Rospigg "Lovisa" - del 2
Fortsättning på bygget av en roslagsskuta.
Efter min funderingar om placeringen av röstjärnen har jag kommit fram till att följa ritningen och placera dem så att vanten fästs innanför brädgången. Det betyder att jag har ägnat mig åt att göra sagda röstjärn, och när jag ändå håller på beslag till rodret.
Materialet är 1,2 mm koppartråd från en vanlig elkabel som jag hamrat platt. Tapparna till roderbeslagen är lödda med vanligt lödtenn.
Kopparen kommer att svärtas med "Brass Black" och sedan limmas med superlim.
- Redigerat 2021-02-04 09:54 av Niklas
- Redigerat 2021-04-12 17:44 av WildeSau
Detta blev riktigt bra👍 värmde du kopparen innan du hamrade ut den?
Rolf
Tack Rolf.
Jag gjorde inget särskilt med kopparn utan bankade bara på med en vanlig hammare mot ett improviserat städ. Det var inga större problem att komma ned till omkring 0,3 mm tjocklek. Det är visserligen inte skalenligt, men acceptabelt.
Jag har pysslat på med brädgångsstöttorna. Det är knepigt att få dessa i rätt vinkel. De skall fortsätta i samma vinkel som den översta plankan. När jag hade gjort alla i ett första grovt utförande, och kilade fast dem temporärt, kan man se att de spretar åt lite olika håll.
Jag har nu gjort en enkel jigg för att kunna kontrollera vinkeln på bägge sidor. Min plan är att limma stöttorna parvis från mitten och vartefter kontrollera att brädgången kommer att kunna ligga slät med hjälp av en list.
Fantastiskt fint bygge
Lars
Lars
Instämmer med GusLars.👍👍👍
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
Även jag instämmer med föregående inläggare – detta är ett fenomenalt fint bygge, lika väl utforskat som det är utfört! Mycket imponerande på alla sätt och vis! 👍🏻
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
- Redigerat 2021-01-31 21:16 av Banjoman
Jag tackar för alla uppskattande tillrop. De glädjer.
Nu har alla brädgångsstöttor kommit på plats, så nu kan jag påbörja plankningen av brädgången. På bilden sitter första plankan i spänn efter basning i kokhett vatten.
Innan jag kan limma den på plats måste jag som skrivit tidigare få röstjärnen på plats. Det kommer bli rätt trångt innanför brädgången, så jag passar på att fästa röstjungfrurna i röstjärnen redan nu.
Modellbygge på hög nivå👍
Att fästa brädgången var vid jämförelse med de klinkade borden inte så svårt. Brädgångsstöttorna har sedan kapats i kant med den översta plankan.
Som man kan se på bilderna finns det fortfarande lite mer att jämna till, men strax är det dags att börja med de inre detaljerna. Jag har en ganska lång lista på saker att göra. Det är viktigt att göra dem i rätt ordning så att det är lätt att komma åt med det man vill göra.
#10: Tjusigt, tjusigt, tjusigt!!! 👍🏻
Efter att ha jobbat med skrovet rätt länge nu så är det roligt att börja med dess inredning. Det blir snabba framsteg när det inte är massa repetitivt arbete som görs.
Idag har jag börjat måla insidan av brädgången, format ett kölsvin, samt skurit till tvärbalkar.
Det är bara mittsektionen av brädgången som behöver målas, i för och akter skall det till en klädning på insidan också. Under tvärbalkarna skall det till en list (en så kallad balkvägare) som de skall vila på. Jag passar in balkarna först så att jag kan se till att listen hamnar på rätt höjd.
Förstår mycket väl att det känns bra att göra något annat😄håller själv på med plankningen av mitt skrov, det går sakta framåt😏
Fortsatt ett väldigt intressant bygge o följa
Rolf
Det har kommit en del emellan de senaste veckorna, så det har inte hänt mycket med detta bygge. Nu har jag dock kommit igång så smått igen.
Först har jag fäst rodermaljor vid akterstäven och har sedan "tjärat" skrovet upp till bordgången. Till tjära har jag använt Herdins oljebets med tjärpigment. Just nu är jag inne på att låta det räcka med en strykning.
Blir riktigt vacker
Micke
Jag har börjat pyssla lite ytterligare med inredningen. Har funderat en hel del på hur väggar och golv skall ordnas för kajutan och den lilla farstun.
Jag har börjat med en liten ram. För den har jag ingen förlaga, utan har klurat lite efter eget huvud hur den skulle kunna vara konstruerad.
