Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 88 ggr
rolmag
0

panellinjer

hur återställer man upphöjda panellinjer och upphöjda nitar

• Redigerat 2022-11-17 11:48 av Niklas
Proosen
2

Nitar kan du göra av små limpluttar eller så finns det nitar i dekalform från Archer, https://www.archertransfers.com/SurfaceDetailsAircraft.html

Panellinjer vetitusan men kanske om du drar tunna strängar av gjutstam och limmar med flytande lim på ytan som behöver återställas?
Har inte testat men det var en ide som dök upp i skallen.

/Niclas

Janne Nilsson
1

Hej!

Jag antar att det inte är en hel modell som ska göras om utan reparationer?

Men med panellinjen skulle jag liksom ovan dra ut en tunn tråd i passande diameter. Förmodligen ritsa en skåra där den ska sitta och sen limma dit med flytande plast lim.

För nitar kan man använda Easy Mold eller tex Byggsilikon för att göra en form av befintliga nitar, värma upp änden av en gjutstam och pressa ner i formen för att sen skära av och limma på plats.

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Jolly Roger
1

Hej!

Utöver ovanstående fina tips kan jag bara beskriva hur jag tänkt och gjort när jag byggt med upphöjda panellinjer. Blir ju lätt att en del skadas och försvinner när sömmar slipas osv. Om man inte kan skydda de och undvika skada brukar jag istället ta bort de skadade panellinjerna helt och slipa tills inget syns. Därefter ristar jag en försänkt linje där istället. Många gånger blir det ju symmetriskt på båda sidor av exempelvis ett flygplan och det smälter in ganska väl. Om man vid målning och vädring markerar sina linjer oavsett om de är upphöjda eller försänkta brukar det faktiskt inte alltid bli uppenbart för ögat om panellinjerna är upphöjda eller ej. Tittar man närmare ser man ju det men på normalt betraktningsavstånd kan det vara svårt att avgöra det.

Lycka till!

rolmag
0

#3: tack för era tips jag ska testa på Gamla modeller innan jag går över til den jag häller på med