Tips o idéer om kommande projekt!
Var hemma hos StefanW i fredags. Han berätta att på Grevens i sommar skall det vara en temaklas 1:32. Detta blev jag lite sugen på och tänkte ta fram ett flugplan i 32:skala. Men vilket? Jag har några idéer - så kanske jag kan få hjälp av er vad jag ska bygga!
- Dansk F-16 diorama som står på för klargöring i Afganistan. Tänkte ha ett gäng tekninker och några soldater som vaktar. Byggsats: Academy F-16.
- Norsk F-16 Tigermeet. Inget diorama bara cool märkning. Byggsats: Tamiya F-16 med resin delar från cutting edge. Dekaler från Zots.
- Finsk F-18 Hornet. Diorama enlligt bild. Academy F-18C Hornet.
Vad tror ni? Idéer och tips emotages!
//Marcus

Låter som trevliga idéer! 1:an låter intressant men finns det lämpliga figurer? Håller själv på med Revells hemska F-16C i 1/32.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ja det finns det! I academys box följer det med 1 tekniker (har en till sen annat bygge) Sen har jag köpt helikopter mekaninker i skala 1:35, det skiljer ytterst lite mellan dessa i storlek (alla är ju inte lika långa i verkligheten!) Sen har jag vaktande soldater också de i 35 skala. Så figurer har jag.
//Marcus
Ok, jo de är klart om man blandar skalorna lite, och som sagt det skiljer nog inte så mycket mellan skalorna i det här sammanhanget.
Azgaron
Dansk eller finsk låter mest spännande.
Har själv börjat på cockpiten till en Revell 1/32 Hawker Hunter Mk.6 som ska modifieras för att efterlikna en svensk Mk.50. Största jobbet blir att minska diametern på utloppet från motorn.
Kommer att märkas som en av de sista J 34:orna som F 9 hade innan slutet.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#4 Jag har Huntern i 1:48 och tycker det är ett mycket vackert plan. Skulle vara kul om man fick följa ditt bygge här på forumet. Har en Scala som tar upp just Huntern i 1:32, nått du vill ha kopior på? Bygger du också till Grevens i sommar?
//Marcus
#5 Jag bygger till ett gruppbygge på flugzeugforum.de som varar ända till 31.Dec 2008. Bra med gott om tid.
Referenser är Widfeldts Hawker Hunter i Sverige samt denna sidan .
Jag har även en del bilder från Aeroseum där det står en katapultstol av rätt version och ifrån Svedinos bil- och flygmuseum.
Vilket nummer av Scala är det? Det kan vara intressant med kopior eller kanske det numret t.o.m ligger som pdf i ipmssveriges arkiv?
Jag kommer att lägga upp framstegen så småningom, ska bara städa bort några 1/72-småttingar först…
// Janne
#6 Jag hittar inte just den scalan nu, men jag tror att det är tidigt 2000-tal eller sent 90-tal. Jag ska leta mer så återkommer jag!
Jag tror att det blir ett Afganistan diorama. Diorama platan är redan påbörjan då det var tänkt till ett annat flugplan.
Jag hade tänkt att lägga upp en bild men det går inte! Jag köpte batterier till kameran (har inte uppladningsbara) på Biltema - och de är rena skiten, jävla batteriet håller inte till ett kort. Så ett varningens ord - köp inte batterier på Biltema. Ska i väg och köpa laddningsbara nu…
//Marcus

Skulle jag välja ett av dessa projekt, så skulle det utan tvekan bli ett danskt F-16. Men var inte de danska planen stationerade i Manas i Kirgisistan, åtminstone hade de väl basen där?
# 8 Att de skulle vara stationerade i Kirgistan vad mer än vad jag visste. Jag har letat på airliners.net efter bilder. Undra hur topografin är Kirgistan, är det lite öken/kargt där?
//Marcus
Det verkar stämma att de utgick från Kirgiztan. Det verkar inte ha öken- kargtklimat, så lite av min idé försvinner… Kan man tänka sig att de landat tillfälligt i Afganistan? ´
//Marcus
Norrmännen och holländarna hade väl också sin bas i Manas, Kirgizistan ?
Här står det däremot att de skulle baseras i närheten af Kabul.
Norrmännen fick ju lite skäll när de släppte bomber på en "civil" kolonn, så de har ju bevisligen varit i närheten
Danskarna har övat i ökenklimat men inte skickats till Afghanistan ännu ? Artikel
LiveLeak.com har en del videos ifrån Afghanistan

