Diorama i två skalor
Hej är på g med ett nytt dio ,en grantkastare i skala 1:35 o en tank i skala 1:72 ,tanken med dom olika skalorna är att få djup i dioramat .diot skall ses från granat kastaren som sen skall gå ner till1:72 .så tanken är att minska diot långsamt ,tror ni att det är genomförbart ?

Utan att vara säker, så borde det väl vara genomförbart även på pansarbyggen. En del bygger ju diorama med flyg i olika skalor bara för att få till djupet.
får göra ett försök ,det blir kul !

#0 Kul idé! Den ser vi fram emot!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ja, det kan bli intressant!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Det skulle var skoj att se ett diorama med samma flygplan i alla skalor ställda på rad.
T.ex börja 1/24..32..48..72..100..144..400..600..720 
Jag kan stå till tjänst med en Bf 109 i 1/72 och 1/720 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Jo, det är kul med samma modell i olika skalor…

Stefan - Modellbyggare
#6 De e ju fusk. Du har ju redan börjat 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Stefan - Modellbyggare
Tja, snart? kommer det iaf. fyra F-16 i olika skalor. Pebbens fd i 144, en Airfix i 1/72, en ESCI i 1/48, och nyligen påbörjat en Revell i 1/32. Tänkte ta en bild på dem som jämförelse sen.
Azgaron
# snygga tunnor !!!!!
Problemet är väl att styra varifrån man betraktar dioramat. Det behövs nästan en box som gör att man styrs rätt.
Jag har också funderat på ett sådant pansardio men aldrig kommit mig för att börja.
Orso
tror att jag vet hur skala ner, bygger en väg 1:35 i ena sidan o en väg skala 1:72 o lägger två linjer mellan dom två skalorna o låter vägen bli den som får skalan att falla ,lägger vägen i centrum i diot ,så i 1:53 högt berg i 1:72 låglänt
# 11Ja någon form av synbegränsning får det bli ,har inhandlat "några" kilo gips så nu blir det att veva med spacklen ,får väl flytta diot med gaffel truck sen ;o) ca 1 meter djup 60 bred , mycket gips blir det !
Ja de här ska bli kul att se framöver se hur de blir :)
Ser fram emot bilder…
Ja, detta med att göra dioramor där skalan minskar med avståndet för att få ökad djupkänsla har jag varit med om. Under slutet av 90-talet hade jag ett "dröm" ALU-projekt på Sörmlands museum i Nyköping, då jag fick vara med att bygga en ca 90 kvm (!) stor landskapsmodell över Björksunds gods som det såg ut ca 1915. Modellen gjordes med ett slags brandsäker frigolit som stomme som sedan kläddes dels med gips (berg i dagen) och med färgad, tovad ull ! som utgjorde ängar, åkrar myrmark osv. Min huvuduppgift var att tillverka de ca 200 husmodellerna, från "slott" till jordkällare, av lindträ och balsa till tak. Vartenda torp skulle vara med. Betraktaren gick mitt i modellen, som var delad där den gamla landsvägen gick fram genom landskapet, och kunde därifrån betrakta det hela i ungefär ögonhöjd. Landskap och hus närmast betraktaren var i ungefär skala 1:200 och minskade sedan ju längre bort från "landsvägen" man kom. Som utgångspunkt hade vi dels gamla skifteskartor (med alla byggnader) från tidigt 1900-tal, dels topografiska kartan för att få landskapets höjdskillnader osv rätt och så även mycket gamla fotografier m.m. Detta torde vara ett av de större "dioramor" som visats på ett museum i Sverige. Till modellen gjordes bla också mer än 1500 träd av bla tandpetare, blompinnar färgad ull m.m. Tanken var nog först att modellen skulle sparas efter utställningens slut och riggas upp på annan plats, men tyvärr blev det aldrig av. Var den nu befinner sig vet jag ej -förmodligen har insekter "betat" av det mesta av ullen vid det här laget…
Pontus

#15 Finns det inga bilder bevarade från projektet?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
90 kvm ! jag som tycker att EN meter i ett dio är svettig att få till , och ja bilder skulle inte vara fel :o)
Nånstans ska jag ha ett par bilder på detta, men det var ju före digitalkamerornas tidevarv, så jag får leta rätt på korten o scanna av dem på jobbet så ska vi se om jag kan få ut nåt på webben. Hypotetiskt: tänk om man hade tid o resurser att göra nåt motsvarande fast på militärt tema -vad skulle man då illustrera? Pansarslaget vid Kursk i skala 1:72? Amerikanen med hangarfartyget i 1:72 kunde slänga sig i väggen. Fast det finns säkert en o annan ambitiös tennfigursfanatiker som gjort gigantiska skalenliga slagfält, och så har vi ju modellrallarna med sina tågdioramor -där finns ju mycket storslaget! Har nån gjort ett tågdiorama med pansartåg nångång?? Hmmm…
Big views, Pontus
Skulle vara fint med bilder om det går !pansar slaget vid kursk i skala 1:72,Dioramat skulle sluta ute på grannens åker, skall fixa det men får bara åka och köpa mera valium först !;o)
Har fixat grunden till ett berg där ett batteri grantkastare skall stå lite klippor skall till men om jag gör det i två skalor ,för att få det trovärdigt ,ja det klarar jag inte ,så det får vara denna gång ! bilder kommer straxxxxxx
giga gipsmonstret
Ska bli kul att få se hur detta blir framöver :)
Ja, det ska bli spännande! Bra början iaf.
Azgaron

Nu börjar det ta form!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
tack alla ,Tog 15 minuter att göra tog lite frigolit bitar sen hällde gips över hela skiten
ser ni sölet!!!
giga
Hehe, ja Medarbetare är ju alltid bra att ha! Det artar sig bra tycker jag.
Azgaron
tack !blir en väg runt berget med ,det blir till att spränga lite ;o)

Jo, det har ju det! Kul att se hur det utvecklar sig.
Azgaron

Fasen vad bra det här blir! Du har verkligen fått till den steniga ytan och den böljande vägen. Ser kanon ut och jag väntar med spänning på fortsättningen.
tack 33 34 ,ja jag tycker att det går framåt Ett steg i alla fall . fråga till någon ,hur gör man gatstens imitationer

#35. Antingen så kan du köpa "gatstensplattor" på hobbyaffären, eller så tillverka själv. Köper du så finns det mycket till modelljärnväg som du kan använda. Vill du göra själv så går det att lägga ut ett lager snickerispackel och sedan karva ut sten för sten. Det är lite jobbigt men väldigt billigt! 
tack för tipsen! prövar med snickerispackel !
Håller på med ett nytt dio, en sherman som kör över en tysk antitank kanon ,krunch knyckel hoppli skutt 
giga

Det blir ju jättebra det här! Hehe, jag ser att du redan börjat på ett nytt dio. Jag är precis likadan själv, har inte ens tålamod att avsluta ett bygge förräns nästa bygge drar mer!
tack för det ,sven erik ,skall försöka bli lite mer seriös på mitt nästa Diorama o låta det ta lite tid ,men det blir fan så svårt ;o)