F-16B Belgian AF - Airfix 1/72
Hm jag börjar undra hur många f-16 du har i gömorna?
//pebben
ett sådant säte skulle man hafft i skolan! då kunde man ju skuta iväg svenska läraren åt hel---- det hadde jag gillat
//pebben
Ja, det hade kanske varit bra vid vissa tillfällen 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Hej!
Jag är oxå en liten F-16 Fantast och själv håller på me en F-16A från Airfix :)
Fast den här verkar ändå inte vara så tokig.
Har ca 15st F-16 plan hemma i olika versioner;)
Ett sant F-16 fan 
#8 Ja, det kan man väl säga 
#7 Det var ju några stycken F-16, har ju en bit kvar tills dess
Antar att det är samma modell, eller har de gett ut fler?
Azgaron

#7 Har ca 15st F-16 plan hemma i olika versioner
Det låter intressant, har du några bilder av dem?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ja, det hade varit kul att se!
Azgaron
De kan jag fixa
Ska ta fram dom de är en hel del Hasegawa satser mm.
Det där såg ju attans trevligt ut! Inte svårt att förstå vad du gillar för plan, fast det gör ju jag med. 
Azgaron
Ja visst e det trevlit plan
Och de är inte alla F-16 plan ja har i Garderoben
Ja har några i skala 1/48 oxå Acamdey

#13, 14 Det var en go samling! Och då hade du ändå gömt en del i garderoben!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ja den är inte så tokig :)
Men har ni några F-16 som blir liggandes så hör av er ;)
Man kan aldrig få för mycke av ett så fint plan

#13-14: En gediger samling! 
F-14, F-15, F-16 och F-18 tillhör väl mina favoriter bland amerikanska jaktplan, så jag har några av varje. F-16 har jag numera en XL i 144, men jag skulle vilja ha tag på en 'vanlig' F-16 i den skalan.
Passar på att lägga in en liten uppdatering av bygget. Nu har jag limmat kropp och cockpit. Dessutom har jag spacklat, slipat och spacklat igen, och mer lär det nog bli 

Azgaron
Ser bra ut :)
Ska bli kul att följa detta bygge
Tyvärr blev nog trycket för hårt för piloterna så de hoppade ut 

Vid pilen finns en försjunkning och likadant en på andra sidan, samt en på andra sidan kulspruteöppningen. Det blir till att fylla i med spackel och slipa där med. Sen ska vingarna på och antagligen behövs lite spackel där med.
Azgaron
#21 Tack Henke!
Azgaron

Det ser lovande ut! Har en på hyllan som väntar på färg.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Kan inte du ta ett kort på den ???

#25 Det kan vi ordna! Går ner till källaren och fixar det inatt när de övriga i huset sover!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Det låter ju bra det :)
#24 o 26 Tack Stefan! Ja gör gärna det, alltid kul att se andras byggen.
Azgaron

#29-30: Det där ser väl bra ut!? Vi väntar förväntasfullt på fortsättningen.

#22: Och naturligtvis väntar jag med spänning även på ditt bygge! Ser också bra ut, tycker jag!
//ElLobo, som förläget skrapar med foten och skamset ber om ursäkt för att jag missat kommentera bygget.
#29 å 30 Ser ju riktigt bra ut! Förbaskat snygg pilot!
#32 Tack! det är ok! Kul att nån kommenterar det jag gör 
Nu ska jag snart på och slipa och spackla igen. Tjatigt värre, men det behövs ju, och förhoppningsvis blir slutresultatet bättre om man gör ett ordentligt förarbete.
Azgaron

#33: Ja, spackla och slipa är väl något som är svårt att komma ifrån om man vill ha ett bra resultat.
#34 Nä, det är ju det. Sen att lite detaljer som panellinjer försvinner är en smäll jag får ta. Tänker inte ge mig på att ritsa nya panellinjer. Huvudsaken är ju att det ser jämt och snyggt ut utan synliga fogar.
Azgaron

#35: Håller med dig! 
#36 Tack!
Azgaron
Absolut bägge byggerna håller mycke bra klass :)
Tack Henke! 
Azgaron

