Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterfordontips-råd-problemlösning
Läst 638 ggr
Blackhugin
0

Bil byggsatser?

Bil byggsatser varför är inte bil byggsatser lika detalj rika som militära byggsatser?

I en bil byggsats så skulle det vara självklart att kunna öppna dörrar motorhuv och backlucka men det är inte så.

Är det för die cast tar över eller?

Finns det några bra bil modell tillverkare som är mer avancerade
Eller die-cast som är bra?

Si Vis Pacem Para Bellum

• Redigerat 2021-02-04 10:08 av Niklas
[Hayabusa]
1

Bra fråga. Personligen tror jag att det har med avsättning att göra. Dvs, bilbyggsatser säljer inte lika bra som de militära. Vilket i sig gör att tillverkarna lägger mindre "krut" på bilbyggsatserna.
Men, det är endast mina personliga funderingar.

mangemani
0

det enda du kan göra på militära byggsatser är ju typ att bara svänga på kanon tornet och ha möjligheten att ha en öppen eller stängd mans lucka, thats it, ja om vi inte pratar om de gigantiska skalorna på 1/6 där man kan öppna och stänga lådor, luckor och annat, men det gäller ju även för bil byggsatser i de större skalorna.

på de vanliga 1:24-1:25 billbyggsatserna så kan du ju öppna och stänga huven och på vissa kan du ta av och på taket och på vissa bakluckan och vad är det för detaljer du saknar på bilbyggsatserna? chassit är en stor lång och slät yta, det är inte meningen att det ska vara mängder med detaljer där och insidan och motorn samt motorhuven är ju proppfylld med detaljer.

så jag förstår faktiskt inte vad din poäng är här

• Redigerat 2021-01-07 14:16 av mangemani
Blackhugin
0

Det att det inte går att öppna dörrar och motor huv på skalor som 1/24
Och 1/25

Man tvingas liksom att gå över till die-cast.

Om man inte jätte bra på att rekonstruera dörrar.

Vilken skala ska man välja om man vill ha mest är det 1/24?
Och figurerna är ju heller inte något att hänga i grannen för 1/24

Si Vis Pacem Para Bellum

mangemani
0

jag får känslan att du har väldigt liten erfarenhet utav bilbyggsatser. finns fullt med bilar där det går att öppna motorhuven på och även nyare bilar där även dörrarna går att öppna, och detta i 1:24-1:25 skalan.

• Redigerat 2021-01-07 16:32 av mangemani
Blackhugin
0

Okej kanske är så men dom jag haft sett som 1/24 revell eller annat har inte varit öppna dörrar. Om man jämför 1/72 pansarvagn eller bil i 1/35 så brukar alla fall luckorna vara separata delar till dörrar.

Si Vis Pacem Para Bellum

Blackhugin
0

#4: Vilka märken eller tillverkare är det?

Si Vis Pacem Para Bellum

Blackhugin
0

Ganska konstigt att i sådan stor skala som 1/24 inte ha öppna dörrar i kitet

Si Vis Pacem Para Bellum

mangemani
1

jo, jag skrev ju att det finns mängder med bilar i 1:24-1:25 skalan som det går att öppna dörrar och huv på, missade du det inlägget. revell har ett antal, aoshima likaså, tamiya har några om jag inte missminner mig, trumpeter är en till. och på så gott som alla med ett få undantag så går det att öppna huven på och i vissa fall, även bakluckan. du får söka runt lite så hittar du.

Blackhugin
0

Okej tack ska leta

Si Vis Pacem Para Bellum

mangemani
1

här är bara ett exempel utav många. på denna kan du öppna upp för motorn, bakluckan samt dörrarna https://www.modellhobby.se/sv/bmw/85949-revell-bmw-i8-revell-07008.html

Revell 07008 BMW i8, svårighetsgrad 3, plastbyggsats. Age:10+ Number of parts:131 Length:195 mm A mobile dream. A super sports car that sets new standards. A...
  • Redigerat 2021-01-09 18:28 av mangemani
Blackhugin
0

