Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterfartyg-båtarpågående-projektfotogalleri
Läst 744 ggr
[Nalle1976]
1

Banzai! Kuma 1/700

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Detta blir mitt första fartygsbygge, det är Japans lättkryssare Kuma från Tamiya i den lilla skalan 1/700, här kommer jag att få utmana min syn rejält men jag har ett förstoringsglas med inbyggd lampa till min hjälp om jag behöver det, jag hoppas på "flyt" med det här bygget :), jag tycker det är skoj att bygga andra saker än dom jag vanligtvis bygger, relingen fick jag beställa extra då denna inte följde med i lådan som jag måste säga har en utmärkt fin boxart.

[Ilmavoimat]
1

Jag har också ett inplanerat fartygsbygge - containerfartyget, även det i 1:700 - men har planerat in det till 2022. Jag har ett par projekt att slutföra innan dess samt ett långtidsprojekt, som jag äntligen vill ska gå av stapeln.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Nalle1976]
0

#1: Okej, låter som ett trevligt framtida projekt, jag har alltid tyckt fartygsmodeller varit så ståtliga med riggningar, flaggor och alla deras detaljer. Jag köpte riggnings tråd till det här bygget så jag ska försöka få till nåt men det är en senare fråga.

• Redigerat 2020-12-05 21:06 av [Nalle1976]
[Ilmavoimat]
1

Min erfarenhet av riggning med flexibel riggningstråd (Rig that thing!) är att det är tre saker som är mycket viktiga:

-Ett jättebra superlim (Uhu ifrån Willys fungerar jättebra!)
-En bra pincett som greppar bra om tråden
-TÅLAMOD, LUGN och PLANERING

Även en vit bakgrund hjälper till att få tråden att synas bättre.

Du lär nog yttra en och annan svordom när det kommer så långt i bygget.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Nalle1976]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har byggt kommandobryggan, ett flygplan, två radartorn, en skorsten och ett gäng artilleripjäser. Jag kan konstatera att det är väldigt små delar och jag fick pilla en liten stund för att få pontonerna som sitter på flygplanets vingar på sina rätta platser. Ritningen är lätt att förstå och det här är ett roligt litet projekt, eftersom det är en water line modell så ska jag göra en liten basplatta den dagen jag har byggt och målat det här flytetyget.

Micke_MM
1

Hu vad pilligt här gäller det att ha koll på delarna så de inte försvinner. Lycka till

[Nalle1976]
0

#5: Tack Micke, ja risken är stor att delar kan försvinna helt klart, tappar jag en del på golvet så försvinner den i heltäckningsmattan.

[Nalle1976]
0

Det följde med en tyngd också som ska ligga i själva skrovet som jag limmade dit med superlim och sedan har jag limmat dit 4 stycken torpeder i ett annat utrymme, nu kan jag limma ihop botten med själva däcket. Det verkar vara en rätt gammal byggsats då det står 1973 på undersidan av däcket.

• Redigerat 2020-12-06 23:16 av [Nalle1976]
[Nalle1976]
0

Dom större delarna är nu grundade med Vallejo Surface primer, innan jag börjar limma delarna på plats på däcket så ska jag måla däcket i dess rätta färg och i samband med det maskera sidorna på skrovet.

[Nalle1976]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har kommit en bra bit in i bygget nu, jag har målat skrovet, flygplanet och en hel del detaljer också, jag har även satt dekaler på flygplanets vingar, jag har försökt att simulera ett trädäck och det gjorde jag med en ljus färg och en liten mörkare, den mörkare målades som ett filter på den ljusare färgen, detta kommer att tonas ner ännu mer sen jag har gett trädäcket en wash. Riktigt roligt och avslappnat bygge det här, nu ska fler detaljer limmas dit på trädäcket.

• Redigerat 2020-12-08 15:28 av [Nalle1976]
[Nalle1976]
1

Jag har lite grann kvar att göra på mitt fartyg men jag har parallellt jobbat med basplattan, jag tog en helt vanlig fotoram och maskerade ramen, sedan rev jag av grillfolie från folierullen i önskade bitar som jag knölade ihop och limmade fast med vit lim på fotoramen, men innan det så ritade jag av skrovet på fartyget på ramens botten där det sedan ska sättas på plats för där ska ingen folie finnas. Efter detta och att mina ihop knölade foliebitar limmats på plats så fick det torka över en natt, sedan penslade jag på vit lim över all folie och täckte dessa bitar med ett täcke av folie, jag såg till att täcket formades efter alla foliebitarna under, nu ska jag ta en primer och spraya över folien och sedan kan jag börja måla "vattnet". Jag kommer att justera kanterna på folien ut mot ramen först naturligtvis, denna teknik såg jag på ett klipp på youtube (scale a ton) och folien är ett enkelt sätt att simulera vågor med. Sedan när själva slutfärgen kommit på så ska den lackas högblank, den här tekniken tyckte jag passade mig bra, det lilla hålet i folien där fartyget ska ligga har ingen betydelse för där kommer skrovet att ligga.

