Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 166 ggr
bolin
1

bolin bokslut 2021

Första året då jag gör ett bokslut här på forumet. Året har präglats av tre större projekt, samtliga påbörjade under 2020. I år var målet att få dem klara. Det ser ut att bli på den berömda gärdesgården när det gäller det sista, dioramat från Lissabon.

bolin
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Först att bli klar (men den sista jag startade med) är en modell av ett medeltida långskepp. Bygget har dokumenterats på https://modelshipworld.com/topic/25896-medieval-long-ship-by-bolin-130-based-on-reconstruction-helga-holm-finished/

Modellen är baserad på rekonstruktionen "Helga Holm" av båt nummer 5 funnen vid de arkeologiska utgrävningarna vid Helgeandsholmen i Stockholm på 1970-talet. Jag har själv seglat på rekonstruktionen under många år och är väl förtrogen med den.

This will start the build log for the model I have been planning to build since I decided to start model ship building. However, I realized that I needed to acquire some skill and get experience before I could attempt it. With some models under my west I now feel ready to start. The subject is me...
bolin
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Mitt andra projekt som blev klart under året är min roslagsskuta. Den modellen började jag till del som en övning innan jag gav mig i kast med det medeltida långskeppet. Det blev dock en fin liten modell av den ändå.

bolin
2

Så till sist projektet som nästan är klart, och som jag tjuvstartade redan innan jag började på någon av de andra modellerna, är dioramat från Lissabon. Själva spårvagnen är klar, nu återstår bara några av de sista bitarna av kulissen.

[Nalle1976]
0

Riktigt fina byggen, gott nytt år!

rocc1
0

Ett synnerligen produktivt år må jag säga, 3 stycken fantastiska byggen 👍👍👍
Jag tittade igenom byggloggen på långskeppet (rekommenderas för dom som inte redan gjort det ) fantastiskt fint, är riktigt svårt att avgöra vad som är modell och förebild.
Roslagsskutan var väldigt intressant och lärorikt att följa och det blev en fantastiskt fin modell. Spårvagnen blev också väldigt fin, blir kul att se det färdiga dioramat.
Ett Gott Nytt år önskar jag
Rolf

bolin
0

Tack för uppskattningen!

Gott nytt år till er alla!

bolin
0

Jag lyckades klämma in ett par timmars byggande på årets sista dag, tacka coranainställda aktiviteter för det :-( Så nu blev även hela dioramat klart i år.

Byggbänken ligger nästan helt ren för nya projekt nästa år :-)

Gott nytt år!

• Redigerat 2021-12-31 15:52 av bolin