Meta 1915 - del 2
Dags att fortsätta berättelsen om bygget av min modell av Meta i en ny tråd. Jag har påbörjat plankningen av däcket. Till det använder jag 0,5 mm tjock lönn. Jag köpte ett flak och har skurit listerna med kniv och stållinjal.
Kanterna av plankorna är svärtade med en mjuk blyertspenna för att imitera drev mellan plankorna.
Det hela ser mycket välbyggt ut.
Skönt att vila ögonen på detta bygge 👌
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
Så nu är däcket helt plankat. I kväll kom de sista plankorna längs det förhöjda skarndäcket på plats. När jag tittar på bilderna ser jag dock att det fortfarande finns lite putsande innan det är helt klar.
Jag valde att planka hela däcket, även om det senare skall till lastluckor, däckshus och kajuta. Jag tänkte att det skulle vara enklare att få till en slät och jämn yta om jag plankade hela däcket.
Särskilt akterdäcket kommer till stor dela att täckas av kajutan.
Mästerligt arbete 👌 Hög klass som vanligt på det du utför👏
#3: Tack Roland. Din uppskattning värmer och motiverar.
#2: Lysande stiligt, detta! Det är extra roligt att följa dina byggen då du inte bara bygger så noga och så snyggt, men också baserar det du gör på omsorgsfulla efterforskningar, och väl genomtänkta och insiktsfulla val utifrån de till buds stående möjligheterna!
Med andra ord: hatten av och tummarna i vädret! 🎩👍🏻👍🏻
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#5: Tack. För mig är det nog så att byggandet motiverar efterforskningen, och att efterforskningen motiverar byggandet. Så är det verkligen med denna modell. Jag har lite informationen om det verkliga skeppet, så för att tolka det lilla jag vet, så behöver jag mer kunskap. Med mer kunskap blir mina ambitioner om detaljer och korrekther större.
Däcket blev lite av en distraktion, det var ju aktern jag höll på med ;-)
Nu har jag återvänt till den.
Först har jag lagt till ett fält strax över vattenlinjen. De flesta skutor från denna tid verkar ha haft mycket snarlika akterpartier. Fältet var dock i naturfärgat trä. Eftersom jag valt att ha resten av skrovet omålat, så valde jag vitlaserat trä istället.
Jag har även fått till roder och upphängning av detta.
Hela skrovet har också fått två strykningar av schellack. Den första strykningen ordentligt tunn, och nästa med full styrka.
- Redigerat 2022-03-13 18:09 av bolin
Oj,Oj,Oj ! Otroligt vackert och tjusigt 👌👏
Ett sagolikt hantverk när det är som bäst 👍👏👏
Nästa steg är relingen och det som sitter ovanpå den, dvs dävertarna i aktern för livbåten.
Först behövde jag dock få till ankarlysen och genomföringen från däck för ankarkedjan. För att borra den behövde jag kunna vända skrovet och borra snett från bägge håll.
Handlisten är gjord jag som ett stycke som jag böjde i en form som jag skruvade fast på arbetsbänken. Jag limmade ihop två 1 mm tjocka lister ovanpå varandra. På så sätt höll listen formen utan att fjädra tillbaka efter att den torkat i sin form.
Högklassigt hantverk 👌( Hoppas att också jag kan nå upp till den nivån i framtiden ) Jag är mycket imponerad över det du visar upp. Du har verkligen fått mig att snöa in på båtbygge 👍 och det är jag glad för 🙏🏻
Tack! Det är roligt att mitt byggande kan inspirera. 😀
#9: Helt fantastiskt snitsigt, detta -- som alltid en så vacker kombination av fint hantverk, fullödig fartygskännedom och utförliga efterforskningar!
Nu har jag fått till ett takfönster till kajutan. Bakom den har jag även byggt en låda för styranordningen. Placeringen av ratten är lite av en gissning. Ett av fotona går att tolka på detta sätt, och det finns en modell på Sjöhistoriska museet som ser liknande ut. Ratten är faktiskt från byggsatser, och ser riktigt bra ut. På bilden är den dock bara temporärt ditsatt.
