Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketter: fartyg-båtarträarbeten
Läst 1265 ggr
bolin
6

Meta 1915 - tremastad skonare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

I somras erbjöd en användare här på sajten (Truls01) en påbörjad modell av Billing Boats Meta till någon som ville ta hand om den. Jag tyckte det lät intressant, och eftersom det visade sig att vi bara bodde en kvart ifrån varandra var det snabbt gjort att svänga över och hämta modellen.

Modellen påbörjades under slutet av 70-talet, men hade sedan dess fått flytta med i olika flyttar och stått i en källare i många år. Det hade gjort skrovet något vridet, men i övrigt verkade alla delar vara med (inklusive en tillbehörssats).

Jag hade inte tid att börja med den direkt, andra byggen låg i vägen på byggbänken. Så jag satte skrovet i spänn i på ett byggbräde för att det förhoppningsvis skulle räta upp sig lite medan den anpassade sig till inomhusklimat.

Nu under juldagarna har jag börjat titta lite på att ta modellen vidare. Skrovet verkar nu rakt, med undantag för akterspegeln som nog har limmats lite fel från början.

Min tanke med denna modell är att bygga den så som Meta såg ut när hon byggdes, dvs en tremastad slätskonare. Inte som den ovanliga hybrid mellan skonertskepp och bark vilket byggsatsen innehåller. Meta riggades om till denna rigg när hon skulle spela rollen Charlotta af Carlshamn i filmen Utvandrarna i slutet av 60-talet.

• Redigerat 2021-01-13 18:28 av Niklas
  • Redigerat 2022-04-01 17:10 av Roca
bolin
2

Innan jag går in på bygget kan jag nämna något mer om Metas historia, den är ganska brokig.

Hon byggdes 1915 i Tyskland, men hamnade redan 1927 i Sverige. Från början användes hon för handelssjöfart under segel. Med tiden utrustades hon med starkare och starkare motorer, och riggen minskades allt mer. På bilden har hon blivit motorgaleas och lastar spannmål vid kvarnen i Uppsala (troligen tidigt 60-tal).

Efter det hamnade hon i privat ägo och kom att användas till allt möjligt; konstutställningslokal, reklampelare, flera filmer och till slut charterbåt i Medelhavet. Det var där hon sjönk vid en grekisk ö 1977. För alla dessa uppgifter byggdes hon om flera gånger, och som jag nämnde i mitt förra inlägg är riggen som representeras i byggsatsen skapad för film.

Min bästa källa till kunskap om Metas historia är från en utmärkt liten artikel från Föreningen Stockens hemsida: http://www.foreningenstocken.se/PDFer/Tremastskonaren-Meta.pdf

• Redigerat 2020-12-31 07:51 av bolin
bolin
2

Denna byggsats är gammal, och lever inte upp till dagens nivå av välkonstruerade byggsatser. Den är med det sagt inte illa konstruerad eller vad jag har upptäckt felaktig. Det krävs dock lite extra arbeta för att få till det.

Det första jag gjorde var att fylla igen uttaget för propellern i akterstäven. Jag tänker återskapa modellen så som Meta lämnade varvet, utan motor.

Sedan sågade jag av förstäven. Dels stämmer formen inte med hur Meta såg ut under sina tidigare år, dels var byggsatsen utformad så att det skulle bli plywood synligt i fören. Inte så snyggt enligt mig. Jag tänker ersätta den med massivt trä.

Jag tänker av samma skäl såga bort kölen och ersätta med massivt trä.

Innan jag gör det beslöt jag att passa in stöttor mellan skrovprofilerna för att göra det hela stadigare.

Hanmellq
0

#0: Hej Bolin
Jag bygger också på en modell av Meta men jag saknar tillbehörssatsen. Har du möjlighet att maila mig en kopia på dokumentationen i tillbehörssatsen så att jag kan söka på internet efter delarna?
Min adress är hans@mellquist.com.
Skulle bli mycket glad om detta gick att genomföra.
Mvh
Hans

Slasktratt
0

Det ska bli spännande att följa detta bygge . 🙂

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

bolin
1

Det har inte hänt så mycket med bygget. Jag har passat in stöd för masterna. Enligt byggsatsens konstruktör är det tänkt att man skall skära hål i däcket på de förtryckta plasterna och sedan limma masterna mot en hylla nere i skrovet.

Jag tyckte det verkade lite oprecist så jag limmade in en stötta med hål under däcket och sedan en mastfot som jag kunde justera så att masterna hamnar rätt. På bilden har jag hängt ett lod för att kunna få allt rakt.

