Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterairbrush-färg-lackverktyg-och-utrustning
Läst 99 ggr
Theyoungmodelbuilder
0

Målning av stora ytor

Hej!
Jag håller på med tamiyas 1/350 Uss enterprise. För ett tag sedan köpte jag en harder & steenbeck ultra solo, men nålen (0.2mm)och koppen(2ml) är ju lite små för att måla ett 1m långt båtskrov. Har funderat på en https://www.autopartner.se/bygghobby/farg/fargsprutor/hobbynox-ruby-mini-sprutpistol-top-feed-0-8mm-125ml-kopp-3m-slang
Sån för att måla skrovet. Kan det vara något att ha eller vad rekomenderar ni? Tack på förhand!

Köp Hobbynox RUBY Mini Sprutpistol Top Feed 0.8mm 125ml Kopp 3m Slang HN001-00 hos Autopartner.se - Fraktfritt över 899kr!
Janne Nilsson
0

Jag tror den sprutan är overkill om du inte ska måla många fartygsskrov i den storleken.

Kan man inte uppgradera din nuvarande spruta med 0,4 munstycke och nål? Och då också en något större färgkopp?

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Theyoungmodelbuilder
0

Ja, eller skulle det vara bättre med en 0.6mm nål?

Proosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis som Janne skriver kan du köpa satser med olika nål/munstycke, det finns även en 5 ml kopp till den.
Men med det priset sprutan från Hobbynox har är det dyrare att uppgradera din H&S.
Sen förstås är det ju kanske ingen vits med en stor spruta om du inte kommer att måla stora ytor även framledes. Då är det mera vits med en uppgradering av den du redan har.

Själv har jag utöver min H&S Infinity köpt en GSI Creos Mr Hobby PS-290, en 0.5mm med en sk. "Fan cap" som ger en platt sprutbild utöver en "cap" med rund sprutbild. Den kostar dock betydligt mer, c:a 2500 kr i dagsläget men värd varenda krona tycker jag och kanske lämpligare för normalt modellbyggande. Jag lackar mest bilar och till det är den ypperlig!

/Niclas

• Redigerat 2022-09-03 18:41 av Proosen
Janne Nilsson
1

Jag har aldrig haft nål över 0.4. Kan inte känna att jag har tyckt mig ha ett behov av större?

Jag kan ha fel men jag tror mig förlora lite av precisionen om det blir så stor nål, tänk också på att du jobbar i 1/350, det finns risk att dränka detaljer i för tjockt färglager.

Theyoungmodelbuilder
0

Ja, tack jag tror jag ska satsa på att uppdatera min h&s med nål och färgkopp. Tack för hjälpen!

Proosen
0

#4:

Anledningen till att jag kör med den där 0.5-sprutan är att 0.4:an (eller 0.6:an som jag också har för den delen) i Infinityn inte funkar så bra för pearl, candy och metallick. Med en smal och hög sprutbild jobbar den på samma sätt som stora lackeringsverktyg fast i liten skala. Det går att finlira trots att det är grovt munstycke/nål dock inte som med finare doningar och det är där Infinityn gör jobbet istället.

/Niclas

Janne Nilsson
1

Det har jag förståelse för, samma problem med Humbrols metallicfärger en gång i tiden.

Det finns många sätt att göra jobbet på.

mangemani
0

vet inte vilken mm det är på biltemas spruta, men jag hade då inga problem att spruta min 1/35 dora med den och själva kroppen på doran är uppåt 2 meter lång, gick fint, len och slät yta. men som sagt, har ingen aning om vilken mm det är på nålen i den sprutan.

Theyoungmodelbuilder
0

Tack, då vet jag!

Banjoman
0

Lite sent på, kanske, men om det kan vara till någon hjälp har jag med (tycker jag i alla fall själv) tillfyllest framgång målat stora fartygsskrov för r/c-modeller med en H&S Infinity med 0.6-nål och 5 milliliter-kopp; för exempel därå, se mina trådar för byggena av Highhlander/Eilean Mòr respektive Moonbeam (länkarna går till de inlägg/tråddelar där skrovmålningen börjar på allvar).

Det viktigaste för ettt gott resultat var, fann jag, att lägga på tunna skikt, och gradvis bygga upp färgens volym och intensitet. Det tog en del tid, men fungerade i övrigt utmärkt.

Det man dessutom bör tänka på om man funderar på att skaffa en minilackeringsspruta likt den du initialt länkade till är att man har en kompressor som orkar driva den – en nål på 0.8, 1.0 eller till och med 1.2 är betydligt lufthungrigare än vanliga AB-nålar.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

• Redigerat 2022-09-04 22:08 av Banjoman