Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterairbrush-färg-lacktips-råd-problemlösning
Läst 433 ggr
mangemani
0

pasta

ni nämnde något i min tråd om gloss lack för ett tag sen, om nån pasta man kunde köpa som man sedan polerade den gloss lackade ytan med för att få en mer skinande yta.
vad var det för pasta? går den att få tag på vanliga sidor som säljer modeller eller är det hobby butiker man måste besöka typ panduro?

• Redigerat 2021-02-04 10:07 av Niklas
[Hayabusa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Novus är ett alternativ. Kolla med Virago Hobby.
Även Tamiya har polermdel.

[Hayabusa]
0

*

mangemani
0

ser nästan ut som att man inte behöver någon gloss lack innan man applicerar detta polerande medel. räcker det om man typ bara målar och kör på med detta efter? sen en fråga till, den där poleringsmaskinen som man ser i tamiya videon, är det ett nödvändigt måste eller räcker det om man polerar enbart med pastan?

[Hayabusa]
0

#3 Nej, något skikt av klar/gloss behövs inte. Olika färgtyper lämpar sig olika bra, om man säger så. Själva färgskiktet måste vara tjockt nog, så du inte slipar igenom, och det gäller att vara försiktig vid kanter och dylikt.
Själv har jag använt ett våtslip-papper med fin kornighet för att få bort t ex apelsinskal, sedan polerat med stegvis finare våtslip eller polerduk. Novus vätskor blir det avslutande steget. Som vanligt - övning ger färdighet.

[Hayabusa]
0

Det finns, så klart, klipp på YouTube för den som vill fördjupa sig i ämnet:

Proosen
0

Du har redan fått veta det mesta men jag berättar iallafall vad jag använder.

Jag har poler-/slipdukar med kornstorlekar mellan 2400 och 12000 som jag använder först för att matta ned lacken och stegvis jobba mig fram till en ganska blank yta. Avslutar med Novus 3, 2 och 1. De är numrerade baklänges av någon anledning 🤔.
Tamiya har som redan nämnts polerpasta på tub i olika kornstorlekar och de är också bra.
Jag brukar avsluta med någon form av vax och det som Tamiya har funkar kanonbra!
Du kan också testa med polish och vax för riktiga bilar. Testa då först på något annat än den modell du vill polera och vaxa. Jag har råkat ut för att Turtle vax gjort lacken matt och tråkig, troligen reagerade färgen negativt på något i vaxet.
Meguiar's rubbing, polish och carnaubavax funkade dock jättebra!

/Niclas

mangemani
0

såg på videon nu, resultatet blir ju helt fantastiskt, slår mina resultat med hästlängder.

hela den här sandpappersbiten, är det enbart för att få till en jämn yta? men om man använder AB eller sprayfärg, där resultatet blir hyffsat slätt, är det fortfarande nödvändigt? vad skulle hända om man applicerar compound på en yta som bara är sprayad/airbrushad? sen ang vax, använder du vax? stod i videon att man kunde välja vilket vax som helst, går det då tex bra med tex golv vax?

[Hayabusa]
0

#7 Våtslip = Ju mer ojämnheter du får bort, ju bättre blir slutresultatet. Även med airbrush så får du en viss ojämnhet i ytan, även om den är liten så påverkar det slutresultatet.
Så, det hänger i slutänden på vart du lägger ribban.

• Redigerat 2021-01-14 14:18 av [Hayabusa]
Proosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan räkna med att alltid få lite apelsinskal även med spray vare sig det är med burk eller spruta.
Du ser skillnaden här där jag slipat och börjat polera taket jämfört med skuffen som är orörd.

Golvvax vet jag inte hur det fungerar?
Men lacka någon spillbit och testa innan du går live så att säga.
Men om du med golvvax tänker på typ golvpolish (Future och liknande) så har det använts som klarlack på modeller länge nu.
Jag förordar inte det eftersom det med tiden kan krackelera, inte säkert men risken finns. Har en del bilar med hårfina sprickor över hela karossen så jag avstår det som klarlack numera.

