HMS Alert, skala 1:72 från Shipyard
Jag vill prova en pappmodell och tyckte den här verkade vara intressant. Har inte hunnit fota innehållet men det mesta är i papp, förutom en del detaljer som tex kanoner som nu är 3d-printade (har sett på äldre bilder att dom var i mässing i den här byggsatsen). Trä är det nog bara i mast och bommar, även blocken limmas ihop av tre delar papp!
Byggsatsen innehåller 7 små färgburkar men man får inte med några limtuber längre. Rekommenderade lim är UHU Extra, och UHU Clear. Jag vet inte vad det är för limtyper, får se om jag kan hitta dom i Sverige.
Jag har skurit ut spant och köl samt två delar som stabiliserar spanten. Först var jag lite besviken för spanten satt löst på kölen, jag tycker det är bättre om dom är lite för stora så att man kan fila dom till presspassning, men det är ju på träbåtar.
För att kunna testmontera utan lim så fick jag tejpa fast spanten medan jag fäste dom två vågräta delarna som går längs nästan hela kölen och ska passas in i varje spant.
Man får vara lätt på handen, tjockleken på pappen är 1,2-1,6 mm, men det gick rätt enkelt att få dom på plats.
Nu blev det hela betydligt stabilare, det är rätt lockande att nu limma ihop det hela som det sitter men jag får fundera lite på det. Enligt beskrivningen ska man limma varje spant med ett flytande lim och pensel. På bilderna ser man att det Butapren som förut levererades i byggsatsen, vet inte vilket lim man ska använda som finns i Sverige?
Så här ser det ut med bara spanten istuckna.
- Redigerat 2022-11-17 11:04 av Niklas
Ska bli intressant att få denna ta form! Har själv sneglat på denna och även "Papegojan" och tänkt att jag skulle ge mig på "kartongmodeller". Som vanligt sitter jag mera och filosoferar över vad jag skulle kunna bygga istället för att faktiskt få någonting byggt… :-)
Ja, tänk om man ändå kunde vara lite mer åt det filosofiska hållet, istället för att köpa så fort man får en idé. :)
Det är tre lagers plankning på den här!
Först tunn papp mellan spanten i lodräta lager. Sedan en variant med tre brädes bredd i lite kraftigare papp och till sist ¨bräda för bräda¨ i samma tjocklek tror jag som andra lagret.
Tre lager och snudd på laminerat, det lär kunna ha minst samma hållfasthet som trä. Vad för sorts lim förlitar du dig på för detta?
Jag har inte en aning!
I byggbeskrivningen ser man bilder på ett lim som förut låg med i byggsatserna, Butapren tror jag det heter, finns inte i Sverige.
Jag kollade på Modelshipworld och mailade en av dom som har byggloggar där.
Svaret blev Titebond till dom tjockare delarna men även kontaktlim där man kan prova och använda det som ett vanligt lim, dvs stryka på bara den ena delen, låta torka en minut och sedan pressa samman.
Till tunnare papper blev rekommendationen CA, något som tyvärr inte funkar för mig.
Starkt allergisk mot CA, kan inte vara i samma rum som någon som limmar med det!
Har kollat lite efter andra lim, det finns ju det gamla RX-limmet och RX Aqua.
Matton säljer ett gummiklister, men jag har sett varningar för att gummiklister åldras och torkar. Kanske inte spelar så stor roll för mitt bygge som nog inte behöver bevaras särskilt länge, ser det som en bygg och lär modell.
Så, finns det någon här som kan rekommendera några bra lim till papper och kartong?
Papper = träfiber = trälim? I alla fall så länge man kan hålla ihop delarna under torktiden. Sedan finns något som heter acrylic glue, vet inte vad det egentligen innehåller, men beskrivs som ett vänligare (no-toxic) alternativ till CA i alla fall.
https://ipmsusa.org/reviews/Products/gator-hobby_glue/gator-hobby_glue.htm
Det här verkar vara något liknande?
https://www.migjimenez.com/en/accessories/1935-ultra-glue.html
Finns hos Mjhobby:
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=&type=2&id=161&pid=AMIG2031
#8: "This formula is also perfect for all types of cardboard building materials, various types of paper or laser-cut cardboard, and wood."
Ser ut att vara samma sak, och utifrån beskrivningen hade jag definitivt investerat i en burk.
Eftersom det är vattenlösligt så tänker jag att du kan ta en gammal sliten pensel och prova att pensla på limmet? Verkar ju som att du behöver limma ganska stora ytor mot varandra på skrovet och då tycker jag det verkar smidigt med ett lim som kan penslas ut.
Nu har jag limmat fast det mesta av den första plankningen. Efter att provat en del olika lim så valde jag UHU express. Limmet fäster snabbt, på någon minut. Så det var inga större problem att få dit pappbitarna. Men när jag nu kollar på skrovet så är det mycket limrester och vad som är värre är att pappbitarna sjunkit in lite på mitten av varje bit.
Nu funderar jag på vad man spacklar en pappmodell med. One strike filler?
Eftersom detta är mitt första pappbygge så kanske det är läge för att testa lite olika metoder, det lär knappast bli något fantastiskt det här. :)
En variant vore att bygga vidare med papp på ena sidan av skrovet och klä den andra med trälister.
Det ska på två lager papp till, 2 x 0,6 mm, så det skulle ju funka med 2 lager trä eller 1 lager med lite tjockare trälister.
#10: själv har jag använt Titebond lim, går bra då man ska måla modellen men fungerar bra till stommen då man inte ser det gula när den torkar annors har jag använt vanligt trälim tex bostik som blir genomskinligt. Skrovet blir nog styvare efter andra plankningen, blev rekommenderad att grundmåla och sedan spackla och slipa före sista lagret.CA lim har jag haft till små detaljer att styva upp dem. Blir du inte nöjd med vittnet kan du tex köpa en hamnanläggning så får du ett diorama.
https://www.kartonmodellshop.de/de/hafen-kai-diorama-dover-1777-1-72-z-b-fuer-hms-alert.html
En trevlig pappersmodell butik i Tyskland
Mvh Micke
Ja, grundmåla innan spackling är nog smart. Har sprejmålat ena sidan nu och ska testa med den. Kanske fyller jag ut med pappremsor eller balsa om det behöver fyllas lite mer någonstans. Om jag bygger någon mer pappmodell så kommer jag fylla ut med balsa mellan spanten, hade gått fortare tror jag.
Skoj med en pappmodell här. Det är vad jag förstår lite andra tekniker till det, även om grundkonstruktionen ser ut att likna en träbyggsats. Det skall bli lärorikt att följa.
UHU verkar vara ett vanligt limmärke i Tyskland, med många varianter.