Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterdioramatips-råd-problemlösning
Läst 444 ggr
mangemani
0

scratch bygga

kan någon förklara för mig hur man scratch bygger.
låt säga att jag skulle vilja bygga ett hus i typ 1:160 skalan, hur gör jag?
hur får man fram måtten? jag antar att man inte bara chansar sig fram.

• Redigerat 2021-03-12 09:56 av Niklas
Proosen
1

Du behöver måtten på originalet du vill bygga och i det här fallet delar du de måtten med 160.

Bäst är om du kan hitta ritningar på det du vill bygga och hämta måtten därifrån. Annars får du ut och fotografera och mäta.

Frugan är 160 cm lång och det blir då 1600 mm delat med 160 som ger 10mm i skala 1/160. Hmm… Liten lätthanterlig dam!? 😏

Jag kör gärna med millimeter för att i görligaste mån slippa decimaler.

/Niclas

[Hayabusa]
1

Första steget är att ha en förebild där de grundläggande måtten/dimensionerna är kända. T ex med någon form av ritning eller underlag. Ett fönster kan vara 800 x 1200 mm och i skala 1:160 blir det =
5 x 7,5 mm
Du delar med 160, helt enkelt.
Som material kan du använda Plasticard t ex.

mangemani
0

jaha, då förstår jag.
det råkar inte finnas en sida eller nått med ritningar på random hus(svenska hus) där måtten finns med?

jag skulle vilja göra en kopia utav mitt barndomshem, jag vet hur huset såg ut och så, detaljerna, men jag har ingen aning om vilka mått det var på huset. hur tar man reda på sådana saker? jag antar att familjen som bor där nu inte är så värst pigga på att jag åker dit och börjar att mäta :p

Banjoman
0

#3: Det beror inte minst på hur exakt och korrekt du vill att det skall bli.

Om det duger bra med "nära nog" och du har fotografier på huset från din barndom kan du utgå från dem. Säg att du har en bild av huset med en person framför (eller en bil, eller ett större föremål), och du utgår från att vederbörande var, säg, 1,75 lång, så mäter du personen på fotot, vilket ger dig ett mått i mm som motsvarar 1,75 meter.

Låt oss för att göra det enkelt för oss anta att personen på fotot är 17,5 mm hög. Dela 1750 mm (verklig längd) med 17,5 mm (längd på fotot), och du får en kvot på 100 -- fotot är i skala 1:100! Mät sedan fasadens bredd och höjd på fotot, och multiplicera resultatet med 100, så har du en ungefärlig uppfattning.

OBS! Detta är givetvis en ganska grov metod, som i sin enklaste variant inte tar hänsyn till parallax och andra perspektivproblem, men den tillåter dig att komma i alla fall i närheten. Om du sedan kompletterar med egna minnesbilder av hur stora rummen var innanför fasaden, hur högt det var i tak, hur många våningar etc., så kan du förbättra resultatet.

Annars finns också möjligheten att kolla med stadsbyggnadskontoret/motsvarande i kommunen där du växte upp. Beroende på vilket slags hus det var, när det var byggt och av vem, kan det eventuellt finnas ritningar, som i så fall med all sannolikhet är allmän handling och som man kan får kopior på. Om inte annat borde byggnadskontoret veta när huset byggdes och av vem; om en arkitektfirma var inblandad kan deras arkiv eventuellt finnas bevarade, antingen av dem själva, om de fortfarane är aktiva, hos ett industriarkiv, eller i kommunarkiv eller landsarkiv.

Återigen beroende på typ av hus och när det var byggt kan man få ledning av då gällande byggnormer etc.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

• Redigerat 2021-03-01 10:50 av Banjoman
Janne Nilsson
0

Det beror lite på. Ibland vill man bara ha en generell förebild.