/Niclas

mangemani
0

tack för bilden, så man fick en liten jämförelse, det verkar bli en enorm skillnad.
ja självklart så ska jag testa på skräpbitar först. nog för att det inte verkar så komplicerat som jag i början trodde, men teori räcker inte, det krävs ju praktik

då jag hittade tamiyas compund på en sida som jag brukar beställa ifrån, så blir det tamiya, och sandpapper verkade de också ha, bara fiberhandduken kvar då, men den kan man väl få tag i typ vart som helst antar jag?

sen en till fråga ang att använda den där våt slipningen på målade ytor, pensel målar jag så kör jag med vallejo, sprayar jag så blir det antingen med tamiyas eller army painters färger, men alla är ju vattenbaserade, om jag då börjar att lägga på vatten på ytan följt utav slipning, löser inte färgen upp sig då, alltså att den geggar ihop sig och smetar ut sig?

Proosen
0

Army painters har jag ingen erfarenhet av, de andra två däremot har jag testat.
Vallejo vetitusan om du kan slipa och polera överhuvudtaget 🤔
Den blir ju som lite gummiaktig, är väl en typ av latexfärg om jag fattat rätt? Kanske om den får torka riktigt länge att den går att polera upp glansen på?
Tamiyas akrylfärg är väldigt mjuk och skör länge, jag har lyckats lacka en kaross med den. Hade en lastbil som legat i över ett år och den blev det fingeravtryck i när jag skulle slipa och polera. Fast det måste ha blivit något konstigt för så upplever jag inte Tamiyas färger annars.

Vad gäller vattenslipning behöver du inte oroa dig, färgerna är inte vattenlösliga när de väl torkat. Akta däremot Vallejo och Tamiya för alkohol/sprit, för det löser upp dem snabbt och enkelt.
Bra ifall man är missnöjd och vill göra om.

/Niclas

• Redigerat 2021-01-14 16:55 av Proosen
mangemani
0

men, om vallejo och tamiya är osäkra kort, då blir man ju nyfiken, vad använder ni för färger när ni planerar att slipa och polera?

dessa polerings vätskor, de innehåller inge sprit/alkohol eller så?

• Redigerat 2021-01-14 17:35 av mangemani
Proosen
0

Jag kör med lite allt möjligt i lackverkstan, Citadel körd med sprutan på deras egna primers från sprayburk. Klarlackar med olika sprayburkar som t ex SprayMax, Hagmans och Montana Tech clearcoat.
Montana är nog favoriten och finns på Highlight i Stockholm.

Sen använder jag gärna sprayburkar från Belton, Hagmans, Multona, Tamiya och säkert någon mer jag glömt bort.

Har börjat experimentera med Humbrol Clear, en vattenbaserad klarlack på glasflaska. Funkar hyfsat men liksom Tamiya är den lite mjuk och skör. Tror jag börjar få till det med den också. Fördelen med den är att den inte är aggresiv på andra färgtyper alls.

Polermedlen från Tamiya och Novus innehåller ingen sprit vad jag märkt så det är lugnt på den fronten.

/Niclas

mangemani
0

vill ju helst använda mig utav vallejo, tamiya och army painter då de har så underbart fina färger samt att det finns ett helt hav utav blank, metalic och andra färger och kulörer att välja mellan. finns det inget sätt att ta sig runt detta då? eftersom vallejo inte klarar av en polering, likaså tamiyas(om jag uppfatade det hela rätt, kan man då inte dra på ett lager med lack(blank eller matt) och låta det härda till sig och utifrån det stadiet påbörja slipning samt polering? eller blir det bara kaos utav det?

• Redigerat 2021-01-14 19:00 av mangemani
Proosen
0

Klart klarlack går att använda. Det bör ju dock vara någon sort som blir relativt hård när den torkat. Det lär ju inte hjälpa med respektive klarlack från Tamiya och Vallejo då de borde vara av samma typ som övriga färger i sortimentet? Fast med Vallejo vet jag inte hur klarlacken är då jag inte testat.

Jag krånglade med Vallejo på en VW Bubbla men jag gav upp och körde riktig billack istället.

