närma sig av mitt bygge. Har några små "lådor" som ska vara på däcket och sen några detaljer på hytten plus master/riggen och sen är den färdig att sjösättas :-)
Så, vi bygger i vår takt och till slut blir vi klara… :-)

• Redigerat 2023-10-17 00:50 av fenrisulven
bolin
3

Jag har så smått fortsatt byggandet under hösten, i första hand med segel och rigg. Seglen gör jag av silkespapper som jag sprejar med färg i kulör "pergament".

I hörnen och vid revsejsingarna limmar jag på förstärkningar. Längs kanten fäster jag likrepet med lim. Till detta använder jag utspätt vitlim.

Som förstärkning där det skall vara hål genom seglet droppar jag vitlim som jag blandat med färg.

I det förliga liket fäster jag mastringarna med tråd. Mastringarna har jag gjort genom att pensla lim på ena sidan av ett hyvelspån som jag sedan rullat runt en pinne. Sedan kan man skära av lagom breda ringar ur rullen.

På bilden har jag även fäst gaffeln med tråd.

rocc1
0

Snyggt, väldigt fiffigt och kreativt med mastringarna.

Rolf

Banjoman
2

#21: Instämmer med föregående talare – fiffigt värre att göra mastringar av laminerade hyvelspån! Det knepet lägges härmed på minnet – hyvelspån saknas sällan i mitt hus, ju! 😇

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

• Redigerat 2024-01-04 16:26 av Banjoman
bolin
0

#23: Det där är många många mastringar…

bolin
1

Med färdiga segel kan jag börja rigga.

Jag kommer försöka göra så mycket som möjligt utan att montera masterna på skeppet. Till hjälp har jag gjort en enkel ställning där mast och segel kan hanteras liggande.

Det mesta av den stående riggen var stålvajer. Jag kommer dock inte använda riktig vajer utan har istället målat linorna med grå färg. Det borde se tillräckligt bra ut. Målade linor gör dem även styvare, vilken kan vara bra för den stående riggen.

Delar av linorna har även klätts med sytråd så att de inte skall skava på masten, se den andra bilden för hur det såg ut på en liknande skonare i verkligheten.

bolin
3

Jag har fortsatt med att måtta ut förstängsegel, klyvare och jagare. Inget av fotona jag har av Metas ursprungliga rigg visar henne med satta segel, så jag har letat upp representativa bilder att använda istället.

På bilden provar jag ut storleken med hjälp av pappersmallar. Man kan se att inre klyvare och jagare ser stora ut, så jag har minskat dessa något.

bolin
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Förstängseglen är nu klara. Målade, limmade, strukna och försedda med öglor (staglitsar) att fästa vid stagen. De åker upp när jag monterar fockmasten och gör fast förstagen.

rocc1
1

Seglen är jättefina precis som resten av båten.
Rolf

bolin
3

Nu är det färdigriggat. Dags att flytta masterna till skrovet och börja rigga vanten.

Slasktratt
1

Vackra segel kan man konstatera.
I mina ögon ser det helt perfekt ut.
👍👍👏👏🥇🥇

bolin
1

Det är dags för en liten uppdatering. Masterna har nu kommit på plats och jag har börjat belägga den löpande riggen.

Jag börjar inifrån och jobbar mig utåt. Så uthal och inhal på bommen kom först, sedan skot, och annat som skall beläggas direkt på naglarna kring masten. Vanten kommer att komma sist eftersom de sitter ytterst.