Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 594 ggr
Mr_bob
0

Varför två sifferkoder på Mr.Hobby?

Jag undrar varför det finns två sifferkoder på Mr.Hobbys färger? Har aldrig målat med Mr.Hobby bara med Humbrol. Tänkte gå över till lösningsmedelfritt.

Mr_bob
0

#0: Alltså när man tittar i byggbeskrivningen.

Niklas
0

Kan det vara att de har en egen kod och dessutom någon mer officiell färgskala?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Hayabusa]
0

#1 Företaget som tillverkar dessa färger heter GSI Creos. Det samlade produktnamnet är Mr. Hobby, men här finns mer än en serie av färger. Samma kulör kan alltså finnas som två olika färgtyper.

Aqueous Hobby Color är en serie, Mr. Color en annan.

Mr_bob
0

#3: Ett exempel: Red hull och så står det H 17 / 29. 17 i vitt fält och 29 i svart fält. Menas det att man ska blanda de två färgerna?

[Hayabusa]
0

#4 Det är förslag på kulör, men olika färgtyper.

Aqueous Hobby Color H17 = Cocoa Brown
Mr. Color C29 = Hull Red.

Om det är förslag på blandning av kulör, det vet jag inte. Kan du lägga upp en bild på beskrivningen?

• Redigerat 2021-02-02 22:35 av [Hayabusa]
[Hayabusa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som exempel:

H48 & C52 är samma kulör, dvs "Field Gray", men det är olika typ av färg. En valmöjlighet för byggaren, vad som föredras.

Mr_bob
0

Ok, nu trillade poletten ned. Tack för det. Hade bra alla.

Magnuzk
0

När jag bodde i Japan använde jag Gunze Mr. Color. Det var lacquer om jag inte minns fel… och dum var jag som inte tog med mig alla dessa hem. Det var nog kanske 20-30 stycken som jag slängde. 20 år sen nu. Några Humbrol från den tiden fick jag med mig iallafall…

[Hayabusa]
0

#8 Har en del Mr. Color i hyllan, de är fina att airbrusha.

Magnuzk
0

#9: Ja, det minns jag. Fick hem några droppar silver som jag hade använt till en P-47 och sen hemma många år senare på en Skyraider.