Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 345 ggr
GusLars
0

Ombyggnad av Titanic i plast

Hej vad säger ni plast byggare om det han gör med skrovet till Titanic
https://www.youtube.com/watch?v=RQTOE203jCY

Lars

Lars

A quick update on what I've been up to.. cutting, gluing, filling, sanding.......
[Hayabusa]
0

Om jag förstår det rätt så korrigerar han skrovet? Från det som han anser är icke-korrekt till något som är mer korrekt?
Det förekommer i "plast-byggar-världen" så inget märkligt i sig.

GusLars
0

Okej bara jag som tyckte detta var lite märkligt där ser man tack för upplysningen, bygger bara skratts modeller från varvritningar

Lars

Lars

[Hayabusa]
0

#2 Jag har inte följt hans bygge av Titanic, men vad tycker du är så märkligt?

GusLars
0

Att han började skära itu skrovet, trodde att när man köper en färdig modell är det bara att limma ihop delarna, men jag bygger ju inte plast modeller så det var därför jag undrade.

Lars

Lars

[Hayabusa]
0

#4 Det beror på…man kan bygga byggsatsen precis som den är, "rakt ur lådan" eller korrigera/modifiera (om så önskas) utgångsmaterialet. Det hela beror på vilken ambitionsnivå man har och vad byggsatsen i sig erbjuder. Bara för att det är en "färdig" byggsats så innebär det inte att den i sig är korrekt, det kan röra sig om utseende/former m.m. som inte stämmer överens med originalet t ex. Eller kanske vill man lägga till detaljer som man tycker saknas och borde vara med.
I just detta fall, Titanic, så har byggaren tydligtvis studerat fartyget och byggsatsen noga och kommit fram till att skrov m.m. behöver modifieras för att mer korrekt stämma överens med originalet.
Inte så ovanligt som det kan verka och inget som förvånar, egentligen. Även om det för den oinvigde kan verka märklgt.

Banjoman
0

#4: Vad jag har förstått så är just Titanic något av ett fall för sig, med ett gäng synnerligen entusiastiska och engagerade modellbyggare, som efter åravis av forskning i ämnet samlat på sig en hel hoper kunskaper och åsikter om hur fartyget faktiskt såg ut, och hur väl (eller inte) som olika byggsatser lyckas med att återge detta.

Jag är själv ingen Titanic-nörd alls, men det lilla jag har tittat på saken har jag fått uppfattningen att den allmäna åsikten bland dem som faktiskt är nördar i ärendet är, att ingen enda byggsats är helt rätt, rakt ur lådan.

Om man till detta lägger sådana faktorer som i vilken skala man vill bygga, och vilken byggsats man i övrigt anser vara mest intressant att utgå från (baserat på t.ex. möjligheten att köpa till ets-paket, allmän detaljrikedom, etc. etc.) kan man alltså anse sig nödd och tvungen att modifiera skrovet, om man av någon orsak anser att detta inte håller måttet.

Ett annat fartyg med liknande status, och sin egen krets av nördar med åsikter om de byggsatser som finns, är f.ö. Vasa …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

• Redigerat 2021-01-07 13:40 av Banjoman
GusLars
0

#5 Tack för den utförliga infon om plast byggsatser

Lars

Lars