T-34 på Östfronten
Du ser bilderna och tänker; "Vad drömmer killen om?" men såhär är det:
på denna tråden ska jag skicka upp byggbilder allt eftersom det fortskrider. Målet är ett diorama med en sovjetisk T-34 och några tyska östfrontssoldater. Vi får helt enkelt se vart det landar. Det finns en överhängande risk att detta bygge kan komma att dra ut på tiden. Bara så att ni vet… 
Det här kommer att bli intresant :)
Har själv tänkt att bygga en T-34 framöver..

Jag gick lös på en tysk soldat, liggandes med en Panzerschreck. Efter grundmålningen gjorde jag vad jag kunde med resterna av min en gång så gedigna samling färger. Det blev inte bra.
Idag köpte jag T-Röd och lät min tyske vän vila under ytan ett slag. Ett par timmar senare skrubbade jag rent honom med en tandborste (barnmodell var ypperlig). Detalj: Självfallet köpte jag en tandborste för just detta ändamål - att låta ungarna borsta med en T-Rödsstinkande borste var inte min tanke.
På målningen, version två, började jag med att limma samman soldaten (en del kroppsdelar lossnade i spritbadet) och medan han torkade målade jag ansiktet. Jag är ganska nöjd med resultatet. Mörkare toner i skuggområdena och ljusare på utstickande delar såsom nästipp, haka och ögonbryn. Med nya färger var allt mycket enklare, pinsamt nog saknar jag fortfarande svart - hur kunde jag missa det? 
Bilden återger inte målningen alldeles korrekt så han ser aningen flammig ut, men något måste jag ju bjuda er som ögongodis efter såhär mycket text. Ta bilden med en nypa salt.

Det här skall bli spännande att följa! Vad använder du för färger?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Stefan - Modellbyggare

#4 Hur tycker du att färgerna är att måla med?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#5 Sedärja, där stod ju T-röden med också. Funkade som sagt hur bra som helst.
#6 Färgerna är alla tiders. Har man målat med akrylfärger tidigare vet man vad jag menar, de ger bra färg, de rinner inte mycket - om alls - och torkar fort. Nackdelen som jag finner är egentligen tonövergångar. Jag har sällan fått till riktigt fina, mjuka övergångar. På det området är säkerligen airbrush överlägset…?

#4 Jag har samma sats liggande, men har inte kommit mig för att pröva dom. Är nyfiken på vad du tycker om dom.
har själv bara byggt tamiyas t-34or så det här ska bli intresant!
//pebben

#8 Jag har endast påbörjat en av infanteripaketen jag inhandlade sist. Om du avser det med pansarvärnssoldaterna så kan jag bara säga att de är helt okej. Lite filande förstås men inget övermäktigt. Något som jag tycker är lite pilligt är förstås att koppla på armarna på överkroppen, samtidigt som händerna ska kunna greppa pansarskräcken och på samma gång sitta fast på armarna. Många vridvariabler på en gång. Det hade faktiskt varit skönt om åtminstone händerna satt fast på armarna redan, men det får gå ändå.
#9 Jag har inte byggt stridsvagn på flera år men det ska nog gå bra. 
#10 Nä, att feppla dit armar så det stämmer med vapen å allt samtidigt kan vara nog så knepigt. Speciellt med tanke på att man antagligen limmar dit vapnet efter att armar och händer är målade.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
hej på dig, håller på med diorama ,skall ha ett vinter tema eller vår vinter med snö o slask , är dina tankar åt samma håll ?
giga

#11 Hehe jao, alldeles korrekt. Satte bössan i nävarna på plastgubben och limmade samtidigt ihop händer och armar. Nåväl, två armar och en hand iallafall, den sista får vänta tills efter målning, det är inte möjligt att få Schrecken på plats annars. Bleh!
#12 Hej hej, javisst är det vinter som ligger i tanken. Just nu känns det som att jag aldrig kommer att bli klar - men det reder nog ut sig längs vägen. Hehe.
För den som inte redan gissat det; detta projekt ligger på is för att inte säga helt nerfruset i ett grönländskt isberg.
Istället ägnar jag mig åt detta.