Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 393 ggr
ubjs
2

Billing boats Norden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Trodde jag hade startat en bygglogg med den här men kan inte hitta den så jag hoppar en bit in i bygget. Det som är klart är själva skrovet.

Här har jag limmat en del däcksbräder med lite mellanrum som jag tänkte att jag skulle spackla igen efter att ha lackat bräderna.

ubjs
1

Gjort en del på hytten också. Här kapar jag dom tjocka ramarna runt fönster och dörrar så att dom passar i öppningarna. Tänkte göra innerväggar i tunn plasticcard med fönsterlister även invändigt. Ev drar jag in en led eller två, funderar över hur en sån här hytt ser ut invändigt?

Norden är en fiskebåt.

MarkusN
0

Synnerligen charmig skuta Norden, ska bli trevligt att följa bygget.

Jag har en så kallad "Clyde Puffer" liggande i bygghögen som jag har sparat referensbilder till. Fartygstypen är ett fraktfartyg och inte för fiske, men ett foto jag sparat illusttrerar lite krocken mellan gammalt och nytt som blir, när ett fartyg är i bruk under decennier (och nu lite mera välpolerat då de som finns kvar har status som kulturarv)

https://i.pinimg.com/originals/19/58/bb/1958bba3d46c0673d8ff48972f945b1f.jpg

https://towndock.net/img/18693.jpg

Bildgoogla "fishing boat wheel house" så får du blandad konfekt :-)

• Redigerat 2021-12-03 14:55 av MarkusN
Banjoman
1

#2: Nå, men Sepofantabletter! Styrhytt #1 känner jag mycket väl igen -- här synes den så att säga från andra hållet, komplett med en Banjoman till rors …

Vilken Puffer-byggsats är det annars du har liggandes, Markus?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

• Redigerat 2021-12-03 16:28 av Banjoman
ubjs
0

Tackar för tips och bilder.
Anne stämmer ju bra med formen på Nordens hytt.

MarkusN
0

#3 Jag har Caldercrafts utgåva 1/32 liggande för när jag är redo för ett stort projekt igen.

Jag tror du är medskyldig till införskaffandet @Banjoman för din gedigna bygglogg av dylikt flytetyg (Mountfleet 1/24) innehåller ju alla tips, tricks och inspiration man kan tänka sig!

Så @ubsj, kan varmt rekommendera Banjomans byggtråd av hans puffer "Eilean Mór" om inte annat så för rent nöjes skull. Det är nog en av de flitigaste byggloggar som detta forum har begåvats med :-) I del 14 börjar han tackla styrhytten https://modellbygge.ifokus.se/discussion/1115307/bygglogg:-eilean-mor-del-14

Banjoman
0

#5: Man fattar, man förstår! 💡 Låter spännande – jag har själv en stor byggsats liggande (en brittisk livräddningsbåt i Rother-klass) för framtida byggande, nå'n gång när det blir mindre snickeri och mer modellbygge i min verkstad.

Nå. Nog om detta – det var förstås inte meningen att kapa ubjs' tråd för att tala om andra modeller.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

• Redigerat 2021-12-05 17:32 av Banjoman
ubjs
1

Bygger innerdelen med plastic card. Har börjat ta upp fönstren och tänker göra öppningarna i plastdelen ca 1 mm större runt om och sedan limma lister 0,5x1 mm som fönsterlister invändigt.
Tänker mig en enklare inredning jmf Anne som ser för fin ut för att vara en fiskeskuta i bruk.

rocc1
0

Kommer att bli en jättefin skuta detta, ser fram emot att följa detta.
Rolf