Roliga metallfärger finns det massor av även utanför de fabrikat du nämner.
Jag köpte hem ett antal DecoArt från WS & Co. Grymt fin lyster och de tål att klarlackas med sprayerna jag nämnde tidigare. Gjorde lackprov med dem på skedar med Humbrol Clear på.

/Niclas

mangemani
0

jag kör med tamiyas klarlack på burk, penslar på den, men den är inge bra för detta syftet då menar du?

färgerna på bilden som du länkade, är de färger som tål slipning och polering?

Proosen
0

Kan inte uttala mig om klarlacken men är det samma typ som färgerna hjälper den inte upp problemet tänker jag.

Har inte testat att slipa eller polera DecoArt, de gånger jag använt dem hittills har jag lagt Montana Tech UV-resistent clearcoat på dem.

Min fjälliga dragster är DecoArt Festive Green med just Montanas klarlack utan slipning eller polering.

/Niclas

Proosen
0

Kom på att jag måste tillägga att det här är mina erfarenheter och det betyder inte att det är någon absolut sanning.

Det borde finnas någon som har mer positiva erfarenheter att lacka blankt med Vallejo. Tamiya vet jag folk som får till även blanka och fina lackeringar med, jag är tyvärr inte en av dem.

/Niclas

mangemani
0

att använda tamiyas klarlack på vallejo och army painter färger funkar utmärkt, det är just det som jag gör för stunden, så det funkar utan problem, men hela min poäng var om klarlacken kunde hjälpa att skydda vallejo färgen ( som tydligen inte klarar av slipning och polering), att efter man har målat ytan med vallejo färgen, att man sedan drog på ett lager med klarlack, låter det härda/torka helt och sen dra igång med slipning och polering på klarlacken istället för slipning och polering direkt på den bara vallejo färg ytan, alltså att göra ytan mer tålig för slipning och polering genom med hjälp utav klarlacken.

mangemani
0

måste säga att din dragster ser jävligt bra ut, fin yta och härlig glans.
clearcoaten du nämner, finns den på sprayburk eller är det AB som gäller?

Proosen
0

Montanas sortiment är på sprayburk. Kolla hlstore.com. De har butik på Söder, bredvid Björns trädgård mittemot Medborgarplatsen i Stockholm.

Att Tamiyas klarlack funkar att lägga på de övriga fabrikaten vet jag. Vad jag nämnt tidigare är att det är samma typ av färg med samma egenskaper som deras färger, dvs en aning mjuka och sköra.
Du får helt enkelt prova dig fram tills du hittar en arbetsgång som fungerar. Bara för att jag inte är sams och misslyckades med Tamiya och Vallejo betyder inte det att du behöver gå samma väg. Jag kroknade eftersom jag redan hade fungerande alternativ.

Lycka till i färgdjungeln!
/Niclas

mangemani
0

jag bor i sundsvall så det får bli online butiken för mig :)
om resultatet blir som det blev på din dragster, så kanske jag inte ens behöver polera, för resultatet blev jäkligt nice.

tack iaf att du/ni tog er tid till att förklara

mangemani
0

bara en nyfiken fråga som inte har med nått att göra egentligen, men hur lyckades du få till det fjäll liknande mönstret på dragstern :)? ser inte ut som en dekal

Proosen
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Klart vi försöker hjälpa till, så bara fråga på. Det är lättare att inte behöva göra alla misstag själv 😏

På dragstern satte jag runda tejpbitar en och en samt några få remsor, 426 tejppluttar och remsor totalt! Höll på att tejpa i två dagar innan det var dags för nyans två.

Om det varit en slätare yta hade jag använt en schablon istället men det hade inte funkat på den här karossen.
Lade med några bilder på processen, från tejpandet fram till andra nyansen innan klarlack.

/Niclas

mangemani
0

sweet jesus, och jag som tyckte att mitt pill med att sätta tejp på fönster delarna när jag ska måla karmen runt, var pilligt nog. jag antar att det blev många svordomar och göra om innan du fick till det