AMT Mack R685ST
"Built Like a Mack Truck". Ja, så lät det en gång i tiden - en i branschen känd slogan som den USA-baserade tillverkaren använde sig av.
Denna byggsats är en återutgivning med vissa uppdateringar gjorda, men den släpptes första gången 1977. AMT tillverkade en rad lastbilar (eller rättare sagt dragbilar) där den första var en Peterbilt som släpptes 1969.
Runt -72 så upplevde bilbranschen i USA en kraftig nedgång och AMT, som huvudsakligen tillverkade bilbyggsatser, kände av detta. Dessa lastbilsbyggsatser lär ha varit något av en räddning för AMT.
Nå, byggsatsen har nästan 45 år på nacken och det måste man ta i beaktning. Det är nästan lika länge sedan jag själv byggde en AMT dragbil (minns inte vilken) men har varit sugen på ett ny ett tag nu. Det lär inte bli ett projekt som avlöper fort, om an säger så. Tålamod & ihärdigt jobb är nog ledorden.
- Redigerat 2021-03-12 09:55 av Niklas

De där brukar vara spännande att bygga!
Mack är tuffa med lite egna lösningar.
/Niclas
#3 Ja, Mack har en hel del karaktär i sin bilar. Lite annorlunda stuk jämfört med de andra US-bilarna, tycker jag.
Den kommer nog att gå ihop till slut, det är min övertygelse, men det är en hel del jobb med att snygga till delarna. Allt passar inte ihop så där utan vidare. Det tar sin tid - men det får det lov att göra.
Det ska bli spännande att följa detta bygge.
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
#5 Ja, men vill förvarna om att det kan dröja mellan uppdateringarna.

#6:
Äh!
Det tog ju bara 32 år från locköppning till färdig med min Nissan 300zx twin turbo.
Det är nästan glaciärfart på byggandet! 🤣
/Niclas
#7 Trägen vinner :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En stämningsförhöjare :)
I byggsatsen kan man välja mellan runda eller 4-kantiga bränsletankar. De runda är snyggare och mitt val, om jag kan få fason på dem vill säga.
Som redan nämnt så är detta en byggsats med nästan 45 år på nacken. Gjutteknik, passform mm bär givetvis spår av detta vilket innebär lite mer jobb. Testa, torrpassa, putsa & korrigera…testa igen.
Så här ser ett fjäderpaket (med tillhörande delar) ut. Består av 2 delar men även efter noga passning så behöver de arbetas med efteråt.
Före:
Detaljnivån är lite svag om man säger så, men jag kommer nog att bättra på den lite. Inget överdrivet och även i verkligheten var dessa dragbilar rätt enkla i sitt utförande.
Lite info för den teknikintresserade. Boggin som denna Mack är utrustad med är en så kallad "Camelback" och är en konstruktion som Mack introducerade redan i slutet på 40-talet. Den verkar ha hängt med sedan dess (kanske används än idag?) i lite olika skepnader. Ett annan lösning är att drivaxlarna inte sitter monterade på ett konventionellt sätt eller som det även kallas "Toploader".
Uppdatering. "We have touchdown!". Ja, alla däck tar i mark :) Gammal byggsats och många delar att ta hänsyn till, så en glädjande lättnad att allt är rakt & fint.
Hjul och motor är endast torrpassade, byggsatsens däck är för smala för att sitta snyggt på fälgarna vilket jag löser med nya däck från AMT (tillbehör).
På boggin syns de något bredare däcken (ytterst).