I ramens framkant kommer farstuns framkant att ligga. Kajutans framvägg kommer ligga just akter om den andra brädgångsstöttan akterifrån.
Ser ut att bli ett stiligt bygge👌👍
Ska bli kul se den färdig.
Målningen av utsidan av skrovet samt brädgången klar.
Det fanns ett system för färger på sudbandet (listen mellan brädgång och skrov) och bården under handlisten. Färgkombinationen som jag har valt indikerar att skutan kommer från Länna. Andra områden i Roslagen hade andra färgsättningar.
Sudbandet har fått en profil med hjälp av profilskrapa som jag skaffade för ett tag sedan. (Se inlägg i "Nytt i verktygslådan" tråden).
👍👍ser bra ut.
så snygga linjer på bygget
Tack Roland och Mike.
Instämmer till fullo – detta är ett så vackert bygge baserat på en likaledes vacker förebild, och därtill föredömligt väl efterforskat och dokumenterat!
- Redigerat 2021-04-11 08:24 av Banjoman
Bygget fortsätter lite då och då när känslan faller på och när tiden finns.
Jag har målat mellan spanten med samma oljebets som jag använde på utsidan skrovet. Oljan gör ju att lim inte fäster så bra, så det gäller att måla och limma fast delar i rätt ordning.
Det jag fortsatt med är att fästa kölsvinet med träplugg, samt fäst balkvägare på spanten som däcksbalkarna skall ligga på.
Jag fortsätter med garneringen av lastrummet. Det vill säga de plankor som är fästa på insidan av spanten. Detta kommer jag göra enbart på ena sidan, så att det blir möjligt att se konstruktionen av modellen på andra sidan.
Jag passar även på att testa en teknik för att böja plankor sidlänges med hjälp av en speciell jigg och värmen från ett resestrykjärn. Än så länge verkar det fungera hyfsat.
Jag har just uppgraderat min fotoutrustning med en trefot, och har börjat experimentera lite för att ta bättre bilder.
Jag har idag byggt en durk i förpiken, och monterat balkar som skall stötta luckans karm.
I lastrummet har jag behandlat garneringen med en blandning av stålull upplöst i ättika. Det ger en silvergrå till rödbrun ton. Det blev lite ljusare än vad jag egentligen är ute efter. Kanske behöver jag bättra på med lite bets.
I kajutan har jag installerat ett golv. Nu skall jag fortsätta med garnering längs sidorna i kajutan.
Dags för en liten uppdatering kring detta bygge.
Tvärbalkarna har passats in och förstärkts med knän på sidan.
Däcket går endast längs relingen och lämnar lastrummet öppet.
För att böja däcksplankorna har jag en liten jigg där plankorna spänns fast. En liten droppe vatten på plankan och värmen från ett resestrykjärn gör det möjligt att böja plankor sidledes. Genom att böja på ett par ställen längs plankan går det att forma den tämligen väl längs relingens form.
Däcket har fått lite färg. En mixa av diverse bets i olika kulörer, plus en gnutta tusch för den rätta grå nyansen av väderbitet trä.
Insidan av brädgången i fören har blivit plankad, liksom skottet till kajutan. Den gröna färgen är traditionsenlig på dessa delar.
En karm och en lucka till förpiken har installerats.
En del småsaker har hänt sedan senaste uppdateringen, men inga stora saker.
Rodret är klart att installera. Rorkulten är tillverkad i valnöt istället för lind. Valnöt är lite hårdare och enklare att göra detaljer i.
Mast, bom och gaffel är påbörjade. De kommer att klarlackas, med undantag för masttoppen som kommer att målas i traditionella färger.
Pumpen ombord är av synnerligen enkelt snitt. Bara ett enkelt handtag att dra upp och ned. Den är placerad så att skepparen kan pumpa samtidigt som segel och roder sköts från samma plats.
Mycket snyggt, rodret är väldigt realistiskt med väldigt fina detaljer
👍👍👍
Rolf
Tack Rolf!
Med rätt bakgrund kan man nog tro det är skala 1 till 1
Nu är montern klar och jag kan börja placera allt på sin slutliga plats. Jag vill inte rigga innan skrovet sitter fast i sin vagga.
Montern är gjord i 3 mm plexiglas. Hörnen är limmade med UV-härdande lim. Tyvärr var limtuben lite svår att kontrollera, så det blev lite spill i några av hörnen.