Jag har även passat på att flytta masternas position i förhållande till byggsatsens ritning. När Meta riggades om på sextiotalet (eller tidigare) verkar mesanmasten ha flyttats framåt för att ge plats för ett större aktre däckshus. Jag mätte in masternas position, lutning och längd från ett par äldre foton (se tidigare inlägg).

• Redigerat 2021-01-09 17:51 av bolin
rocc1
1

Kul bygge, byggsatsen är från ungefär samma tidsperiod som min Falken som jag påbörjade ca -87, som sen blev liggande tills för ca sex år sedan.
Jag vill minnas att jag gjorde något liknande arrangemang för mastfoten samt att jag limmade en massa förstärkningar för spanten för att styva upp dom så att skrovet inte skulle vrida sig vid plankningen.

Rolf

bolin
0

Jag har börjat titta lite på det här bygget igen. Jag gillar inte synlig plywood i modeller. Denna hade det i stäven och längs kölen. De delarna sågar jag bort och kommer ersätta med massivt trä.

torkel49
0

#7: Hej Bolin!
Kan du berätta var du köpt det praktiska skruvstädet.
Jag har påbörjat en modell från Eskader som heter Lappland och skulle behöva en flexibel hållare.

Hälsningar
Torkel

Denna kommentar har tagits bort.
bolin
1

#8: Hej Torkel

Det är ett vridbart skruvstäd från Stanley. Minns inte exakt var jag köpte det, men det finns bl.a. hos Classe. https://www.clasohlson.com/se/Bordsskruvstycke-med-kulled-Stanley/p/Pr407835000

Jag hade ett liknande tidigare från Biltema, men det var inte lika stabilt, och därför rätt oanvändbart.

mike gbg
0

det ska bli spännande att följa bygget

bolin
0

Träet som kom med i byggsatsen är inte av bästa kvalitet, och dessutom över 40 år gammalt. Efter lite testande kom jag fram till att det helt enkelt var bättre att köpa nytt. Det blir bok till bordläggning, stävar och köl, samt lönn till däcket.

Det första jag gjort med det nya materialet är att såga ut och passa in en ny stäv. Den kommer sedan pluggas med träplugg som extra förstärkning.

bolin
0

Första plankan, sambordet, inpassat, men ännu inte limmad. Längs med kölen och på förstäven har en så kallad spunning skurits in så att bordet kan ansluta utan skarv. Listerna är 2 x 7 mm bok som jag doppat i kokhett vatten i en termos för att den skall kunna böjas.

bolin
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Nu är det över tre månader sedan jag ägnade någon tid åt denna modell. Jag stötte på lite svårigheter, behövde en paus, och blev distraherad av mitt diorama från Lissabon. Nu när dioramat är klart återvänder jag till Meta.

Problemet jag stötte på var att när jag försökte passa in den översta bordgången, längs däcksnivån, så fick jag inte till en jämn kurva. Jag trodde först det var problem med min metod att sidböja plankor. Jag har inte jobbat så mycket med den tekniken tidigare, så jag misstänkte att det var jag som gjorde något fel.

Inför återstarten har jag dock läst ett par byggloggar från modellbyggare som använt den, och jag fick lite idéer på vad som kunde vara fel. Jag tog en list och lät den följa sin naturliga kurva. Det indikerade att spant 1 och 2 var monterade högt.

För att dubbelkolla mätte jag alla spanten och plottade höjde på ritningen. Mycket riktigt, spant 1 och 2 sitter högt.

Om jag hade upptäckt detta tidigare kunde jag ha löst upp limmet med T-röd och flyttat ned spanten till rätt höjd. Nu när sambordet redan är på får jag istället ta och justera spanten där de sitter.

bolin
1

Innan jag börjar plankningen vill jag även ersätta akterspegeln. När jag tog över byggsatsen var den redan monterade.

Först tänkte jag täcka den med tunna plankor, men jag har inga så tunna av bok. Eftersom jag planerar att lämna skrovet trärent, så vill jag ha samma kvalitet på träet runt om. Därför har jag byggt en ny akterspegel.

rocc1
0

Kul att du är igång redan, tur att du upptäckte de felaktiga spanthöjderna, misstänker att jag hade något liknande problem på Vega. Smart att sätta igen propeller uttaget, jag ångrar lita att jag inte gjorde det på Vega, där blir jag tvungen att sätta dit en propeller.
Rolf

bolin
0

Som med allt bygge är grunden viktig. I fallet med båtskrovet är det ju dessutom runda former med både konvexa och konkava kurvor i flera ledder. Det är inte helt lätt att få det rätt.