Looking GOOD bägge två!! Tycker att ni är duktiga på att måla piloterna med alla pyttesmå detaljerna!
#40 Tack Sven-Erik! Lite pilligt va' det allt, speciellt "tigerränderna" på visiret
Ska visst vara till den Belgiska Tigerskvadronen (heter det så?), men jag är inte så säker på att det stämmer med märkningen på planet. Får väl kalla det för artistisk frihet 
Azgaron

#31,33,38 & 40 Tackar! Piloten och stolen är orginal, har bara lagt till bälten och syrgasslang och pilligt var det. Visar den när den är klar i en egen tråd, så Azgaron får avsluta denna! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#42 Tack! Ja, den ser jag fram emot att få se mer av. KAn tänka mig att det var lite pilligt.
Azgaron
Snabb uppdatering!

Nu har jag snart limmat allt som behövs innan jag ger mig på att måla, fast först ska alla skarvar spacklas och slipas. Detta eviga slipande
Är det nån som har koll på hur lång torktid Surfacer 500 behöver innan den kan slipas? Ska jag hinna bli klar innan den 15e är det minst sagt bråttom 
Azgaron
Börjar se bra ut nu :)
Kul att följa detta projekt

#44: Kul med uppdateringar! Tack!
Tack!
Egentligen vet jag inte varför jag sitter här och skriver, jag borde ju jobba på modellen
Får ju inte ha för bråttom heller, för jag vill ju inte att nått ska ge med sig när jag börjar att spackla eller slipa. Går allt vägen kan jag kanske börja måla ikväll eller imorgon. Värst blir nog dekalerna, de tar ju lite tid.
Azgaron

#47: Jamen, sitt inte här då! Iväg och bygg med dig! 
Slipa, slipa, slipa, spackla lite mera, slipa ….
Sådär, nu har jag donat lite till 
Jag har spacklat alla? skarvarna och limmat alla missiler och fälltankar som behövde limmas. Slipat och passat in huven. Nu ska bara spacklet torka såpass att jag kan slipa, sen lär jag nog behöva spackla minst en omgång till.
Är det nån som har koll på märkningen på missiler på övningsplan? Antar att de inte skjuter skarpt, eller? Kan för lite om sånt här, men man lärsig ju inte om man inte frågar.
Azgaron

#49: Nix, dålig koll här.
Ska kanske fråga på F-16.net eller på ARC.
Azgaron

#51: Ja, på F-16.net får du säkert svar. Man kan hämta mycket information där!
#52 Jo, men det kan ta tid, aktiviteten är inte så hög precis. Jag ställde frågan i Viper II GBet på ARC och i Traineer a/c GBet på ATF, så får jag se vad som händer.
Azgaron

#53: Du kan ju även pröva FSM och HyperScale, någonstans borde du få lite svar.
#54 Jo jag kan ju prova där med. Nackdelen med Hyperscale är att får man inte svar ganska direkt så halkar frågan ohjälpligt ner till nästa sida, och det går ju inte att putta upp den.
Azgaron
# 49 Denna versionen av AIM-9 borde passa på din F-16B.
Blå ring fram, ingen bak. Dvs. skarp målsökare, ingen laddning, ingen drivning.
Bra sammanställning i pdf:en Aircraft ordnance
Jämför detta med t.ex Maverick
Brun ring vid motordel = låg laddning i detta fall "propulsion" drivning
Gul ring = laddning "WDU-20/B shaped-charge" dvs högexplosivt.
Svart ring = laddning "WDU-24/B penetrating blast-fragmentation" dvs, pansarbrytande
AGM-65 är alltid skarp
TGM-65 ingen laddning, launcing
CATM-65 ingen laddning, non-launching
DATM-65 "dummy" Släpas runt på marken för hanteringsövningar
Färgkoder för vanlig ammunition
Nu tror jag att jag har fått ihop det rätt, puh-annameja
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#56 Hemskt mycket tack för den informationen! Den lär nog bli väldigt användbar. 
Azgaron
Här är en bild på undersidan också. Två lager vitt, och ett tredje ska nog på i hjulhus och insug.

