Mitt andra försök att bygga båtmodell

Det ser riktigt snyggt ut🙂
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
En mycket god början, detta; inte minst plankningen i aktern ser väldigt jämn och fin ut!
Och givet att du har helt rätt i att övning ger färdighet är det, om man vill uppnå färdighet, således nyttigt (och förhoppningsvis roligt också) att öva!
Vad är det för fartyg det skall bli?
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Välgjord och fin plankning. Det är svårt att se att du skulle vara nybörjare.
Jag tycker mig dock ana att plankorna i fören ligger lite på kant. Det påminner lite om omvänd klinker. Jag minns att min första båtmodell såg liknande ut.
Senare har jag lärt mig att det ofta är ett tecken på att man tvingat raka plankor böja sig sidledes. I verkligt båtbygge går det inte att böja plankor sidledes. I dessa klena dimensioner går det faktisk, med hjälp av ett resestrykjärn och en liten jigg.
Med rätt kurva på plankan kan man få den att ligga snyggt mot formen man bygger över.
- Redigerat 2022-03-05, 21:07 av bolin

Det ser verkligen ut som en typisk "båt". Inga utmärkande drag, men det verkar ändå finnas en hel del pyssel att ägna sig åt för de få pengarna den kostar.
Jag funderar dock på om en del av de svårigheter som du beskriver med plankningen kan bero på att byggsatsen i sig in är så välkonstruerad? Det jag främst tänker på är då vad det är för kvalitet på trät? Jag har insett att det är lättare att få bra resultat med rätt virkessort och av bra kvalitet.
Smarta lösningar du har fått till det med

Tjusigt! Jag får alltid ett leende på läpparna när du visar dina kluriga alternativa användningsområden för diverse vanliga prylar. Såsom badrumskrokar, gem och annat.
En söt liten båt.
#14 Tack!
#15 Tack!
Med lite fantasi 💡finns det mycket man kan använda i sitt modellbyggande 🧩
Vänliga hälsningar Roland Karlsson

När jag ser din båt längtar jag till Grekland!!!!
Mycket vackert båt med riktigt Medelhavs känsla🙂
Färgen du valt ger mig en sommar känsla⚓️🌞
#Tack ! För det fina omdömet🙏🏻
Jag trivs jättebra med båt-byggandet
Synd att märkes-byggsatserna är så dyra.
Jag brukar bygga mina modeller av allt möjligt lösvirke och lite annat jag kommer över . Men nu har jag kostat på och köpt en Amati-byggsats. Hoppas bara att jag fixar att få ihop det hela till ett vettigt resultat🤭

Roligt att du gillar båtbyggeri. Det är trevligt att få sällskap.
Det skall bli spännande att få se följa ditt bygge av kanonjollen. En lite annorlunda typ av båt.
Byggsatser kostar en slant, men utslaget över hela byggtiden blir det mycket sysselsättning per krona. Jag har själv byggt ett par byggsatser, och har ytterligare ett par liggande, men jag kommer antagligen inte köpa fler. Att bygga direkt från ritning är egentligen inte så mycket svårare, och mycket roligare. Då behöver man bara skaffa trä och lite andra småsaker.
#13: Stiligt byggt, detta -- hatten av, och tummarna upp! Väldigt roligt att höra, också, att du fått blodad båttand. Inte så att det förvånar per se, då jag ju blott alltför väl vet hur kul det är, men det är ändå alltid lika trevligt att se någon annan klafsa ut i ens favoritträsk med ett leende på läpparna …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#20 Tack ! Uppskattar dina vänliga ord över mitt senaste (lite enklare)båtbygge .
Nästa bygge blir något mer avancerat.
Ska ge mig på en Amati-byggsats av en Swedish Gunboat .
Har lovat mig själv att INTE skynda när jag bygger. Noggrannhet får vara ledstjärnan.
Jag följer bolins bygge av Meta 1915 med stort intresse.
Där framgår att han är mycket noggrann när bygger . Det är fantastiskt vad fint hans bygge växer fram . Sedan får man lära sig ett och annat. Och det uppskattar jag.🙏🏻
Jag har en halvfärdig Swedish gunboat från Amati.
Om jag minns rätt så bygger man den enbart efter ritningen så noggrannhet är bra. Tänka innan man kapar till delar och passa in innan man limmar. Att jag inte byggt klart berodde inte på att jag hamnade i något olösligt problem eller att byggsatsen på något sätt var dålig. Började bygga på något annat helt enkelt och så får den ligga till sig ett tag, kanske blir jag inspirerad till att ta fram den igen när du börjar bygga. För visst gör du en byggtråd?
Jo det ska komma en byggtråd till slut.
Behöver kika igenom utskrifterna jag fått nu när du hjälpt mig med att räkna lite
innan jag börjar bygga.