Mäktigt bygge, Stefan! Ser fram emot fortsättningen. Ja, Mack måste ju vara ett riktigt ikoniskt märke. Det är nog inte för inte som biltransporten i Disneys "Bilar"-filmer är/heter just "Mack" Truck :-)
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#22 Det är det! Mack är en tillverkare som funnits med i mer än 100 år och som numera ingår som en del av Volvokoncernen.
Dessutom en US-tillverkare som har egna komponenter i drivlinan m.m. vilket "de andra" i regel inte har.
Ah, "Bilar" har jag sett några gånger men inte tänkt på att biltransporten är en Mack :)
Mack Truck Museum:
Härligt bygge!
Följer det med stort nöje & intresse…😃👍
Mvh / Janne
- Redigerat 2021-03-21 08:14 av JaGa
#25 Tack Janne :)

#24: Trevlig film från museet!
Uppdatering. Ser inte ut att hända så mycket, men det beror på att bygget är tämligen resurskrävande dvs torrpassning, snygga till delar m.m.
Hytten är torrpassad och justerad för att sita så rakt och symmetriskt det går. En bit durkplåt kan se trevligt ut, men den får jag fundera lite på.
PS Durkplåt och vändskiva är inte limmad på plats.

Heja på! Förstår att det är en ganska avancerad byggsats.
#30 Tack! Avancerad är nog inte rätt beskrivning, det är i grunden en ganska enkel byggsats men kräver en hel del jobb för att få ihop så det liknar något.
Men samtidigt lärorikt och roligt (på sitt sätt).

#31: Ja, då förstår jag! Mera svårbyggd på grund av hur den är producerad, snarare än avancerad. Jo men det kan ju vara roligt med utmaningar av detta slag, allt avhängigt humör! Har man en välfylld bygghög så kan man ju sticka emellan med något lättare då och då.
#32 Precis, det är en gammal byggsats med allt vad det innebär. Gjutteknik m.m. har ju tagit stora kliv sedan dess (70-talet). Men det kommer att bli en modell av denna byggsats också, vad det lider :)
Tills dess en underhållande video om Mack R Model: "10 saker du inte visste om…"

#33: Tack, ja jag är med dig där. Kikade nyss på en tråd i Modellbygge-gruppen på Facebook med många olika synpunkter på byggsatsmärket Heller. Det känns som att det ibland är väldigt lätt rent Allmänt, dels att:
Dra alla byggsatser från ett märke över en kam, bara för att någon byggsats från märket var dålig eller kanske bara lite svårbyggd/motsträvig.
Samt att tycka att en byggsats är "skit" bara för att det är lite svårt att passa ihop delarna. Ja, man skulle väl till exempel kunna se det som en utmaning istället, precis som du gör. Jag gillar den inställningen! Ingen byggsats är nog obyggbar och var och en bestämmer ju vad den vill bygga.
Heja på med MACK:en 👍😊🚛
#34 Ibland, kanske t om ofta, glöms det bort att modellbygge är en hobby. Något som är bortom den lite mer allvarliga vardagen.
Visst finns det skillnader mellan byggsatser, en AMT från 70-talet varken kan eller skall jämföras med en Tamiya från 2021 (som exempel). Jag uppskattar verkligen dagens byggsatser, kvalitet och fantastiska gjutningar och detaljer. Passform och rent generellt en nivå som verkligen nått en nivå man bara kunde drömma om (för inte så länge sedan).
Och ja, det finns äldre byggsatser som jag undviker eftersom de är alldeles för svåra att få ihop snyggt. Eller avviker från förebilden på tok för mycket.
Men det ena utesluter inte det andra och det finns en hel del att lära av att bygga något som inte är "shake-and-bake.
AMT´s Mack är inte "hopplöst obyggbar" (om nu någon tror det) men kräver mer jobb än en modern byggsats. Jag har en till i bygghögen och när den ska byggas så kommer det att gå mkt enklare eftersom jag känner till byggsatsen på ett annat sätt.
När det gäller Heller så är det, som jag uppfattar det, en tillverkare som kanske har sina bästa år bakom sig men för den sakens skull finns det ingen anledning att ta fram stora sågen. Är allt Heller tillverkat "skit"? Nej, det tycker jag inte. Det blir överdrivet och får orimliga proportioner.
- Redigerat 2021-04-03 09:33 av [Hayabusa]

#35: Kan inte säga annat än att jag håller med till fullo!
Även om jag inte är en så tekniskt avancerad byggare utan mera gillar sammanhanget och researchen egentligen, så tycker jag också att det har sin charm att försöka "brotta" i ordning en byggsats som kanske lämnar en del i övrigt att önska vad gäller passformen till exempel. Och tröttnar jag så lägger jag den åt sidan och kanske plockar upp tråden fem eller tio år senare :-)
Och jag håller också med om att det ibland tas för mycket på allvar med saker och ting i byggandet, inte minst så kan det ju yttra sig i ett riktigt ettrigt "niträknande" ibland hos en del. Det finns en härlig FB-grupp "Oldie & goldie scale models", där niträknarna är i princip bannlysta och gruppägaren Raimo driver det hela i en fin, humoristisk anda. Superskönt!