Nu kan jag snart börja måla resten av planet. Funderar på att limma dit piloter, och maskera och limma huven så jag slipper riskera att piloterna eller nån annan detalj åker ur cockpit (fick limma en spak nyss), när man hanterar modellen.
Azgaron

#58: Nu börjar det närma sig, ser jag! Snyggt!
Tack!
Jo, nu börjar det ju se ut som ett plan. Hade lite bråttom med spackling och slipning för att jag försökte hinna en deadline, som jag missade, så nu ska jag ta och kolla alla skarvar en gång till. Jag hoppas iofs att de är nått sånär ok. Jag brukar inte bygga så här snabbt, men nu gäller det ju att inte släppa taget när man kommit så här långt. Buffalon börjar närma sig dekaldags och likaså min Spitfire och Meteor. Återkommer om dem i respektive tråd sen.
Azgaron

#61: Spännade! 
#59 Japp, limmar man på huven så ramlar delarna inte ut när de lossnar. Jag har 2st Airfix Draken i det tillståndet.
#61 Deadline!? Nää, fint folk kommer alltid för sent 

#63: 
#63 Nä de ligger och skramlar i cockpit istället 
Deadlines är till för amatörer, vi andra bygger tills det blir klart 
Azgaron

#65: 
Sådär nu har jag maskerat huven.

Lite småstruligt, har ni några bra tips när det gäller maskering, utöver att kanske ha en lite skarpare kniv? Får väl hoppas resultatet blir någorlunda. Är det vettigt att måla svart först och grått sen, så att det förhoppningsvis ser ut som att ramen är svart inuti när den sitter på?
Azgaron
#68 Tack!
Fast det kan ju kanske bli lite bökigt att göra i den skalan. Men jag tänkte mest på den nedre delen av ramen som är grå på utsidan och svart på insidan.
Jag får se hur jag ska lösa det. Är det nån som har ett bra tips så blir jag glad. Det hade sett tufft ut med tonad ruta, men det vet jag inte om jag kan åstadkomma.
Azgaron
# 69 Svart först och grått sedan är den bästa lösningen, eventuellt att du bättrar lite inifrån med svart eller endast en sidenmatt klarlack för att få väck det värsta blänket.. Då har du en färggräns att gå efter.
Vi får väl fråga bilbyggarna hur man bäst "tintar" rutor.
Johnson klar med några droppar akrylfärg i kanske och sedan att man sprutar eller doppar huven.

#69 och #70: ARC har en liten artikel med tips om hur man gör.
Ja ditt bygger artar sig nu ser jag :)
Kul att även du bygger F-16B versionen jag bygger A versionen av min nu..
Håller på att fixa till huven oxå nu.
#70 Tack, det låter som en bra idé! Målade just utsidan svart. Ska prova med matt lack för att se hur det blir.
Ja, då får man väl hoppas att Proosen eller nån av de andra bilbyggarna läser det här och kan komma med nått vettigt tips på hur man gör tonade rutor. Ditt förslag verkar ju vettigigt och iofs kan jag ju prova på singelhuven först.
Azgaron
#71 Tack, det var ju en intressant artikel! Det enda problemet är att jag inte har spruta. Lite svårare at få jämn täckning på "glas" med pensel.
#72 Tack! Även jag springer mellan byggbord och dator 
Jag öppnade en ny burk mattsvart, men jag misstänker att jag kanske slarvade lite med omrörningen då den inte verkar bli helt matt.
Azgaron

#74. Är den mattsvarta en Humbrolfärg?? Jag köpte en sådan för en månad sedan, och jur mycket jag än rör om den så blir den flammigt blank!!
#75 Jepp, köpte den nyligen, och den är som sagt nyöppnad. Det verkar som omdet vore samma probelm. Jag ska prova lite till sen.
Azgaron

#75: Mycket beror på om det är den gamla hederliga Enamel man har fått tag på, eller den nyare Super Enamel.
Super Enamel har mycket mer lösningsmedel och det är många som tar två burkar av Super Enamel, LÅTER BLI att röra om färgen, tömmer försiktigt bort lösningsmedlet ur den ena burken, och tömmer sedan ihop färgpigmentet från den första burken tillsammans med den andra burken, allt i en burk. Då brukar färgen bli ungefär som den gamla varianten, och då brukar målningen fungera.
#77 Det står inte super enamel på den, men det är av de nya som de fått in efter att Hornby tog över.
Azgaron

#77. Tack för infon! Tänk att det skall vara tvunget att behöva joxa med TVÅ färgburkar för att få EN bra färg… Dags att byta färgsort nu?? 