En byssa har det också blivit. Den är verkligen så liten på fotona.
Jag har fortsatt med utrustning och byggnader på däck. Lastluckornas ursprungliga storlek har jag ingen exakt uppgift om. Det verkar rimligt att de upptog ungefär samma yta som de senare tillbyggda däckshusen hade. Jag har även jämfört med ritningar på snarlika skutor, och har hittat ett mått på 11 fot 7 tum gånger 8 fot. Det var min första ansats.
Höjden på karmarna har jag skattat baserat på fotografier.
Det visade sig att den främre lastluckan blev för lång. Det fanns inte plats för en vinsch mellan den och stormasten. Lutningen på luckorna såg också för brant ut.
Så jag tog fram lite T-röd och löste upp limmet så att jag kunde modifiera storleken.
Lastluckorna kommer att täckas med presenning, så jag har hoppat över fler detaljer på luckorna.
En fråga, vilket lim är det du kan lösa upp med T-Röd ? Är det vanligt trälim ?
Ja vanligt vitt PVA trälim, inklusive olika liknande varianter, går bra att lösa upp med T-röd. Det går rätt fort dessutom. Efter någon minut kan man försiktigt börja börja bända upp fogen.
Det är en av anledningarna till att jag använder trälim istället för superlim (cyanoakrylat).
Tack för svaret på min fråga 🙏🏻
Jag använder också vanligt trälim när jag bygger mina modeller. Tack för att du delar med dig av kunskap och trix 👍
Blir ju en riktig skönhet
Hälsningar Micke
👌👍👍
Jag jobbar mig framåt längs däcket med de olika installationerna som skall dit. När jag nu passerat stormasten har jag lite hjälp av ett gammalt foto (som jag visat tidigare). Där kan man se en vitmålad ställning som förmastens bom och gaffel vilar på. Detta rörs sig med största sannolikhet om en vinsch. Detaljerna är dock skymda av relingen.
Jag har använt en liknande vinsch från briggen Gerda av Gefle, som jag hittade flera bra bilder av. Gerda var dock 50 år äldre än Meta, så risken är att några detaljer skiljer sig åt.
Jag hade lite tur i att vår gamla äggklocka gått sönder, den innehöll ett antal lämpliga kugghjul.
#22: Snyggt och snitsigt åstadkommet!
Ett ur-läckert 😛slutresultat 👍
Tänk att delar från en trasig äggklocka kan vara till nytta i ett modellbygge 👌
Den kreativa idén är helt i min smak👏
#22: Man baxnar över begåvningen och handlaget! 👍
Jag tackar för alla vänliga omdömen.
Dags för ytterligare en uppdatering. Arbetet har fortsatt förut med utrustning för om förmasten. Jag har få ledtrådar till hur det skall se ut. Ett foto visar toppen på ankarspelet, resten blir gissningar. Ett foto från en liknande skonare får bli min inspiration.
Byggsatsen innehöll ett par fina mässingsdelar till ankarspelet. Tyvärr tycker jag inte själva rullen ser riktigt rätt ut, så jag gjorde delarna själv.
Till slut börjar allt komma på plats. Ankarspelet blev kanske en aning tjockt, jag funderar på att göra om det.
👍👍
Vidare till mastern. Innan jag slutligt installerar däcksutstyret vill jag kolla att proportionerna med master, bommar och gafflar ser bra ut.
Längden på masterna har jag tagit från foton. Eftersom jag vet längden på skrovet kan jag få en bra skattning på masternas längd.
Toppmasterna är relativt korta, även jämfört med liknande fartyg. Särskilt mesantoppmasten är kort. Det kan dock vara så att den inte är original. Många andra fartyg blev obalanserad under segel när en propeller installerats. En vanlig lösning var att rigga ned mesantoppmasten, och bara behålla en stång.
Mastämnena börjar som kvadratisk form. Sedan hyvlade jag ned den till rätt dimensioner. Först i kvadrat, sedan åttkantig. Tvärsnittsdiametern fick jag ur en bok av Harold Underhill : "Masting and Rigging The Clipper Ship and Ocean Carrier". Sista rundning gjorde jag med pinnen i skrivdragaren och ett sandpapper i andra handen.