#36: Och med detta sagt, efter att ha tänkt en stund…naturligtvis finns det sammanhang där det både får och skall räknas "nitar" som t.ex. modellbyggetävlingar. Och förstås får man ställa vilka krav som helst på sig själv i byggsammanhanget, det som jag mest syftade på var opåkallad kritik och det brukar ju ofta skämtsamt benämnas "niträkneri".
Intressant resonemang det hela, hoppas bara jag inte har kapat din tråd för mycket nu Stefan!
- Redigerat 2021-04-03 15:30 av Roca
#36-37:
Nej, Peter - ingen risk för kapning :) Som du skriver, det är ett intressant ämne. Det ena utesluter inte det andra, även jag faller ner i "The Rabbit Hole" och räknar nitar. Eller uppskattar en byggsats som byggs ihop utan större motstånd. Men det finns en tillfredställelse att "brotta ner" en äldre byggsats och få den att se hygglig ut. Dessutom bra träning för själva hantverket, övning ger färdighet.
Trevlig ”trådkapning”….😉
Håller med i era tankar & visdomsord.
Man bygger för sin egen skull och att få dela sin hobby med varandra är en trevlig bonus…😃
Följer fortfarande ditt bygge med stort nöje…😃👍
Mvh / Janne
- Redigerat 2021-04-04 13:37 av JaGa

#40:
Det där ser ju ut att smita åt alldeles lysande tycker jag!
/Niclas
#41: Håller alldeles med – #40 ser verkligen tjusfullt ut! 👍🏻
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#41-42 Tackar, jag känner tillförsikt att bygget ska sluta lyckligt :)
Instämmer med övriga 👍👍
#44 Tackar :)
Tror den bllir riktigt fräck :)

