Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 303 ggr
ShogunBallistic
0

Panel liner?

Har precis satt mig med en YAK-3 som jag tänkte måla i Normandie-Niemen gruppens färger, som är "dark grey AMT-12" och "blue grey AMT-11".

Jag har dock aldrig jobbat med flygplan förr, och alla pratar ju om panel liners. Men hur ska man tänka här? Ska man bara köra en mörkare kulör eller försöka matcha grundfärgerna så bra som möjligt (lite skadad av Citadels två miljoner varianter..)?

Alla tips mottages gärna!

Christos1974
0

Panel liner hjälper att linjerna syns lite mer.
Finns i olika färger.
Oftast går bra med svart färg men det finns för grå, blå, brunn o s vidare.
Prova fram det som passar mest.
Tror oftast det blir bra med svart.
Jag använder oftast tamiyas dark Brown.

[Hayabusa]
2

Instämmer med det som Christos skriver i #1.

I slutänden är det en fråga om personlig smak och tycke, det är din modell. Ibland vill man ha en markerad kontrast, ibland lite mindre.

[Hayabusa]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här är ett exempel med "Sovjetryska kulörer". Tamiyas 1/48 Il-2 M3.

ShogunBallistic
0

Tack! Får prova med dark brown och nån grå.

Man är ju som sagt "färgad" (badoomtssch) av Citadel/Games Workshop färgsystem där varje grundfärg har en matchande wash.

[Hayabusa]
2

#4 Själv använder jag tämligen ofta oljefärger (konstnärsfärger) i olika kulörer och blandar även för att få fram lämplig nyans.
Undersidan på min Il-2 M3 har fått en "pin wash" i panellinjerna som är grå/blå och inte för mörk. Använder man för stor kontrast på ljusa kulörer så tenderar det att se lite "too much" ut. Smaksak, givetvis.
På de mörkgrå ytorna har jag använt svart men även tonat det mörkgrå med andra kulörer för att få svaga skiftningar. Det har gjort för att få mer liv i ytan och att det inte ska se så monotont ut.
En kulör som jag tycker är allround är Van Dyke Brown. Den funkar till väldigt mycket, anser jag.
Men som sagt, det handlar mycket om tycke och smak.