Tiden är mogen....
Ja hur väljer man lämplig rubrik?
Vad jag menar med "tiden är mogen" är att efter en liten tids betänkande så är det nog dags att lägga hobbyverktygen på hyllan.
Intresset för träbåtsbyggeriet har med tiden svalnat successivt och inte blev det bättre då iFokus lanserade sitt nya användargränssnitt, lusten liksom bara pös ut..
Nyfikenheten kvarstår dock, att se vad andra åstadkommer är ju inget som tarvar speciella arbetsinsatser. Således lämnar jag inte forumet, jag blir bara väldans passiv. Möjligen kan det bli någon kommentar.
Allt mitt material, trälister, verktyg, 5-6 obyggda träskutor etc. tog upp flaket på en större pickup. Hobbyhörnan görs om, fortfarande som en "man-cave" men med en slappare tillbakalutad stil i en skön fåtölj. F..n, gubben har ju fyllt 70!
Tack för mig från ett förb.. varmt Thailand
//håkan
Tråkigt Håkan, vad blev sämre med den nya ifocus sidan tycker du?
Jag tycker också det är tråkigt att du känner så. Jag har också fyllt 70 , men det är nu jag har tid att ägna mig åt min stora hobby modellbygge . Förr var det glest mellan gångerna ,man hade tid till byggandet .
Hoppas du kan få tillbaka bygglusten framöver. Hur som haver lycka till med din nya hobbyhörna👍
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
Jag har själv emellanåt funderat på när jag lägger modellbygget på hyllan, och då återupptog jag hobbyn för bara fyra år sedan. Och ja, jag gillar inte heller det nya utseendet osv. hos ModellbyggeiFokus, tycker det har blivit lite väl likt Ansiktsbok…
Och då fyller jag 45 nästa år.
"Du har fått fem Gilla-markeringar för ditt inlägg…"
Det skiter väl jag fullständigt i.
Just nu har jag, bortsett från de två byggsatser som redan är beställda och har en inplanerad plats i hobbyrummet, gett mig själv totalförbud att köpa in fler byggsatser tills dess att bygghögen har minskat ganska så rejält.
Jag har att göra flera år framåt…ingen brist på sysselsättning där inte. Och det är utöver ansvaret hemma för familj och hushåll, ett ansvar som jag faktiskt också gärna tar. Plastmodellbygget är för mig både en hobby och ett andningshål, en paus ifrån allt det vardagliga så som arbete och annat.
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat
#1 Jadu Nalle, man kan ju vända på steken och säga vad som blev bättre. Om inget blev bättre så kan man ju tycka att förändringen blev ganska onödig
//h
Jag kommer att sakna dig Håkan. Jag lärde mig åtskilligt av dig när jag började här på forumet förra året, det är ju inte så många här som håller på med träbåtar. Det finns inte så många andra att dela erfarenheter och tips med.
#0: 70 är ingen ålder!!!
Jag förstår att kanske du känner dig lite trött eller mindre intresserad av att bygga ,men samtidigt det är otroligt bra för hjärnan att hålla på med att hitta lösningar ……det är väl vad modellbygge av trä båtar är.
Du har all rätt att luta back o vila lite en period….men min erfarenhet säger att snart du kommet vilja bygga lite mer .
Huvudsaken är att du mår bra med det du gör här i livet.
Önskar dig en trevlig sommar !
Mvh christos
#4: Det har du ju rätt i, jag kan heller inte se någon större skillnad på den här nya ifocus sidan.
#5. Tack för dom orden bolin. Du har ju rätt, träbåtbyggarna är en tynade skara och det betydelse tyvärr en negativ spiral liksom.
Mer båtbyggare = mer tips = mer inspiration.
Nu är det lite av hälsoproblem som spökar för mig. Inget "dödligt" men försvårande att pilla i träbitar i alla fall.