Den gjorde jag efter lite ögonmått, inspiration och räknande mig till proportionerna.
https://www.ipmsstockholm.se/home/lost/

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

av Janne Nilsson Denna modell föreställer en S-Tank 103C från i skala 1/76. Byggsatsen från Kjell Svensson i resin med ca ett dussin delar var bra, även om det fanns en del luftbubblor. Modellen sa…
mangemani
0

när man ska scratch bygga, vilka verktyg rekommenderar ni då? just nu har jag en utsliten brytkniv och en avbitartång från modellbyggandet and thats pretty much it, antar att det är långt ifrån dugligt.

har ni några billiga förslag?

Janne Nilsson
0

Skalpell eller hobbyknivset från Clas eller Biltema.

Nagelfilar. En scriber.

Men jag jobbar mycket i plastic card. Och det finns många färdigskurna profiler som underlättar.

Janne Nilsson

mangemani
0

#7: tack för tippsen.

på tal om plasticard och de med struktur och mönster på sig, är måtten på strykturen/mönstren avsedda för just 1:87 sctratch byggen? allts blir det rätt storlek till den skalan? har sett att det finns allt från vägg mönster till tak mönster och det skulle ju isf, som du säger, underlätta, så man slipper skapa strukturen på byggnaden.

Janne Nilsson
0

Finns samma mönster, tex tegel, för olika skalor.

Kolla in Plaststruct på MJ-Hobby. Är det tågskalor du är ute efter finns det ännu mer. Man kan köpa lösa dörrar, fönster mm.
https://www.mjhobby.se/

Janne Nilsson

MJhobby.se - Välkommen till Sveriges mest välsorterade modelljärnvägsbutik. Beställ direkt via vår web-shop, enkelt att betala med kort eller faktura eller besök vår stora butik på 800m2 i Västberga-Stockholm. Vi säljer de flesta modelltågsfabrikaten och kan erbjuda dig det mesta i modelljärnväg.
ubjs
0

Varning för den där röda skalpellen från Classe, det är en usel kopia på en Xactokniv och en farlig sådan. Jag skar med den och tryckte till och kniven gick av och delen med bladet for upp och träffade mina glasögon. Grejen man fäster bladet i är av plast på kopian, den ska förstås vara av metall för att hålla.
Vet inte om dom fortfarande säljer den dåliga kopian men kolla innan köp.

Janne Nilsson
0

Är ju länge sedan jag köpte min men där är själva spindeln av metall om än tunn sådan.

Janne Nilsson

mangemani
0

det där med skalpelblad som lossnar och flyger iväg lät inge roligt.
kanske får gå lite efter kvalite när det gäller skärkniv då, vad annat kan ni rekommendera där det garanterat inte lossnar?

på tal om mj, jag viste inte om att det fanns så mycket mönster att köpa till denna skalan, inte heller att det finns dörrar fönster och annat, jag har bara kikat på modellhobby.se när det gäller plasticard och där har de inte mycket.
det underlättar ju en hel del då, när både struktur/mönster samt dörrar och fönster är klara, då är det ju bara måtten och skärandet som är det kluriga då.
tack för det tippset, då blir det garanterat plasticard för min del.

men är det inte svårt att skära ut fönster och dörr hålen i väggarna när man kör plasticard? det är väl ett rätt så hårt material

Janne Nilsson
0

Ah, stållinjal är ett måste.

För det mesta så skär man 2-5, ej lätta, ej hårda drag, sen bryter man loss delen. Som med fönster.

När du skär ut för fönster och dörrar. Rita upp var de ska sitta, borra några hål och tälj ut tills biten passar.

Lycka till.

Janne Nilsson

ubjs
0

Fönsteröppningar brukar jag ta ut genom att rita ut fönsteröppningen direkt på plasten med en blyerstpenna. Sedan gör jag 4 skåror längs fönsteröppningens ytterkanter. Sedan gör jag 2 diagonal skåror som jag skär helt igenom. Då får jag fyra delar som enkelt kan brytas loss.

Jag föredrar att använda tjockleken 0,5 mm och förstärka med lister 2x2 och/eller 2x4 mm. Jag sätter såna där dom behövs beroende på husets storlek. Brukar minst ha dom i hörnen och upptill och nedtill på insidan av en vägg.