metalic färger
jag blev lite såld på att blanda till egna metalic färger efter det att metalic turkosen blev underbart bra på t-birden, så jag testar nu för fullt inför mitt nästa bygge. jag får till de mesta färgerna, skyblue och chrome, mm, fina grejer det, men det är en färg jag inte får till, metalic röd.
jag blandar chrome med vallejos flat red, testade först med 50/50 och då blev det allt annat än rött, det blev nån konstig brun färg, testade sen med 80/20, alltså 80% rött, men då blev den bara brunare och ju mer rött jag blandade i så blev det bara mer brunt, en slags röd/brun färg. förstår inte hur det kan bli brunt bara för att man blandar med chrome.
när ni blandar till er egna metalic röd, hur gör ni?
Antagligen finns det lite svart eller blått i Chrome färgen?
Varför inte prova med en ren silver och kanske till och mer röd klarlack?
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Ett tips om du vill göra roliga metallicklacker är PearlEx.
På hojen är det gröna gjort med Tamiyas X-25 med emerald pearl.
Den i orange är Modelmasters Pumpkin Orange med Pumpkin Orange pearl i klarlacken.
Den blåaktiga är Citadel Stegadon scale green med Duo blue-green pearl i klarlacken.
Just nu håller jag på att utvärdera Humbrol Clear och det funkar skapligt hittills. Dock lite annorlunda när man som jag bara använt lackbaserade klarlacker tidigare. Den här från Humbrol blir inte lika hård och tålig. Den lägger sig också i väldigt tunna lager så den måste ibland läggas på i många lager.
Fördelen är att den inte luktar så starkt och torkar relativt snabbt. Dock får man inte lägga för många lager tätt inpå, då krackelerar den efter ett tag.
Som Janne redan nämnt funkar det bättre med en transparent färg som får metallflagorna att synas bättre.
Vill du fortsätta testa med egna blandningar på Vallejobas rekommenderar jag att du testar Metal Medium från dem. Nu har jag ingen röd att göra prov på, men med blå händer inget mer än att det blir en ljusare nyans.
PearlEx köper jag från WS & Co, de har webbutik och snabba leveranser.
/Niclas
Kanske inte vad du egentligen vill ha men kan tipsa om att ammo of mig gör en metallic red akrylfärg i vanlig droppflaska av vallejotyp. Finns i lager hos mj hobby, alfahobby och hobbyland.
#3: jag använder enbart pensel, hur är den at pensla på? åt vilket håll lutar migs färger när det gäller torktid, alltså är det tamiyas extremt forta torktid eller är det mer som vallejos? det står att man ska använda akryl thiner, men jag antar att det går lika bra med vatten eller typ vallejos flow improver?
Har bara använt dem på mindre områden med pensel så har svårt att säga hur det är på stora ytor. De är något tunnare än vallejo så kan behöva fler lager. Torkar något långsammare än vallejo och ska enligt tillverkaren gå att penselmåla bra. Inte alls som Tamiya. Funkar bra tillsammans med vallejos thinner och flow improver. Finns dock en retarder i deras sortiment också.

Det största problemet med metallick är att det är svårt att få det jämnt och uniformt. Det blir lätt ränder och ansamlingar av metallkornen när man penselmålar.
Lägg en slant på en enkel airbrush och kompressor bara för att utveckla byggandet,under 1400 för en komplett anläggning och det är vad bara sprutan kostar för en billig från en välrenommerad tillverkare.
Jag tror att du kommer att gilla vad du kan göra med den utrustningen. Det öppnar upp för massor av roliga färger och effekter!
Vet att många förordar en bra lite dyrare spruta direkt, men jag kan säga att vi inte haft några problem med Biltemas double action-spruta (som är en Iwata-kopia vad jag kan se). De har också en enkel kompressor, visserligen utan tank men den gör sitt jobb.
Den lite dyrare sprutan har en användbar finnes som den andra saknar. Du kan med skruven undertill på nosen finjustera lufttrycket mycket enkelt och smidigt. Det är en sån vi har som första spruta till barnen.
/Niclas

Hmmm… 🤔
Glömde skriva att det är Biltemas grejer jag surrar om.
/Niclas
Jag är ingen bilbyggare, men måste nog hålla med Proosen om det där med luftspruta, eller spraymålning i största allmänhet.
Jag har fram tills för ungefär åtta månader sedan penselmålat alla flygplan på byggbordet, men slutresultatet blev helt enkelt inte bra. Penseldragen syns i lacken och panellinjerna försvinner under det påpenslade färglagret.
En luftspruta med kompressor (kompressorn kommer jag faktiskt att lägga ner mycket krut på, och så har jag fått tipset i ett annat modellbyggeforum att denna aldrig ska behöva uppgraderas eller bytas ut) lär tyvärr nog dröja till 2022, men under tiden så använder jag sprayburkar ifrån tamiya.
Och det fungerar fint det också. Dessutom så är det en bra skola i att lära sig använda maskeringstejp fram tills den dagen då jag äntligen får råd med en luftspruta och kompressor.
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat