Trumpeters P-40B i 72 skala.
Eftersom jag har kasserat Academys P-40B så var det bara att sätta igång med Trumpeters, den ser betydligt bättre ut. Så här långt är den gången. Man får borra upp de två tankningshålen under V sidoruta, det har Trumpeter missat men det var på gång eftersom det finns påbörjat på insidan. Sedan får man sätta något för hålen på insidan. Cockpiten ser bra ut, stolsittsen har en insvägning fram till som faktiskt ska vara där så det är inget gjutfel. Stolen bör målas i aluminium, de flesta hade denna typen av pressad aluminium stol. Väggarna har lite ramar och detaljer men mycket saknas, V sida har inga reglage. Kontrollpanelen ser mycket bra ut, har oxå bakstyckena kulsprutorna gjutna på sidorna. Vad jag inte gillar är den förhöjda luckan på V sida + vissa andra saker som sticker ut, ganska onödigt men är trendigt. Återkommer när främre delen har limmats ihop. Passformen var görbra på bakre delen samt vingdelarna.
Sven-Åke

Det skall bli roligt att följa även detta bygge!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ja verkligen de ska bli väldit kul att få se detta bygga ta fart framöver :)
Bra början :)
Ska, bli spännande att följa. Kul att höra om ev. problematik.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Jomen, den ska byggas, som sagt vem kan motstå rejäla shark teeth, inte jag iallafall, ja om dom nu inte naffsar efter ens ändan förstås. Rapporter kommer eftersom, jag lovar. Hörrö Henke tror du inte jag får klart detta bygge, hehe, en bra början brukar få ett lyckligt slut, ibland iallafall. Jo alla modeller har problem, vissa överkomliga andra dödsfällor, men det är för det mesta kul att räta till felen och blunda för det som inte går att fixa, ser det bara något så när rätt ut så ja vad gör man. Nu har jag ju just börjat på den men har en till i samma låda så gör jag för grova klantigheter på denna så ska väll nästa kunna bli bra, förhoppningsvis. Föresten så klantade jag mig med min Has. P-40E som har öken kamo, glömde torka ren kärran med rödsprit innan jag började måla den. Skulle maska av för underfärgen och då jag flyttade tejpen lyftes en del färg av, hoppsan som sagt, men efter slipande och ommålning av området så ser det ganska bra ut, vette katten om jag vågar maska igen, får bli frihandsmålning, så kan det gå när inte knoppen är på.
God Jul allesamman önskar Sven-Åke
Klart trevlig modell
Har några P-40 liggandes, bl,a en E version och en M/N version ifrån Academy.
Ja de är absolut en av mina favoriter detta plan :)
Så de lär jag nog köpa på mig några st nya….

Så var det mesta på plats för idag. Lite trixande blev det i nosen, kanske mitt tempo som gjorde att det ser ut som det gör, kunde lagt ner mera tid på delarnas passform pö om pö. För att få den rätta vingvinkeln så fick jag fila och skrapa på vingarnas anläggningsytor, mest i böjen fram, på båda sidor alltså, jag tror jag fick till det gansk bra. Kittet är lätt att sätta ihop men jag ser att vissa grejer inte ricktigt stämmer med verkligheten, kommer till det senare, men jag tror man kan strunta i det om man inte är så in i hundan noga. I övrigt stämmer storleken bra, modellen ser bra ut, ser att jag fått stolen lite för mycket lutad åt H, får väll trycka till den för kung och fosterland för att räta till den, om det nu går. Vad som inte är bra är Trumpeters lösning av kylluckorna under som helst ska vara utfällda, solfjäderformat, vid parkering. Men har sett plan med dom infällda oxå men då ska det vara en v formad glipa och det har inte Trumpeter tagit någon hänsyn till, dom var manuelt manövrerade av piloten. Allt för idag.
Sven-Åke

Ser ju bra ut! Och det går ju framåt med fart! Eftersom jag har varit så snäll så gav jag mig en P40B/C i Julklapp
Kan ju vara bra att ha lite info när man sätter igång att bygga nångång nästa år.
Azgaron

#7-9 Det var inspirerande bilder! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#7-9. Ser mycket bra ut!!
Ja de ser väldit bra ut :)

Så det sista för idag, jo det finns inga nitar på vingens överkant ovanför där flapsen sitter, det syns inget där iallafall liksom nitarna på vingen i övrigt, jag har spacklat igen mina över flapsen, de ser grymma ut. Det ska se ut som på bilden. Panelen ovan flapsen ör ej rörlig utan fast vinge.
Sven-Åke

#14-17 Det var mycket nyttig information om byggsatsens fel och brister. Tack för bilderna till texten, det blir till att spara som referens material till det egna kommande bygget!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ja, det är mycket givande, speciellt som jag antar att det är en likadan kärra jag har skaffat.
Azgaron
Ja verkligen kul att du går igenom de brister som finns…
Så man vet om det om man nu skulle bygga i den skalan.