Vissa byggsatstillverkare har också snålat på ritningar mm som skulle gjort det enklare att kontrollera om det blivit rätt. Billing Boats är definitivt en sådan tillverkare.

bolin
0

Med akterspegeln på plats kunde jag jämna till det sista på spanten innan plankning. Det visade sig att ytterligare lite utfyllnad behövdes.

Därefter limmade jag dit berghulten, den översta bordgången, på vardera sida. Jag lade temporärt in däcket från byggsatsen för att få en jämn kurva att följa vid plankningen.

Denna planka valde jag att gå hela vägen från för till akter. Skalmässigt är det ju orealistisk, i verkligheten borde det varit fler plankor.

Mellan de två bordgångar jag installerat får det plats 15,7 plankor vid det bredaste stället på spant 5. För att förenkla bordläggningen har jag delat upp sidorna i fyra band. På så sätt kan jag fokusera på fyra bordgångar åt gången. Poängen med denna teknik är att låta listerna utgå från mitten av sidan och sedan följa sin naturliga kurva. Det innebär att vid aktern behöver korta "extraplankor", så kallade instickare, läggas till.

bolin
0

En liten uppdatering. Inte så mycket att visa egentligen. Jag försöker vara noggrann med plankningen, då tar det tid. På bilden är den andra bordgången vid kölen på babord sida limmad. Styrbord sida har redan nått lika långt.

Jag plankar på fyra täter, nedifrån och upp och uppifrån och ned på respektive sida. På så sätt kan jag förbereda plankor medan limmet torkar på något annat ställe.

Slasktratt
0

Jag följer ditt bygge med stort intresse.
Då jag vill se och lära mig av det du visar och beskriver så bra.
En fråga, storlek på båten du bygger längd och bredd?

Tänker köpa en typ fiskebåt-byggsats av seriöst fabrikat. Är den båttypen för avancerad ur byggsynpunkt för en nybörjare tro?

bolin
0

Roland, roligt att du uppskattar vad jag skriver.

Meta är i skala 1:40 och själva skrovet är strax över 60 cm långt och 16 cm brett. Med bogspröt och båt hängande över aktern blir modellen nästa 90 cm lång. Det är egentligen lite för stort för min bygghörna.

Vad som är en bra nybörjarmodell är nog inte helt enkelt att besvara. Få master, helst utan råsegel, är en indikation. Trubbiga skrovformer är svårare att planka än mer långsmala. Snabbseglande fiskebåtar, typ Lady Eleanor från Vanguard Models eller Fifie från Amati, borde passa.

Slasktratt
0

Tack för svar. Ska kolla upp dina förslag .
Bra att du sa det där om plankning och olika skrovtyper.👍

bolin
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Metas skrovform är ganska enkel att planka. Inte särskilt trubbig stäv. Aktern är också ganska rättfram. Trots det behövs det två så kallade instickare i aktern. Jag gjorde en enkel skiss för hur de kan fördelas, men egentligen plankar man nästa brädgång och så passas instickaren in så att den fyller glipan.

Slasktratt
1

Okej, bra information, som jag tar till mig👍 . Mycket lärorikt att följa ditt bygge👌

bolin
1

Jag har haft en hel del tid att ägna åt byggandet, så det har rullat på bra. Nu är jag halvvägs, det övre och nedre bandet på bägge sidor är plankade. Framöver kommer det gå lite långsammare, även om jag nu har börjat få in snitsen på plankningen.

Varje bordgång består av tre eller fyra plankor. De är lagda så att det är minst tre plankor mellan varje skarv på samma spant, enligt gamla regler.

Slasktratt
0

Det ser jättebra ut. Men varför plankar du från två olika håll? När jag plankade mitt första båtbygge plankade jag från reling till köl . Är det fel metod ? 🤭

bolin
0

Man kan planka på olika sätt, och nå bra resultat. Min metod motiveras delvis av att jag använder vanligt trälim, inte snabblim. Då kan jag få in fyra brädgångar istället för två innan jag behöver lämna bygget för att låta limmet torka.

Att planka i flera band är också så som riktiga fartyg av denna typ byggdes. Flera arbetslag kunde arbeta inom sitt avgränsade band.

Tanken med min plankning är att sista plankan hamnar mitt på slaget. Det lär vara det traditionella.