Bottenplattan är från ett färdigt hyllplan av ek som hade rätt dimensioner. Profilerna är gjorda med en överhandsfräs. Eken är behandlad med möbelolja.
- Redigerat 2021-08-08 17:44 av bolin
#34: Verkligen mycket stiligt! Du är förstås inte helt klar än, men jag tar mig ändå friheten att redan nu säga att detta har varit ett fascinerande bygge att följa!
Tackar för uppmärksamheten.
Första steget i riggningen, block och talja för rodret. Man kan notera att rodret är ganska stort i förhållande till vattenlinjens längd. Jag tror att det beror på att seglen var tämligen obalanserade. Den långa bommen gör storseglet stort, och det finns inget bogspröt för att rigga en klyvare. För att motverka det förstagades masten (dvs lutades framåt) och man behövde ett överdimensionerat roder.
Blocken har jag köpt från www.hismodel.com i Tjeckien. De jag skaffade är i bok som jag sedan har betsat för att få dem att se tjärade ut.
Från samma ställe köpte jag koffernaglar av mässing. Dessa har jag sedan svärtat och målat.
En tur till smedjan. Skutan behöver ett ankare.
Traditionellt skall det ha varit en femuddig dragg. Även vanliga stockankare verkar ha varit vanligt, särskilt för de större skutorna i den senare perioden.
Kanske var draggar enklare att smida i de lokala smedjorna i skärgården?
Ankaret är av mässingstråd som jag har lött ihop. Det är sedan svärtat i svärtningsvätska. Det har också fått ett bättringslager färg där lödtennet hindrade vätskan från att verka.
#38: Mycket snyggt och ett imponerande resultat! 👍🏻
Man tackar.
Jag har börjat med segel nu. Ansatsen är att göra det i papper. Först har jag spänt ett silkespapper över en ram så att jag kan spreja med pergamentfärgad sprejfärg från bägge sidorna. Jag har tidigare testat att rolla papper, men det var kletigt och blev lätt skrynkligt.
I ramen krymper pappret när det torkar så att det blir slätt. Det behövs några lager för en jämn yta.
Mast, gaffel och bom har fått sina block fästade. Målningen av kaltoppen är traditionell.
Med seglen klara är det dags att börja rigga. Den stående riggen är vaxad lintråd. Runt vanten har jag lagt en klädning av sytråd. Till det har jag använt den klädningsmaskin jag byggde till min Will Everard. Tyvärr byggde jag den för klen, sidorna fjädrar inåt när jag spänner linan som skall klädas. Jag behöver bugga om den eller bygga en ny om jag skall klä fler linor i framtiden.

#46: Mycket vackert! Ett gediget arbete.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Jag är full av beundran över ditt bygge och det slutresultat du presenterar . Helt och hållet ELITKLASS!🥇🏆👌👍👍
Tack Peter och Roland!
Här kan man verkligen snacka om vimpeln i topp!!! Ett jättefint bygge , därtill baserat på en synnerligen attraktiv förebild, med föredömliga efterforskningar och överväganden till grund för det gjorda.
Inför sådan skönhet bugar jag mig ödmjukt, med hatten vederbörligen avtagen och tummarna, likt vimpeln, i topp! 🧎🏼♂️🎩👍🏻👍🏻
#43:
Snyggt!! Använder du någon slutfinish när kländingen är klar - för att de ska få rätt nyans och hålla ihop?
/V
#46:
Wow wow wow!
#51: Jag använder utspätt vitlim för att säkra i stort sett alla klädningar, splitsar och knopar i riggen. En blandning 1 del lim till 1-2 delar vatten brukar vara lagom.
Några gånger har jag även använt schellack. Det torkar snabbare.
Akryllack fungerar nog också, men det har jag inte testat i detta syfte.
Inget mer att säga bilden pratar av sig själv!!!!
Underbart resultat!
Tack Christos!
Instämmer i hyllningskören praktfullt bygge och intressant och lärorik byggtråd 👍👍👍👍👍
Rolf
Går inte göra något annat än att ställa in sig i hyllningskören!
Underbart vackert ögongodis…☺️
Mvh / Janne
Jag kan inte annat, än att instämma med
med de övrigas omdöme. Kreativt och finurligt 👍👍👌👏
Tack, tack allihopa. Den var rolig att bygga och pryder nu ett bord i vardagsrummet. Där kommer den stå till dess min syster, som är dess namne, fyller år nästa gång.