#10, #11 och #12: Jodå, danskarna har både opererat över och förmodligen varit tillfälligt baserade i Afghanistan, både i Kabul och på andra platser. Bilder och en del info finns på Forsvarets sidor.
Norge hade plan baserade på Manas under tiden oktober 2002 till mars 2003, och i Kabul mars-maj 2006. Forvarsnett …
WildSau o EIlobo tackar, tackar!!!
Det får bli en dansk F-16 som övar i Ökenklimat och inte i Afganistan. Nån som vet vilket land de övade i?
Marcus

#14: Danskarna övade i Utah, USA under fyra veckor.

#11-1: Jo, det stämmer. De var alla sambaserade på Manas vid den tiden, hösten-vintern 2002. Danska plan flög omkring 900 timmars operativ flygning.
Även Sverige var aktiva med flyg i området. Vi hade en Tp 84 (nr 848) tillsammans med en mindre styrka baserad i Termez, Uzbekistan under tre månader hösten 2005. Den verkade även tidvis från Kabul.
De ska bli väldit kul att se de här bygget :)
Mycke intresant info man fått här redan :)
Jag slå ett slag för Tigermeetmaskinen
Sk själv bygga en Tornado + Phantom.
Fast det blir i 72 skalan förstås.
Ja Tigermeeten är lockande, men det får bli en annan gång. Här är dekalarket jag ska använda mig av till min "Tiger" http://www.zotzdecals.com/reviews/zotz48019/zotz48019.htm
Jag har redan börjat på det andra F-16 dioramat. Målar figurer för fullt och hoppas jag lägga upp lite bilder så fort jag köpt nya uppladdningsbara batterier till kameran!
//Marcus

Själv vill jag bygga ett svenskt Gripen C i ökensplinterkamo, baserat i någon intressant oroshärd någonstans i världen. Varför inte norra Afghanistan nu när Sverige har grävt ner sig där (precis som i Kosovo, och som det var i Libanon och på Cypern) eller kanske i Tchad?
Det blir nog bra med det bygget också någon dag … 
Här kommer en bild på själva dioramaplattan. Den blir ganska stor! Där det är spacklat ska det, efter slipning, vara själva klargöringsplattan. Där tändsticksasken ligger ska det bli taxibana, där hade jag tänkt och använda fint slippapper som asfalt. Sen blir det ett fält brevid plattan där det få bli lite öken. Vad tror ni?
//Marcus
Jag tycker att det låter som en bra idé
Azgaron
fina figurer Marcus j
Ja, de figurerna såg ju trevliga ut!
Azgaron
Måste säga att det verkar lovande!
Lars-Olof

Jag tycker också att figurerna ser bra ut, men nu ska jag ju börja bli en grinig gammal gubbe också … 
Vad jag vet använder inte Danmark det kamouflaget som är på figurernas kläder. Det normala danska kamouflaget ser ut så här :

Jag hittade just nu ingen bra bild på deras ökenkamo, men det finns nog på någon av Forsvarets sidor, så jag ska ta mig en koll lite senare.
Hehe, blir nog kul att måla! 
Azgaron
Jo ska man göra nått ska det vara ordentligt
. Har nu målat om mina gubbar och kommer göra dem med öken-uniformer. Jag utgick från en amerikansk uniform i hopp om att danskarna hade liknande. Vad det gäller målning är det nog svårt - skulle tycka svenska m90 var jäkligare, mer raka kanter och fält.
//Marcus
Det ser ut att kunna bli riktigt bra! Ska bli kul att se den färdig!
Azgaron

#32: Som sagt, det där kan nog bli mycket bra. 
Det som är riktigt eländigt, det är väl alla små kvadrater på uniformerna …