Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 512 ggr
[Hayabusa]
3

Pz.Kpfw. IV Auf. F

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tamiyas Panzer IV i ny tappning. Släpptes under 2020 med till stora delar helt nytt material. Det som återanvänts är skrovets undre del, boggier, bärhjul & stödhjul.

• Redigerat 2021-03-12 10:00 av Niklas
[Hayabusa]
3

Det blir ett bygge "rakt ur lådan" men gjorde en liten uppgradering. Verktygshållarna fick "låsbygeln" ersatt med fotoets.

[Hayabusa]
2

Generellt så tycker jag att Tamiya höjt detaljninvån ett par snäpp, jämfört med vad de tidigare producerat.
Enligt min mening har de gjort fina byggsatser med passform & gjutningar av bästa klass - men valt lite väl enkel detaljnivå. Konkurrenterna, som t ex Dragon, har erbjudit Panzer IV med fler & finare detaljer men det är glädjande att Tamiya lagt mer krut på denna bit. Resurser & kunnande lär inte saknas, vill jag mena.
Vissa delar är som sagt återanvända, bl a hjulupphängningen. Sanningen att säga så syns dessa inte särskilt mkt på det färdiga bygget, men lyfter man på vagnen och kollar in undersidan - då ser man en förenkling. "Urgröpningar" som inte finns på förebilden. Förmodligen för att undvika sjunkmärke och underlätta gjutningen. Å andra sidan - hur ofta kollar man här? Nej, det är en "shortcut" som jag kan leva med.
Dessutom går de att "fylla igen" om man så vill. Men…kanske nästa gång :)

IKV91
0

Det blir kul att följa! Man kan också vädra bort denna detalj om man tvunget känner att den skall döljas.

[Hayabusa]
2

Skrovet är i princip färdigbyggt, så när som på några detaljer som jag monterar i slutfasen.
Passform av bästa klass och banden, som är typ "link-and-length", höjer intrycket väldigt mycket. Dessutom passar de ihop helt utan problem. Inte det där att det saknas 1 bandlänk, eller det är 1 för mycket…Ja, ni vet nog vad jag menar.
Dragons fina Panzer IV har varit något av en "Benchmark" under många år och de håller än idag, enligt min mening. Dock tycker jag att Tamiya närmat sig rejält med denna nya utgåva.

[Hayabusa]
2

Jag har målat vagnen med Mr. Hobby H401 som är en "Dunkelgrau" kulör. Jämfört med Tamiyas LP-27/XF-63 så är H401 mörkare och har en tydligare ton av blått.
Jag gav vagnen en lätt vädring i form av "Buff" på bandaggregaten, men det är bara början på den processen.

[Hayabusa]
0

#3 Det är sant. Jag hade funderingar på att byta ut upphängningarna mot Tristars, men med tanke på hur lite skillnad det gör så skippade jag det.
En annan sak som brukar komma på tapeten är den text som gummidelen på bärhjulen har. Eller INTE har, i fallet Tamiya. Jo, Dragon har den detalj (även Border Model och RFM, tror jag) men…hur mkt gör det? Visst, detaljer som är läckra men personligen är även det något jag kan leva med.

[Hayabusa]
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Uppdatering:

Christos1974
0

Snyggt.!!!!

[Hayabusa]
0

#8 Tackar :) Det verkligt roliga arbetet återstår, vädring.

[Hayabusa]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Uppdatering:

[Hayabusa]
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

*

IKV91
0

Snyggt!

[Hayabusa]
0

#12 Tackar :)

[Hayabusa]
1

*

[Hayabusa]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

*

[Hayabusa]
0

Vagnen är nu färdigbyggd, men det som saknas är två figurer. De är dock på gång :)

Christos1974
0

Verkligen fint.
Vädring blev alla tiders.
Ska snart bygga en stridsvagn själv .
Har 2 st. Hemma i skåpet.
Tror det bli en merkava.

[Hayabusa]
1

#17 Tack :)

IKV91
0

Snyggt bygge! Jag har en också en i bygghögen. Det återstår att se ifall den blir grå eller beige./Roger

JaGa
0

Grymt läckert & fint bygge!
Dessutom tycker jag tyskt pansar gör sig bäst i panzergrau skrud…😃😉

• Redigerat 2021-10-05 20:28 av JaGa
[Hayabusa]
0

#19 Tack Roger, det är en fin byggsats. Oavsett kulör 😉

#20 Tack Janne, jag har inte byggt något i Panzergrau på evigheter så det var på tiden.

[Hayabusa]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Figurerna är färdiga och därmed anser jag att bygget nått mållinjen.

Christos1974
0

Elegant bygge .!!!!

[Hayabusa]
0

#23 Tackar!