#6 då. Nja, din erfarenhet Christos kanske inte alltid är pricksäker.. Som jag angett ovan så är det inte bara lusten att bygga som tryter.
Jag har en tämligen behaglig tillvaro här, om än stundtals lite varmt även om jag nu ganska frekvent varit här i 20 år och har visst motståndskraft mot värmen.
70 är dessutom bara en siffra i passet!
Önskar er alla en trevlig sommar och ha roligt i bygghörnan
//håkan
ps, det kan bli några bilder framgent från förvandlingen från hobbyhörna till…….?
Håkan, du har ju byggt en hel del och delat med dig i massor av inlägg så det låter rätt trevligt med en mer tillbakalutad tillvaro i hobbyhörnan. :)
Och jag hoppas att du fortsätter att ge oss andra lite hjälp när vi stöter på några problem med våra byggen.
En nackdel med ¨nya¨ iFokus är att åtminstone jag skriver färre kommentarer. Det är enkelt att bara ge en gilla markering där man förut skrev en kommentar.
Men jag får väl skärpa till mig och skriva den där kommentaren också.
Ser fram mot bilder från förvandlingen!
#0: Det är naturligtvis tråkigt att höra, Håkan, att du tappat modellbyggarlusten, men det är ju som det är med dylikt – det är sällan något man kan styra över, och givet att en av de huvudsakliga poängerna med en hobby är att man ägnar sig åt den just därför att man har lust är det förstås föga lönt att försöka tvinga fram ett nöje som inte längre spontant manifesterar sig.
Må väl och ha det bra – och vem vet, kanske inpirationen återvänder?!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
- Redigerat 2021-06-29 12:16 av Banjoman
låter mest som att du är less på träbyggeriet och inte på själva hobbyn, så varför inte rotera till någon annan gren på det där stora hobby trädet? att rotera har iaf räddat mitt intresse för hobbyn många gånger.
har haft perioder ända sen jag började som barn med hobbyn, där jag tex har lessnat på figurmålning, jag har då roterat till en annan gren, tex att bygga modeller och bygger då i månader/år, lessnar sen på det och roterar till diorama bygge, samma sak där, lessnar efter en längre tid och under den här tiden så har längtan till att få måla figurer igen byggts upp och då börjar man att måla figurer igen, and around and around we go.
och innan du säger "jamen jag har bara intresse för träbyggeri", var inte så snabb med att säga det, jag trodde aldrig att jag skulle en dag sitta och göra dioraman tex, lät så tråkigt, men när jag väl testade på så byggdes ett intresse upp och likaså med scratch byggen, hade inget intresse men idag är det ett utav de roligaste sakerna jag någonsin har testat på inom hobbyn.
så jag tycker att du ska testa på att rotera istället för att ge upp helt, då ska du se att suget för träbyggandet kommer tillbaks med tiden.
#3: "Du har fått fem Gilla-markeringar för ditt inlägg…"
Det skiter väl jag fullständigt i.
Precis samma sak gäller mig. Det är därför det är enkelt att stänga av notiserna för gillningar. Öppna Flöde & bevakningar under ditt namn uppe till höger. Välj Flöde och ta bort bocken vid gillningar innan du sparar.
#10 samt 11.
Nja boys, om ni läser mitt inlägg #5 så framgår det ju att det inte är bara lusten som saknas, förutsättningarna har tyvärr ändrats de senast 2 åren.
Skälet till att jag började med just träbåtar var bl.a. att jag hade flera båtar här. Min plan med hobby var dock inte att bygga båtar utan de jag kallar för 3D tavlor.
Såg sådana i Paris för en massa år sedan, gjorda av konstnärer. Jag skulle försöka mig på ngn sådan, kanske ett garage med en gammal bil eller MC som renoverades.
