Warhammer - Nybörjarfrågor
Hej!
Är helt ny på att måla figurer och undrar vilken utrustning som är absolut nödvändigt att skaffa om man ska börja måla Warhammerfigurer? Penslar och färg hajar jag att man behöver…men vad mer?
Och finns tydligen två metoder att måla Warhammerfigurer, Classic och Contrast. Vilken är enklast för en nybörjare?
Oskar
- Redigerat 2021-02-04 10:02 av Niklas
beror helt på hur kräsen du är och vad du vill åstadkomma.
finns mängder med metoder, vissa bara grundmålar sen doppar de ned figuren i quickshade och sen alternativt highlightar lite, andra kör med contrast paints, vissa tar allt till en helt ny nivå och kan sitta och gnugga på på en figur i flera flera timmar med lager målning, highlights osv, etc etc.
beror helt på vad du själv vill.
vill du ha snygga figurer väl värda att ställa ut på ett spelbord och som går snabbt att få klart men inget som du vinner stora målar tävlingar med, kör på med quickshade, contrast paints eller andra washings metoder. är du ute efter att få folk att tappa hakan över hur snyggt det är och planerar du att tävla i figur utställnings tävlingar, kör då på med lager målning som tar tid och övning.
enligt mig så skulle jag nog vilja säga att quickshade eller contrast paint metoderna är de enklaste, då får snygga figurer samt stora armeer klara på kort tid.
vad gäller penslar så har både army painter och citadel bra penslar, 1 basmålnings pensel samt en för highlights och 1 för extremt små detaljer, det är en bra start.

Du fick ett väldigt bra svar här ovan, det enda jag har att tillägga är att Games Workshop på Mäster Samuelsgatan i Stockholm är väl värt ett besök.
Har bara gott att säga om dem, hjälpsamma och trevliga att ha att göra med. Lite billigare på grejerna är de på SF-bokhandeln i Gamla Stan, men expertisen gör att jag hellre går till GW istället.
De flesta av personalen där bygger och spelar själva och de kan om du ber om en ärlig åsikt få veta vad du kan bättra och hur du kan tänka till nästa figur.
Jag gjorde det och det var bra att få veta vad andra ser. Ofta saker som man själv missat då det är lätt att stirra sig blind efter ett tag.
/Niclas
absolut håller med, har man möjligheten att kunna röra sig bland folk som håller på med just det man själv vil börja med, så kan man få ovärderliga tips och råd, snacka tekniker och metoder, figurer och armeer samt kanske tom strategier. jag personligen har inte den lyxen att kunna göra det då jag bor i sundsvall där typ inget finns i stort sätt mer än orion, men bor du i en stor stad, typ stockholm, så är möjligheterna oändliga, typ som butiken proosen tipsade om.

Tack för tipsen! I mitt fall har jag satt ambitionsnivån rätt lågt till att börja med…siktar inte direkt på att det ska bli utställningskvalitet…
Oskar
då tycker jag du ska testa på citadels contrast paints
#0: Har du kommit igång med målningen?