Slasktratt
0

Tack för svaret på min fråga 👍
Ja nog tog plankningen tid för mig.
Ska göra på ditt sätt nästa gång 🙂

rocc1
0

Snygg plankning👍 Hur gör du vid laskarna, lägger du något bakom som stöd när du limmar.
Rolf

bolin
0

#29: Tack Rolf

Jag har planerat de flesta laskarna så att de hamnar på spanten. Men på några ställen har jag limmat en skarvbit bakom.

De röda markeringarna på bilden visar var laskarna bör hamna för att avstånden mellan skarvarna skall bli tillräckligt.

bolin
0

En planka i taget:

• mäta in längden,
  • mäta av och markera bredden vid varje spant,
  • hyvla ned till rätt bredd,
  • fasa av kanten som skall passas mot befintliga plankor,
  • kantböja med värme för att passa,
  • planera hur klämmor, gummiband mm skall användas för just denna planka,
  • på med lim,
  • sätt dit plankan och fästanordningar
  • skrapa bort överblivet lim

Varje planka är ett projekt i sig själv.

Nu närmar det sig dock slutet. Några kvällar till så…

Slasktratt
0

#31 Bild och tillvägagångssätt som du beskriver, hur plankning går till.
Kommer jag att ta lärdom av👍

Kommer underlätta för mig. Tack🙏🏻

Banjoman
0

#31: Synnerligen snitsig plankning, detta, och förstås (om uttrycket tillåtes) helt rätt tänkt att betrakta varje planka som ett eget projekt!

Inte minst detta att hyvla kanterna till rätt form snarare än att försöka skära dem med kniv eller skalpell är en teknik som inte nog kan rekommenderas -- det ger en helt överlägsen kontroll och precision, dels då det är lättare att få till mjuka och svepande former, men framför allt eftersom ett knivblad har en farlig (för formen) benägenhet att följa träets ådring snarare än den önskade linjen.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bolin
0

#33: I detta fall är det inte ens möjligt att skära med kniv. Plankorna är av bok och 2mm tjocka. Med kniv skulle man mest klyva, inte skära, hur vass den är.

Banjoman
0

#34: Jösses, ja -- det hade definitivt inte varit någon god idé!

Sten&Sture
1

En planka - ett projekt. Spika upp på väggen! Jättebra kommentar. Har just avslutat bygget av SS Mariefred med just den tekniken. Tänk på att bygga symmetriskt. En planka på babords sida. Nästa planka på styrbord.
Ett bra knep då det gäller att fasa av och forma borden i 2mm lind. Spänn fast en hyvel upp och ned i hyvelbänken. Dra listerna tills du fått rätt vinklar och form. Hyvelstålet vasst!! och justerat för tunna tunna spån.

bolin
0

#36: Ja vassa verktyg är alltid viktigt. Min teknik har snarare byggt på att hålla hyveln i högerhanden med stålet åt sidan. (Jag har en liten stöthyvel som ligger bra i handen) Sedan drar jag listen med vänsterhanden. Mina lister har varit 7 mm breda så det har varit tillräckligt att hålla i.

Skall se om jag kan få plats att prova din teknik någon gång.

bolin
1

Till slut, sista plankan. Det har gått lite fortare än jag trodde. Dels lyckades jag få in en rätt bra teknik, dels har jag haft möjlighet att jobba mer med modellen än jag trodde den senaste tiden.

Plankningen är långt ifrån perfekt. Det finns en hel del att putsa till. Men det är åtminstone inga större glipor, så jag tror inte något spackel kommer behövas.

Den andra bilden visar den värsta delen i sämsta möjliga släpljus.

Sten&Sture
0

Fördelen med fast hyvel är att du kan använda båda händerna för att dra och vinkla långa plankor med precision.

rocc1
0

Ser väldigt bra ut👍 kan inte ha varit lätt med så tjocka lister, men nu har du ju lite material o slipa i utan att riskera att det blir för tunt.
Rolf

bolin
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Ja, det materialet har jag gjort mitt bästa att tunna ut under dagen. Nu börjar skrovet se hyfsat slätt ut.

Jag använder i framförallt sicklar av olika former. De avverkar material snabbare och är mer precisa än sandpapper. Efter sickling är ytan i stort sett redo för ytbehandling. Nackdelen är förstås att sicklarna behöver skärpas rätt ofta.

I kölen har jag passat på att borra hål för positioneringstappar för vaggan. Den kommer jag förstås bygga långt senare, men senare kommer det inte vara möjligt att vända på skrovet.

Akterstäven har också kommit på plats.