Blir en vacker skuta följer med intresse
H. Micke
Det här är ju inte riktigt årstiden för modellbygge. Men ibland regnar det, och man kan få lust till att bygga lite.
Jag fortsätter med detaljer master och bommar.
Det finns en del detaljerade bilder på representativa skutor, som jag använder för att komma fram till rimliga tolkningar på hur Meta såg ut. Man kan se att det var en hel del metalldetaljer. Mässing är inte ett material jag är någon expert på. Så det tar en stund att få till.
Det ser jättebra ut i mina ögon 👍
Det se utmärkt bra ut 👌
Tack Roland!
Parallellt med gafflarna har jag jobbat med bommarna, så nu är de klara också.
Det som tagit tid är att lära mig jobba med mässing och att löda ihop delarna så att de sitter. Än så länge använder jag mjuklödning (för elektronik), men funderar på att skaffa utrustning för hårdlödning med silverlod (som guldsmeder använder).
Ett skickligt utfört hantverk på toppnivå👏
Jag blir imponerad av din förmågan att få till detaljerna 👍👏
👌👍
Oj, Oj, Oj,Oj. 👏 underbart . Återkommer med kommentarer . Måste få smälta det jag nyss har sett.
Tack Roland. Dina uppskattande kommentarer värmer.
När jag synar dina bilder på Meta som du lägger ut, så har träet otroligt fin yta .
Är det något som du slipar och putsar fram ?
Har för mig att du nämnt tidigare att du använder sickel-stål
Jag är så imponerad av den finishen på ytan du får fram på dina välbyggda modeller.
Virket till min Swedish Gun-boat är väldigt stickigt . Där krävs det puts om det ska bli bra.
- Redigerat 2022-07-25 16:04 av Slasktratt
Tack
Det stämmer att jag använder sickelstål för att skrapa ytan. Det funkar förstås inte på små detaljer eller rundstav. Där använder jag vanligt sandpapper, ned till 400), sedan stålull. Sandpappren har jag även limmat på klossar, och på kakelplattor, så att de är helt släta. Jag tror det gör att ytan man slipar blir jämnare. Jag har sett exempel på att limma sandpapper på glas eller marmorskiva, har dock inte testat.
Jag använder även i möjligaste mån eggverktyg, såsom knivar och stämjärn, istället för såg.
Sedan använder jag inte träet från byggsatsen. Jag har köpt det separat, och har då valt hårdare träslag, som ger bättre yta. Lind, som jag använder i master och annan rundhult, är det mjukaste. Det är dock ändå dubbelt så hårt som Obechi eller Basswood, som är vanligt i många byggsatser. Däcket är lönn, bordläggningen bok och kajuta och kabyss är valnöt.
- Redigerat 2022-07-25 17:43 av bolin
Tack för utförligt svar på mina frågor 👍
Jag har måttat in och börjat tillverka röstjärn och fästen för nedre jungfrur.
Röstjärnen är gjorda av mässingsplåt som klippts i remsor. I änden av remsorna har jag gjort en ögla, som jag sedan säkrat med en lödning. Öglan har sedan filats ned till omkring 1 mm bredd.
Röstjärnen skall gå genom handlisten. Inte helt lätt när det är 1 mm till kanten. Men eftersom handlisten är laminerad av två lager, så gick det rätt bra.
Jag har testat två sätt att tillverka metallbanden som skall hålla jungfrun. Den en varianten använder mässingstråd som plattats i ändarna och sedan fått hål för en nit. Den andra varianten är av tunnare tråd med öglor i ändarna.
Öglorna kan lödas ihop för bättre hållfasthet.
Vad kan man säga, annat än synnerligen stiligt! Ett mycket imponerande bygge hela vägen, detta, och med en härligt hög ambitionsnivå vad gäller egentillverkade detaljer!
Tummarna i vädret och hatten likaså! 👍🏻👍🏻🎩
👍👍
Sällar mig till hyllningskören!
Ett fantastiskt fint bygge och trevlig byggtråd att få följa…🤗
Mvh / Janne