Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 491 ggr
Tarmvred
1

Panzer I F

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte ta tag i ett gammalt avstannat projekt för en gångs skull, istället för att påbörja nya.
Det blir en panzer 1 som fått kraftigt uppgraderad bepansring. Helt onödig och jätteful men jag är väldigt svag för fordon med delade bandhyllor :D

Tarmvred
1

Modellen är färdigbyggd och endast målning återstår. Dock så levererade min fru dotter nummer två för två veckor sedan så vi får se hur mycket tid som kommer finnas över till hobbyn.

Tarmvred
1

Tråkigt nog så blev min modellbyggarkompis Lillith hastigt sjuk för en vecka sedan och fick omgruppera till råttjägararenan i skyn. Hon hann i alla fall inspektera torrpassningen av larvbanden innan hon for.

Tarmvred
1

Senaste veckan har de sällsynta pauserna i småbarnsstöket ägnats åt figurmålning. En konst jag inte blir klok på, framförallt då ansiktsmålning. Jag har läst ett oändligt antal guider och sett hur många instruktionsvideor som helst men får inte till det. Mina färdigheter har bara förbättrats marginellt på flera år.

Figuren i mitten hör till det här projektet. De andra två ska jag ha till ett avstannat Hetzerbygge.

Tarmvred
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Figurerna ser lite bättre ut i verkligheten. Även om jag ser mig som rätt kass på figurmålning så är jag klart bättre på det än fotografering :P

Proosen
0

Grattis till lillasyster!
Tråkigt att mista lådinspektören, väldigt mycket upp och ner senaste tiden för Er!

Cool liten stridsvagn, tycker nog att figurerna kommer att pryda sin plats. Jag har också svårt för det där med figurer och drar mig för att måla såna.

/Niclas

[Hayabusa]
0

Grattis till tillökningen 😀

Tarmvred
1

Har varit hemma från jobbet den här veckan i en envis förkylning vilket har gett mig lite tid i hobbyrummet.

Första gången på många år som jag har målat ett fordon i german grey och det märks. Jag tyckte att färgen var för mörk ur flaskan så jag ljusade upp den lite men inte tillräckligt. Nu har jag en så mörk vagn att varken chippningsfärgern eller pinwashen syns.

Nåja, det ska nog bli något av det här med…

Roca
0

#7 Lovande bygge, ser fint ut!

En fråga om boxart och om just denna variant av Pz. I :
Föreställer möjligen vagnen på lådans omslag en som är i tjänst med tyska ordningspolisens pansarstyrkor? Jag har en bok här nånstans om dessa förband och har för mig att jag läste att vissa av dessa polis-pansarkompanier fick motta just den förstärkt bepansrade varianten. Är lite intresserad av att bygga en sån i mindre skala.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Tarmvred
0

#8: De målningsförslag som medföljer instruktionerna nämner tråkigt nog inte vilka förband de avbildade vagnarna ska ha tjänstgjort hos.

Den mest uttömmande faktan om vagnen hittade jag här: https://firearmcentral.fandom.com/wiki/Panzerkampfwagen_I_Ausf._F

1 Overview 1.1 Development 1.2 Service 1.2.1 1.Kp./Pz.Abt.z.b.V.66 / 8.Kp./Pz.Rgt.29 1.2.2 2.Polizei-Panzer-Kompanie (neu) 1.2.3 Panzer-Regiment 1 2 Variants 2.1 VK18.01 / Panzerkampfwagen I Ausf. F 2.2 VK18.02 The Panzerkampfwagen I Ausf. F, nicknamed Minenknacker (Mine cracker), is a German...
Roca
0

#9: Tack! Nej just det, det var ju synd att det inte fanns info om förband, i byggsatsen. Men efter att ha kikat i min bok, som jag nu ser att den heter:
"Panzerfahrzeuge und Panzereinheiten der Ordnungspolizei, 1936-1945" och är skriven av Werner Regenberg, så framgår det, precis som det står på din länkade sida också, att vagnarna användes på östfronten av 2. Polizei-Panzer-Kompanie (när kompaniet ställdes upp på nytt efter omfattande förluster).

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Tarmvred
1

Första färdiga modellen 2022. Eftersom jag tidigt i processen blev missnöjd med målningen och inte orkade göra om så tillät jag mig gå överstyr med vädringen. En del blev jag nöjd med, en del ser inte alls bra ut.

På det stora hela så var det en riktigt kul modell. Så kul att jag är sugen på att börja bygga dess storebror, PzII J, men jag ska försöka hålla mig. Har några andra projekt som ska få förtur till byggbordet.

Tarmvred
1

.

Tarmvred
1

.

Tarmvred
1

.

Tarmvred
1

.

Christos1974
0

Super fint blev det.