Slasktratt
1

Oj oj oj vad fint ! 👌
Tipset om att sickla båtskrovet tar jag till mig. Tack 🙏🏻

• Redigerat 2022-01-29 18:43 av Slasktratt
bolin
1

Nästa steg blir att planka brädgången. Härifrån och framåt kommer jag i stort sett lämna byggsatsen och dess ritning helt. De många ändringarna under Metas historia har ändrat mycket i överbyggnaden. Detta inlägg är mest ett sätt att samla några av mina tankar och resonera igenom mina slutsatser.

Bilden av Meta i isen är den bästa närbild jag har. Den kommer jag att återvända till för många detaljer.

När jag studerar den ser jag två saker. För det första, när man tittar i fören, ser brädgången ut att vara tunnare än bordläggningen. För det andra ser mannen på däck ut att stå på något. Ifall däcket var i nivå med den vita linjen skulle han ha väldigt långa ben.

Ritningen av en tvärsektion kommer från ett annat fartyg, men av samma storlek och från samma tid. Jag tror inte Meta konstruerades så. Istället tror jag att hon var konstruerad som på bilden av fördäcket av ett liknande fartyg. Dvs skarndäcket bestod av väl tilltagna plankor. Det skulle förklara längden av mannen på däck.

bolin
2

Plankningen av brädgången är nu klar. Först installerade jag en 2mm tjock list som sticker ut en aning utanför bordläggningen. Den är egentligen an del av skarndäcket, men denna del är bara den som ligger utanför brädgångsstöttorna.

Sedan plankade jag med 1 mm tjocka, 4 mm breda lister. Det stämmer hyfsat med tjockleken som angavs i ritningen i förra inlägget.

Jag kommer ersätta brädgångsstöttorna med nya som inte är av plywood. Därför har jag satt tejp emellan så att de kan sågas bort.

bolin
1

Brädgången är färdigplankad. Därefter limmade jag en list av mahogny för att få en kontrast. Den kommer faktiskt från materialet i byggsatser denna gång. Jag planerar att lämna modellen trären, inte tjärad eller målad. Så listen motsvarar den vita rand som fanns på originalet.

Sedan har jag limmat in ett underdäck av lind, och monterat nya stöttor längs brädgången. De sitter lite tätare där röstjärnen skall monteras. Där kommer ju påfrestningarna vara större.

Slasktratt
1

Mycket vacker och välgjort 👌👏

rocc1
0

Instämmer till fullo med ovanstående, verkligen mycket snyggt.
#43 Intressant med tvärsektionsritningen det jag kallar avbärarlist på min Vega är säkerligen skarndäck, då har man lärt sig något nytt.😊
Rolf

bolin
0

#47: Det skulle nog kunna vara antingen det ena eller andra. Och jag är inte helt säker på konstruktionen av Meta heller. Jag har bara suddiga bilder att gå på.

Denna artikel på Wikipedia är bra: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4b%C3%A5tars_och_tr%C3%A4skepps_anatomi

bolin
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Jag har jobbat vidare en del med aktern. Byggsatsen presenterar en ovanlig upphängning av rodret. Istället för traditionell rodermaljor och roderbeslag ser det ut som en stång går genom en serie beslag.

Jag har hittat bilder som antyder en sådan konstruktion, men min gissning är att den hör ihop med ombyggnad till motordrift. Därför kommer jag att montera rodret med mer traditionella beslag.

Innan dess har jag dock jobbat med utsmyckningen av aktern. Den var rätt lika på alla skonare, motorgaleaser etc. En "oval" vit bård, samt ett fält med trären yta mellan vattenlinjen och däcksnivån.

Som med sudbandet på sidan, gör jag bården i avvikande trä (valnöt).

• Redigerat 2022-02-20 13:58 av bolin
rocc1
1

Blir ett synnerligen vackert skrov 👍 Jag antar att du fick basa bården rätt länge för att kunna böja den så mycket.
Rolf

Banjoman
1

Instämmer helhjärtat i hyllningskören – detta blir mycket, mycket vackert och är synnerligen intressant att få följa!

bolin
0

#50: Tack. Nja jag basade inte länge alls. Det är ju i huvudsak värme, inte väta som gör träet formbart. Jag hällde kokande vatten i en termos och doppade listerna i vattnet en halv minut eller så. Sedan gick de bra att böja, bara jag tog det försiktigt. Det hjälper att det är två lister, som vardera är bara 1 mm tjocka, som jag sedan limmade ihop efter att de torkat.

bolin
0