Ja tack hitta tack så mycket

Si Vis Pacem Para Bellum

Blackhugin
0

Ja det var en muskel bil från usa som var svår att hitta

Si Vis Pacem Para Bellum

Proosen
2

Överlag skulle jag säga att civila fordon är kvar på stenåldern jämfört med flyg och pansar. Det kommer massor av nya militära grejer med otroligt mycket fina detaljer medan det är mycket återutgivna gamlingar om man vill bygga civilt. Det är nästan bara MC som kommer nytt.
Öppningsbara bilar tycker jag personligen mest ställer till det med grova glipor och illa passande luckor och dörrar. För min del räcker det att motorhuven går att öppna.
Det lysande undantaget bland nyproducerade civila fordon är Moebius, fast där är inget mer än motorhuven lös heller.
Många av Tamiyas nya bilmodeller har oftast ingen fulldetaljerad motor att bygga.
Vill man ha mycket öppningsbart och massor av detaljer är Fujimis gamla Lamborghini Countach i en klass för sig. Inte helt enkla att bygga men ack så läckra!

/Niclas

[Hayabusa]
1

#13 Instämmer helt.
Som en jämförelse:
För den som, exempelvis, vill bygga en Spitfire så finns det närmast oändligt mycket att välja & vraka bland. Olika byggsatser, den ene finare än den andre, otaliga tillbehör och uppgraderingar.
Är det däremot en klassisk muskelbil, typ ´69 Camaro…då är utbudet väldigt skralt. Den bästa, och egentlig mening enda, byggsatsen är Revells ´69 Camaro (1/25) som gavs ut 1990.
Enligt mig visar det tydligt skillnaden. Varför är det så? Där kan jag bara gissa - det handlar om avsättning, vad säljer vs vad säljer inte.

mangemani
0

nu handlade trådskaparens fråga dock inte om hur många det finns utav vad :), den handlade om varför det inte finns bil byggsatser som det går att öppna dörrar och motorhuv på, vilket är förklarat att det finns :)

och att jämföra tex en tank med en vanlig civil bil när det gäller detaljer känns ju inte riktigt rättvist då en tank har mängder med bultar, lådor och verktyg och tillbehör på själva tankens yta, självklart så ser ju tanken betydligt mer detaljrik ut då än en civil bil som bara har en stor och slät yta med så gott som inga detaljer alls på ytan, enda detaljerna på en civil bil är ju insidan samt undersidan och i motorutrymmet. så det går liksom inte riktigt att jämföra militärt med civilt, såvida vi inte pratar om civila dragbilar och trailers, på dem finns det ju mängder med detajer på ytan.

• Redigerat 2021-01-11 12:38 av mangemani
Blackhugin
0

Det finns ju massor man kunde göra med bilar aftermarket spoilers eller front bumbers hjul tona ner vindrutan.

Jag vet inte vad det finns till bilar men har ju sett ut ganska samma länge nu.

Si Vis Pacem Para Bellum

Proosen
1

Det finns ett ganska stort utbud med eftermarknadsgrejer. Mest olika fälgar/däck och dekaler. Men även andra saker som transkits för att bygga om och detaljera utifrån och in.
Kolla t ex Hobby Link Japan (hlj.com), Hobby Search (https://www.1999.co.jp/eng/m/car/) och Hiroboy (Hiroboy.com). Där finns ganska mycket att pimpa bilar med.
Sen har det på bara några år dykt upp nya aktörer som t ex Ukranian Scale Car Produktion (http://uscp-ua.com/) som gör magiskt fina grejer.

/Niclas

Selling and shipping variety of scale model cars and bike kits, such as Tamiya, Aoshima, Revel, and AMT etc. from Japan to All over the world.
[Hayabusa]
1

Min huvudsakliga poäng är det jag skrev i #1:

"Bra fråga. Personligen tror jag att det har med avsättning att göra. Dvs, bilbyggsatser säljer inte lika bra som de militära. Vilket i sig gör att tillverkarna lägger mindre "krut" på bilbyggsatserna.
Men, det är endast mina personliga funderingar."