Air brush
Hej,
Jag ska för första gången måla med en air brush. Håller på att bygga Bismarck Revell.
Kan man använda revells email color? Om det går bra vad blandar man ut den med då?
Med vänlig hälsning,
Anders
- Redigerat 2021-02-04 09:54 av Niklas
I princip går det att airbrusha all typ av färg så länge den har "rätt" viskositet. Dvs hur tunn/tjock den är i sin konsistens.
Revell har en egen thinner till sina enamelfärger, den heter: Revell Color Mix.
Art.nr: 39612 (100ml)
Troligen funkar även andra förtunningar, men bästa att prova innan. Övning ger färdighet.
#1: Tack för svar! då ska jag skaffa Revell Color Mix.
Hej Anders!
Vad som går att airbrusha har jag ingen större erfarenhet av mer än tamyia och vallejo.
Jag är själv nybörjare. Jag la ner många timmar på youtube när jag efterforska färger. Givetvis är detta personligt och var och en ser för och nackdelar. Jag vill påstå att det är vanligast att folk i Europa använder Vallejo, Tamiya och AK colors (baserat på min efterforskning). Jag satsade på tamiya som då är alcoholbaserad om jag förstått det hela rätt. Eftersom jag målar inomhus så gav detta upphov till lite doft. Därefter provade jag Vallejo som går att (spä med vatten). Jag kan säga att jag föredrar tamyia, det enda minuset är att det doftar lite.
Från början var min tanke att välja ett märke som är välkänt och välrenommerat. För att det blir lättare att få "hjälp" och hitta lösningar på en viss färgnyans till en byggmodell om fallet är sådant att den inte finns färdig.
Nu har jag insett att dem som håller på konstant och ofta med sin hobby har plockat russinen ur kakan. Dem använder kanske mr.colors primer, AKs chrome/silver, stora yter kör dem tamyia på, detaljer blir vallejo.
Till sist vill jag ge dig ett tips jag själv aldrig fick :)
håll koll på "tip dry" att färg torkar längst ut på airbrush nålen. Det verkar inte finnas någon lösning på detta, även om det finns sätt att minska förekomsten. (det har förstört några målningar för mig :D)
- Redigerat 2021-01-23 12:05 av Ghostflyer
Som tips om man använder Tamiyas färger så kan man rengöra sprutan med isopropanol som finns på t.ex Kjell&Co (om det finns i lager, numera används den ofta till hemgjord handsprit).
Tips 2, om man har Tamiya thinner kan man tunna ut färgen ganska enkelt genom att fylla upp en ny burk till denna lilla "läppen" som finns under gängorna. Sen är färgen klar att användas direkt utan vidare förtunning.