Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 301 ggr
EmilE
0

Penselmåla Enamels

Hej! Jag har bestämt mig för att börja penselmåla enamels. Hur pass bra ventilation måste jag ha och hur ser era set ups it? Tack!

Proosen
1

Nu är det längesen jag lämnade enamel bakom mig.
Räkna dock med lång torktid och dito "väldoft" från den under tiden.
Humbrol som var en väldigt bra färg tidigare har blivit en mer inkonsekvent färg på senare år och det var väl främst det som fick mig att ge upp och byta till akryl istället.
Om du inte redan har en massa färgburkar skulle jag rekommendera dig att testa vattenbaserade akrylfärger.
Använder Citadel själv och har testat Vallejo men blev inte sams med just dem.
Är väl mest en smaksak vilket som passar just dina egna behov och målningstekniker.

/Niclas

Janne Nilsson
0

Håller med Proosen i det mesta och jag har gjort samma resa själv.

Skillnaden är att jag gillar Andrea´s färger.

Om du ändå ska framhärda med Humbrol. Använd luktfri lack-nafta. Och se till att du inte vistas för mycket i rummet. Framförallt bör du inte sova i samma rum.

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

starhawk
1

Har inte så många Humbrol Enamel men har aldrig haft något problem med lukten. En färg som däremot luktar en del är Vallejo men den luktar citron! Gillar dock ej Vallejo så den finns inte kvar i min färgsamling längre, däremot finns Vallejo i form av putty, funkar bra när man behöver "gräddfils-putty."
För att återgå till färgen, jag har massor av enamel och akryl-färger och ingen direkt luktar annat än om man sätter flaskan/burken under näsan. Om man målar riktigt stora ytor så kan det lukta lite grann, men inget direkt besvärande. Akrylfärg fungerar bra i mörka kulörer, ljusa kulörer fungerar däremot inte särskilt bra där är enamel överlägsen. Min favorit bland enamel är Model Master eller Testor (är visst samma färg med olika etiketter) min tidigare favorit var White Ensign Models Colorcoats, den var varken enamel eller akryl men helt suverän, täckte på första lagret om man rört om den ordentligt. Tråkigt nog så finns den visst inte att få tag på numera, har några spridda burkar kvar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

• Redigerat 2021-08-14 16:03 av starhawk
EmilE
1

#3: Målar utomhus just nu och det fungerar okej. Vet inte hur det blir till vintern dock. Har lite problem med att tunna ut färgerna med lacknafta.

Jag använder mestadels Revells enamel och dom är lite tjocka direkt ur burken. Är det värt att använda deras egen thinner istället för nafta? Tack för alla svar.