#78: OK, sådana har jag inte prövat än. Där ser man, ännu en sort!
Jag har fullt upp med att försöka göra slut på mina burkar från stenåldern ännu.
Svart är ju tyvärr en av de färger som tar slut fort och det blir ju inte bättre av att jag tydligen har slarvat med locket så att färgen börjat torka ihop. Får väl hoppas det reder ut sig på nått vis.
#79 Ja kanske det, har funderat på det ju.
Azgaron

#79: Ja, man kanske skulle gå över till akrylfärger, Vallejo eller JPS kanske, istället för att utöka förrådet av Humbrolfärger ytterligare. Funderingarna finns ju där i alla fall!
Undrar just om man kan få hobbyaffären (Panduro) att ta in andra färger än Humbrol.
Azgaron
Jag kommer att testa nu Agama färger :)
#84 Vad är det för några? Var hittar man dem? Du får berätta sen hurdana de är.
Azgaron
#85 De kommer genom mig och jag köper dem på Jadar Hobby i Polen. Denna är helt målad med Agama. Spitfire
Jag har använt dessa något år och tycker de är lätta att pensla. Spädes med vatten eller fönsterputs. Färgnyanserna ska stämma bra och det finns ett stort sortiment. Har nästan hela RLM-sortimentet, några BS-färger och en del polska färger hemma.
#86 Fin Spitfire! Det såg ju intressant ut, så fet kunde ju vara värt att prova. Bra att de satt ut både färgnamn och ev. färkoder.
Vad kostar de? Fraktkostnader?
Azgaron
#87 Tack! Det ligger en bild på en norsk också. Byggprojekt nordiska flygplan.
Agama-färgerna kostar 4.5 Zl för 10 ml. Fraktkostnader från 25 Zl och uppåt. 1 Zloty = 2.5 SEK
#88 Trevligt! kul med en norsk variant!
Inte så farligt pris tycker jag. Antar att det är en fördel att beställa ett gäng.
Azgaron
Jagt kommer att beställa ett gäng nu där.
Ska ha färger till min P-40 tänkte jag…
PMade just Wilde Sau om vilka färger jag är intresserad av. Tänkte prova jag också.
Azgaron
Det låter ju kul :)
Ja testade en som han hadde och de gick fint att måla me dom..
Bra med färger som ska matcha RLM och FS m.fl. Synd att de inte har svenskt och modernt franskt. JPS får väl täcka upp den biten, och Vallejo till figurerna, sen har man nog täckning till det mesta. Återstår bara att lära sig måla snyggt 
Azgaron

#93: Aha, jag visste väl att fanns en hake … 
Jepp ja Vallejo skulle va kul att få testa oxå.
Vår hobbyaffär i Kalmar kommer förmodligen börja ta hem dom:)
#94 Ja, alltid är det nått 
#95 Jag har bara sett de set som finns till tennfigurer. Tror de har ett annat namn men det är Vallejo.
Azgaron

#97: Kul när det händer lite! Jag tycker det ser bra ut.
Ja, emellanåt går det lite för fort fram i bygglådorna, men det gäller ju att inte tappa fart när man väl är uppe i varv. 
#99 Tack!
Det syns inte på den bilden, men strax famför huvudhjulhuset på planets högra sida (tv i bild) så är där lite slarv i en skarv
Nä, jag vill ju inte gärna tappa tempot, men deadlinen jag skulle passa gick ut i måndags. Ska försöka fixa till det lite snabbt och lätt.
Även huven har fått sig en omgång (färg) eller två.

