Stridsvagn m/37, SDV 1/87

Det är lite svårt att fotografera så här småskaliga modeller. Nu har min "little tank" i alla fall fått ett första lager "brunt" i form av Vallejo Flat Earth. Grönt och svart följer! Kan bli fråga om lite torrborstning senare för att ljusa upp det hela.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#3 👌 Ja, liten är nog ingen överdrift :)

#4: Helt rätt :-)
Jag ska ta den klassiska tändsticksask-bilden snart!
Ikväll har jag målat lite mera och börjat förbereda tornet för montering av dubbla ksp istället för en i tornet och en i skrovet, som på andra versioner av AH-IV.
Hej Peter,
Kul bygge!
Men vilket besvär du får göra, för att göra den svensk.
Är det p.g.a skalan som du bygger den i 1:87 ?
Smått var det också när jag byggde min för en massa år sedan. Passa samtidigt på att bygga min Carden Loyd Mk.V och den var än mindre…
Här är dom båda byggtrådarna:
https://modellbygge.ifokus.se/discussion/1139097/gb-65:-carden-loyd-mk-v
https://modellbygge.ifokus.se/discussion/1138919/gb-65:-strv-m37
Det var kul när vi hade våra gruppbyggen här på forumet…☺️
Mvh / Janne
- Redigerat 2021-11-08 23:47 av JaGa

#6: Hej Janne! Och Tack!
Ja jag håller med, jag blir riktigt nostalgisk när jag tänker på perioden när vi hade gruppbyggen på gång i flygande fart :-)
Och visst minns jag dina små stridsvagnar från GB 65, små modeller, kanon! Själv lyckades jag få färdigt ett litet gäng småskaligt också i detta gruppbygge, det var en Merca i 1/87, en pansarbil i 1/100 och flygetyg i 1/144 (Jag hade riktigt många anmälda utöver dessa också), Kul!
När det gäller mina SVD-byggsatser så var dom nog lite av spontanköp när jag samtidigt köpte 1/72-byggsatser på några olika begagnat-sidor, det fanns säkert tankar kring att bygga svenska varianter redan då och nu uppenbarade sig ju ett ypperligt tillfälle i och med jubileumsåret :-)
Jo, det blir lite små modifieringar men det ska nog gå bra. Trevligt pyssel när man är på det humöret!

Lite WIP på 37:an;
Bygger ett minidiorama av plastlocket till en kaffemugg från bensinmacken, en slags bro över diket av trä från engångsbestick. Återvinning pågår här! I Dapols sortiment av små, taninga, nästan H0-skalegubbar (00, 1/76) så hittade jag en lämplig besättningsmedlem som ska få kika fram ur luckan.
Kul att se fler som upptäckt engångsbestick i trä , som användbara i modellbyggets underbara värld 👍
Själv använder jag både gafflar, knivar och skedar i mina byggen.
Snyggt litet diorama du byggt av återvunnet material 👌 Helt i min smak att bygga i återvunnet. Triggar fantasin tycker jag. Som sagt , ett fint bygge👏
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
Nämen Peter!
Det var mig en liten näpen och söt krabat till tanks…🥰👍
Som alltid gillar jag dina ”minidioramor” helskarpt…☺️👍
Så här långt har mina ”Putte” byggen kommit.
Passar på att se till att min Strv fm/28 och en Vauxhall bil också blir klara innan jul…😊
Mvh / Janne

#9: Tack så mycket Roland! Jo jag håller med, kul att kunna skapa av återvunnet material 😊 👍

#10: Tack ska du ha Janne 👍😊
Men wow! Vilken häftig bil du har där! Nåt sånt vill jag också åstadkomma som ett komplement till mina stridsvagnsbyggen.