Stormartillerivagn m/43
Inspirerad av JaGa så vill även jag bygga svenskt pansar detta märkesår. SAV m/43 är min favoritvagn alla kategorier och lämpligt nog så har jag en modell av den i 1:72 från den ukrainska firma Uni models.
Drömmen är att någon gång scratchbygga den i 1:35 men jag vämtar nog tills barnen blivit tonåringar tills jag ger mig på något så avancerat.
Gjutstammarna ser hyfsade ut. Inte det bästa jag sett men modellen ska nog gå att få ihop utan större besvär. Det är mycket gjutskägg och i den röda ringen saknas tappen för ett av hjulen.
Överbyggnaden i resin ser fin ut, inte skev och utan bubblor.
Det medföljer även ett ark med de yttepyttigaste fotoets jag sett. Vi får se hur mycket det är värt att använda…
Vad bra att du bygger den!
Har ju den själv i ”stashen” så då kan jag ha din byggtråd som inspiration sedan…😃
Håller själv på med vad som har blivit ett långtidsbygge med ett par tyska mammutar.
Men jag blir väl klar med dom så småningom, förhoppningsvis …🙄
E 100:an har också en sådan liknande mynning i ets.
Jag rullade runt den i något som var lite smalare än kanonen, så att ets-detaljen ligger i lätt spänn om du förstår vad jag menar.
Limmades fast med väl utspädd vitlim (Se på bilden).
Följer bygget med stort nöje & intresse…🤓
Har för mig att just Sav M/43 var baserad på Strv m/41 med S II chassi.
En något förlängd variant av orginalet.
Man kan förlänga den har jag för mig utan alltför mycket jobb.
Förlängning ska då göras mellan hjul 2 & 3 så det blir lite mer gap mellan dom.
Då får hemskt gärna göra den modifieringen, så jag har ditt bygge som stöd när jag väl börjar med min stormartillerivagn…😃😉
Mvh / Janne
- Redigerat 2021-03-21 18:23 av JaGa
#0: Jag tog några bilder av en sådan vagn i Mölleröd för några år sedan. Vill du att jag skickar den till dig så är det bara att skicka ett PM.
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat
#4: Tackar, men jag har bara en dryg timme till arsenalen utanför strängnäs så det finns gott om bilder i datorn.

Trevligt, ska bli roligt att följa bygget!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Jag lyckades klämma in lite pysseltid på kvällen och kom en liten bit på väg. Överbyggnaden i resin är ännu bara torrpassad.
Byggsatsen är rätt bråkig. Passformen är sådär och man får kämpa för att få det symmetriskt. Eller så är det bara jag som glömt hur det är att jobba med 1:72 :P
Knappt hade jag börjat innan mattmonstret slukat ett pyttelitet antennfäste i resin. Det var inte ens någon mening att börja leta efter det, jag får scratcha ett nytt vad det lider.
- Redigerat 2021-03-21 22:34 av Tarmvred
Små framsteg under sena kvällar.
Modellen fortsätter att trilskas. Passform och ritning lämnar en del att önska. T.ex. så är det otydligt hur bakre spännhjulet ska placeras, det gick åt två bandlänkar mindre än vad ritningen visade och spänn- samt drivhjulens halvor var för trånga för banden så jag fick lägga diskar av plastic card mellan för att få till rätt avstånd.
Banden och hjulen är ihoplimmade med varandra så att jag ska kunna ta av dem tillsammans för att underlätta målning.

#8: Bra kämpat! Det här med sena kvällar känner jag igen, som småbarnsförälder :-)
Tänk vad många varianter man kan bygga med detta chassie som utgångspunkt. Måste börja med mina, något enklare modeller i 1/87 snart!
Semestern är här och med den lite byggtid. Resten av familjen ligger och sover vilket ger ett par timmars lugn.
Med krigshistoriepoddens första-världskrigsavsnitt i lurarna så har jag tagit mig ännu en bit framåt. Det borde bara vara en kvälls byggande kvar innan jag kan börja måla.
Ikväll har jag mest pysslat med etsbitar som är så små att det blir löjligt. Det är som att jobba med hårstrån.
1/72 är verkligen inte min skala…
Åh!
Äntligen har ”Matchbox” modellerna återkommit…😃😎☺️😉
Tycker den inte alls ser så pjåkig ut.
Riktigt fint bygge du fått ihop…😃👍
Kommer använda mig av din byggtråd när jag ska bygga min…☺️
Ska bli spännande att få följa fortsättningen med målningen m.m.
Mvh / Janne
Det har varit riktigt skoj att följa det här bygget då 72 skalan är en favorit, jag väntar nyfiket på målningen, du har fått ihop den riktigt fint. Jag måste leta upp ett exemplar själv.
Μycket vackert!!!!
Fint bygge! Kul med svenskt! 👏👏👏

Mycket snyggt! En maffig vagn.
Grymt fint bygge….😃👍
Mvh / Janne