Målade först svart och maskerade lite till innan jag målade det gråa. Jag har inte kollat än, men jag hoppas ju att det ska bli bra 
Azgaron

#101: Jag vet faktiskt inte vilket som kan vara bäst. Lite beror det väl på hur lång tid som har gått sedan målningen.
#102 Inte jag heller, men jag tror det får vänta tills efter att huven kommit på plats och planet är i det närmaste klart, eftersom jag vill ha huven som skydd för cockpiten och huven skyddad från repor, så får maskeringen sitta kvar så länge.
Azgaron
#101 Eftersom huven är blank och fin så sitter färgen inte alltför hårt. Jag brukar vässa mina penslar i skaftet, trubba till trät lite och använda som färgborttagningsverktyg. Ingen risk att det blir repor

#104: Tack för tipset! Det låter bra.
#104 Ja det låter som ett bra tips, tack!
Azgaron
Det där tipset skall jag prova nu på min Mig25a, fick lite kladd på vänstersidan
/Tunnan
Ja den medetoden får jag ta till på min oxå sen :)

Det rör på sig!
Kul att se!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Jo, det gör ju det
Återstår att se om jag kan lyckas sprutmåla ovansidans två färger också, men det ska förhoppningsvis gå bra.
Azgaron

#113 Vi håller tummarna för att det går bra!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
JA de ska bli kul att se den färdig :)
Hoppas de går bra..
Ska börja måla min igen..
Ja tycker inte mina färger som ja har stämmer så bra
De är därför jag lagt ned mitt projekt F-16 så länge..
#114 Tack!
#115 Tack, det hoppas jag med! Jag har inte brytt mig om så mycket ifall färgerna är rätt eller inte, men enligt FS nummerna så ska de stämma rätt bra iaf. Sen om man vill tona färgerna lite för skaleffekt är en annan femma. Ibland bryr jag mig, och ibland inte, beror nog lite på vilken look jag vill åstadkomma.
Azgaron
Ja jo de stämmer :)
Inte så petnoga heller igentligen me färger bara de stämmer skapligit bra så är jag nöjd:)

#119: Nu ser det ju ut som om du börjar få in tekniken! Resultaten blir bättre och bättre. Kör hårt! 
#120 Hehe, tack! Jo, jag har väl börjat få nått sånär kläm på det. Ska väl försöka bättra vissa ställen, men annars är jag rätt nöjd. Lite orolig över tapeborttagningen sen, då jag hört att vanlig maskeringstape kan dra med sig färgen om den sitter på länge. Ska ta och investera i lite Tamiyatape tänkte jag.
Azgaron
#121 Plåstervarianten ryck fort och det gör minst ont är nog inte så lämplig här.
Det finns en maskeringstape som man kan använda på tapeter också. Blå till färgen och ganska flexibel. Tror den kunde sitta kvar 7-14 dagar utan att härda fast.
#122 Nä de är nog inte så bra i det här sammanhanget 
Ska ta en titt i butiken efter sån tape. Tack för tipset!
Azgaron
på en del billigare tape löser sig limmet på tapen när du målar ,färgen kryper under, svårt att få till tex vatten linje o dyligt .har fått ´bittert lära mig det med båten jag byggde
Ja, det är ju alltid en risk. Ett sätt att förhindra detta är att måla med den underliggande färgen eller klarlack längs tapekanten, så riskerar man inte att den nya färgen kryper under.
Azgaron
tack för tipset !

#127 och #128: Jag tycker det där ser mycket bra ut!
#129 Tack!
Där var du allt snabb! 
Jo, det blev faktiskt rätt bra, bättre än jag kanske hade förväntat. Fast det är nog bättre att ha lite lägre förväntninga och bli positivt överraskad än tvärtom.
Att ta bort häftmassa verkar ha sina sidor. Tipset att använda häftmassa funkar iofs. men det känns ändå lite kletigt här och där.
Nu ska jag bara maskera och måla radomen, samt göra lite bättringsmålning lite här och där.
Azgaron

#130:
Ja, det är nog bättre att bli positivt överraskad.
Lycka till!
#131 Jo, det är ju det! 
Tack!
Azgaron
Den blev snygg, mycket snygg !!!!!!!
Tack giga! 
Azgaron