• Redigerat 2020-12-10 00:16 av [Nalle1976]
[Nalle1976]
1

Jag var lite tveksam om min primer skulle fästa på folien men det var inga problem, jag använde Tamiyas surface primer vit på sprayburk. Nu ska min primer få torka över natten.

Slasktratt
1

Smart idé , det där att använda grillfolie . Tack för tipset .

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

[Nalle1976]
0

#12: Tack själv Roland, kul att kunna dela med sig till andra.

[Nalle1976]
1

Basplattan är så gott som klar, det blir lite små fix när fartyget kommer på plats runt skrovet. Jag färgade "vattnet" med Tamiya X-17 sea blue och lackade det med Tamiya X-22, det ska på ett lager lack till bara. Jag färgade "vattnet" ojämnt med färg för att få lite djup i det, fartyget ska "bara" riggas och relingen ska på plats sen är det också klart. Glömde skriva att jag fixade kanterna mot fotoramen med Vallejos water texture (Gloss).

• Redigerat 2020-12-10 23:17 av [Nalle1976]
Micke_MM
1

Snygg bottenplatta ska bli intressant och se henne på plats för övrigt tycker jag att du bygger väldigt snabbt med bra resultat / Micke

[Nalle1976]
0

#15: Stort tack Micke, skoj att höra. Jag ser fram emot slutresultatet av detta mycket roliga och för min del annorlunda projekt jag också.

[Nalle1976]
0

Riggningen är jag klar med nu och nu på tur står relingen och där måste jag ha hjälp av mitt förstoringsglas när jag skär ut relingen från arket för här snackar vi smått, väldigt smått.

[Nalle1976]
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Då var det dags att avrunda det här projektet som har varit riktigt roligt under hela resans gång med nya bekantskaper när det gäller tekniker och fartygsbygge, jag har absolut fått mer smak av fartygsbyggande så fler sådana här byggen kommer jag säkerligen att göra i framtiden.

• Redigerat 2020-12-16 12:54 av [Nalle1976]
Micke_MM
1

Vilket jättefint resultat du fick bara att gratulerar till ett kanonbygge / Micke

Banjoman
1

#18: Verkligen snyggt byggt, och bottenplattan är (om uttrycket tillåtes) toppen! Fiffigt så det räcker att använda aluminiumfolie för att simulera vågor, men farmförallt synnerligen realistiskt målat!

Några närbilder på själva fartyget vore därtill välkomna …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Nalle1976]
0

#19: Tack så jätte mycket Micke, riktigt kul att du gillar det.

[Nalle1976]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Stort tack Mattias för dina vänliga ord, det gör mig glad att höra. Här kommer fler foton.

Proosen
1

Det ser fantastiskt ut!
Gillar känslan av vattnet och rörelsen det skapar.

/Niclas

Slasktratt
1

Du har definitivt inte tagit dig vatten över huvudet ( om uttrycket tillåts ) med detta underbara bygge . Fantastiskt stiligt . Elitklass . 👏👏👏👍👍👍

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

[Nalle1976]
0

#23: Tack så mycket Niclas!

[Nalle1976]
1

#24: Jag tackar dig för dom vänliga orden, skoj att du gillar mitt projekt. Jag tyckte jag hade vind i seglen under hela byggets gång :)

MarkusN
1

Jag kan bara stämma in i hyllningskören!
Jag har ett litet 1/700 skepp liggande som jag har inbillat mig att jag ska göra något sådant här av, men inte "vågat". Hatten av för den urläckra inspirationen!

[Nalle1976]
1

#27: Tack så mycket Markus, trevligt att jag har gett dig inspiration och riktigt skoj att du gillar mitt projekt.

Decaius
1

Ruskigt fint bygge. Rakt igenom grymt! 👏👏👏

[Nalle1976]
0

#29: Kul att höra, stort tack Calle!

wooderson
0

det blev ju riktigt grymt snyggt.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.