Denna hobby skulle nog innebära mera "pill" än att bygga träbåtar
Men nu är det som det är
//håkan
Tråkigt att höra, jag förstod att det kanske var något när det inte kom något nytt gällande ditt Krait-bygge som jag såg fram emot. Nåväl, det finns annat i livet man kan göra och jag önskar dig allt gott. Själv fotograferar jag en hel del.
/Stephan
#14 Hej Stephan. Jo Krait blev ju klart, fast som vanligt då det gäller mina byggen så blev det några "avvikelser" från ritningen. Skall kolla om jag har några bilder, man glömmer ibland att fota under byggtiden. Men den är ju klar och står på uteplatsen, så ngn bild blir det.
Önskar dig detsamma
//håkan
Har nu kollat byggbilder på Krait. Inga fler än de som jag tidigare publicerat, men som jag skrev, den finns ju färdigbygg så här kommer några bilder
OBS. Jodå det är Krait men ganska modifierad
ps. dom små röda "flaggorna" på tråden mellan masterna är för att katt-jä…na skall se tråden då det busar o har sig
//
- Redigerat 2021-06-30 14:19 av bommen99
#0: Det var ju tråkigt får hoppas att du får tillbaka gnistan. Har följt dina byggen genom åren och alltid varit lika roligt att följa dem från Titanic och framåt ( blev sugen själv på en Titanic så skaffade en Amatis 1/250 som någon gång i framtiden ska byggas 😊) kan förstå att du har det varmt, bodde själv en tid i Filippinerna. Och 70 är väl ingen ålder är det inte dagens 50
H.Micke
Tråkigt att du lägger av, men jag har fullförståelse för ditt beslut, träbåtsbygge är speciellt, det tar tid och tär på tålamodet och är desutom kroppen inte med så…. Jag är själv nybliven pensionär men jag kommer inte o bygga annat än två tre månader på vintern precis som jag gjort tidigare, jag skulle tröttna rätt snart annars.
Jag kommer o sakna att följa dina byggen.
Ha det bra
Rolf
Jag instämmer med föregående talare
Ha det lagom varm och skönt
#18 o 19. Tack grabbar för era inlägg. Orden värmer verkligen. Inte bara ni utan flera andra har också skrivit att de följt mina byggen under åren, verkligen kul läsning.
Just nu bygger jag om min hobbyavdelning och rensar bland alla de "bra att ha saker" man samlat på sig under åren. Blandade känslor vill jag meddela och det gäller att vara konsekvent, alltså släng i princip allt (men men, lätt att skriva men svårare att utföra!).
Det blir dagliga lata stunder i poolen (som är alldeles för varm)
//håkan
Hej Håkan lycka till i din myshörna och ta ett svalkande dopp i poolen när det blir för varmt, just nu blir det inget byggt på Ymer sågade mig i ett finger samma hand som jag har nervproblem i men nu väntar op i axeln men när är ett stort utropstecken.
Så jag hoppas bli av med smärtan i fingrarna, ingen garanti att det blir helt ok men hoppet lever kvar.
Ha de
Lars
Lars
Hej Lars. Nedrans otur du har Lars, men i väntan på op så har förmodligen såg-skadan läkt. Hoppas att väntan på op nu inte blir långvarig.
Poolen då. Jodå, jag plaskar i den mest alla vardagar. Men om den svalkar vete tusan. När det är 35-38 grader varmt så får ju vattnet samma temp också. Undantaget i går faktiskt då det var förvånansvärt svalt då det regnat i helgen och temp på 27-29 grader.
Min "man-cave" är nästan klar, blev 2 nya TV, en 43" mest till PC´n och en 50" till film o annat och en liten ljudanläggning följde med. Tänk va kul det är då man får handla "grabb-saker" :)
Tappa inte sugen Lars, världen är full av tappade sugar
//håkan
Tack Håkan jo såg skadan blir läkt innan jag får besked om op tror inte det blir i år pandemin sätter käppar i hjulet.
Härligt med grabb grejor
Ha det så skönt
Lars
Lars