#38: Det är fint Stefan! Och ser bra ut med hytten och huven!
#46 Jag siktar på det :)
#47 Tack, det lovar gott. Byggsatsen har en del positiva överraskningar.
Handmade quality by Hayabusa…😎
Mvh / Janne
Instämmer med Janne 👌👍
#50 & #51: Tackar ödmjukt 🙏
Hittade en del intressant information kring Mack, som jag inte kände till sedan tidigare. Idag ingår Mack, som jag tidigare skrivit, som en del i Volvo men redan på 50-talet inledde man ett samarbete med ett annat svenskt företag - Scania. Det började med en buss men involverade även utveckling/samarbete vad det gäller motorer. T ex den V8:a som Scania idag är så känd för.
Saxat från NyTeknik:
"Metropolen tillverkades på licens från amerikanska Mack av Scania Vabis i Södertälje åren 1953 och 1954. När de kom var de nästan dubbelt så dyra per kvadratmeter som traditionella dieselbussar, men det höga priset uppvägdes av att man slapp kostnaden för en konduktör.
Metropolbussarna var stora – 12,1 meter långa och 2,45 meter breda – och vägde strax över tio ton. De tog 48 sittande och 32 stående passagerare. Den 8-cylindriga Scaniadieseln var på 11,3 liter och utvecklade 132 kW (180 hästkrafter).
Metropolerna gick bara i förorterna, de var för långa för att passa för innerstadstrafik. Därför utvecklades snart en mindre variant, kallad Capitol. Även den hade den karakteristiska gula näsan på fronten, men Capitolen var två meter kortare och en decimeter smalare än Metropolen. Den tog maximalt 66 passagerare.
En hel del Capitoler byggdes om till högertrafik 1967. De sista togs ur drift så sent som 1981."
Motorn heter Maxidyne ENDT 675 och är en rak 6:a med turboladdning.
Diesel, så klart. Slagvolym är 675 kubiktum = 11 liter och antalet hästkrafter = 237.
Man skulle ju lätt kunna tro att en amerikansk dragbil har en V8:a under huven men i regel är det en rak 6:a som gäller. Mack haft en V8:a i sitt utbud som man utvecklade tillsammans med Scania men den försvann definitivt 2003 då de nya ägarna (Volvo) la ned projektet. Hade man istället valt att vidareutveckla V8:an så hade Mack varit ensam tillverkare om att kunna erbjuda en "High Horsepower V8" i Nordamerika.
- Redigerat 2021-04-19 10:04 av [Hayabusa]
Några bilder på hur huven kan öppnas. Byggsatsens konstruktion består av en enkel ”pinne-i-hål-grej” men jag fick inte huven att passa snyggt mot resten av huv och chassi.
Särskilt lik originalet i verkligheten är den lösningen inte heller, så den togs helt enkelt bort.
Bifogar bild på hur det ser ut ”på riktigt”. Jag hittade två bitar i bra-att-ha-lådan som ser någorlunda ut och som gör att jag kan ställa upp huven i öppet läge. Tänker även lägga till ett stag som håller uppe huven, likt det som finns på en personbil.
Det blir alltså ingen gångjärnsfunktion utan två läge – stängd eller uppfälld.
Det är inte 100% korrekt utseende men good enough.
På en av bilderna ser ni hur jag flyttat in bromscylinder + bromshävarm genom en längre nockaxel. På så vis fick hjulen på framaxeln plats på ett korrekt sätt.
- Redigerat 2021-04-22 09:23 av [Hayabusa]
Läge för en uppdatering. Har målat chassi och motor samt påbörjat vädringen. Mycket återstår ännu men "so far, so good".
Motorn var i original målad i en guldaktig kulör, men nu rör det sig om en veteran så då går det att ta ut svängarna lite. Har sett renoverade Maxidyne motorer målade i en grå kulör och, egentligen, är det fritt fram för vilken kulör som helst. Guld må glimma, men det var en kulör som inte riktigt föll i god jord hos mig.
I mina ögon ser detta mycket naturtroget ut
Kanonbra jobbat.👌👍🥇
Der riktigt bra ut
#56 & #57 Tackar, kul att ni gillar bygget.

Det är svårt att inte gilla ditt bygge, inte för att jag försökt direkt 😉
Lastbilar ska vara åtminstone lite skabbiga som de arbetsredskap de faktiskt är.
/Niclas
#59 Tack Niclas.
Lastbilar, tunga arbetsfordon, blir slitna och skabbiga. Förutom att jag tycker att vädring är kul så blir modellen mer realistisk, som jag ser det.

Bra blir iallafall!
Lustig dragning på avgassystemet, borde bli duktigt mycket sot på bakaxlarna!?
/Niclas
#63 Tack! Det finns två alternativ (i byggsatsen) när det avgassystemet: Det traditionella med "stacks" som sitter monterade bakom hytten eller det som jag valde. Det kallas tydligen även "grassburner/weedburner".
För- och nackdelar känner jag inte till, men jag valde just det systemet pga att det är ovanligt.

#64:
Kul med annorlunda alternativ, förstår varför det kallas weedburner 😁
Tänkte att det var lite underligt att det inte var draget åt sidan som på europeiska lastbilar utan bara rätt ner i backen.
Oavsett är det ett coolt projekt du håller på med.
/Niclas
Det ser riktigt bra hittils i mina ögon .
Jag tror att det kommer bli väldigt fint när du är klar .
Har själv inte byggt än nåt liknande med det verkar vara intressant att försöka.
#66 Tackar :)
#61: Du har verkligen fått till vädringen bra Stefan! Subtil och brutal på samma gång. (Hur det nu är möjligt?!)
#69 Tack Calle! Det värmer gott att höra. De subtila brutaliteten…:)
Det är nästan så att jag vill lämna chassit som det är, utan hytt :)