Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketter: allmänttips-råd-problemlösningverktyg-och-utrustning
Läst 287 ggr
DWTZ
1

El-hjälp hjälmbygge

Hallå.

Jag bygger en hjälm som ska ha led-belysning. Systemet drivs av 12-volts batteri (antar jag).

Nu till frågan:

Går det att ha en port på baksidan av hjälmen som kan kopplas till el-nätet? Antar med en transformator.

Tanken är att hjälmen ska kunna lysa när den står på stativ i hyllan. Men sen kopplas om till batteridrift när den används.

Såga gärna alla korkade och livsfarliga saker jag skrivit, men gärna lite konstruktiva idéer och tips också.

Tack på förhand!

DWTZ

Niklas
0

Vad är det för sorts led-belysning? Som en pannlampa eller något du bygger själv?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Proosen
1

Tänker att det är en hjälm du ska använda som säkerhetsutrustning och då är det inte tillrådigt att göra hål i skalet/strukturen.

Dioder är väldigt strömsnåla och inte heller så kinkiga på spänningen.
Men visst kan du sätta ett uttag och driva via en nätadapter. Jag skulle nog göra så att batteripacket går att koppla ur och istället koppla in nätadaptern med en likadan kontakt på båda.

/Niclas

DWTZ
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1:

Tack för svar. Jag var kanske lite otydlig med mitt bygge. Det är hjälm av typ Darth Vader, Iron Man etc.

Jag baserar min design på en Sith-hjälm från en kille på Etsy. Sen bygger jag på delar med Sculpy-lera, moddar visir och andra detaljer som en röstförvrängare och belysning.

Den ska även målas och wheatheras.

Så belysningen är typ led-strips och små led-lampor i färg. Alltså inte någon belysning som ska kasta en ljuskägla

Jag skickar med en bild på den ofärdiga hjälmen jag baserar mitt bygge på.

Allt gott!

Mvh DWTZ

DWTZ
1

#2:

Tackar för svar. Det är också en väldigt bra lösning.

Min rädsla bottnar i min totala okunnighet när det gäller spänning, volt, watt osv.

Jag förstår att det kanske inte är en god idé utan baskunskaper inom el. Säkerheten är extremt viktig då jag har barn i lägenheten.

Så att bygga något som är brandfarligt är inte direkt något jag är sugen på.

Är det möjligt att som lekman få till en säker lösning med hjälp av proffs inom fältet?

Mvh David

commander79
1

Är inga problem att fixa som lekman. Det är ju svagström, 12V max, vi pratar om… Jag hade gjort exakt som Niclas berättade. Koppla all belysning till en 3,5mm ’hörlurskontakt’, honkontakten på hjälmen. Hankontakten sitter på nätadaptern. Koppla in krukan till nätet hemma och ha ett batteripack i dess ställe när grejerna ska användas. Utmärkt lösning.
/Andreas

DWTZ
1

#5: Perfekt!

Tack för hjälpen grabbar. Jag kände på mig att det skulle finnas råd att få här. Det uppskattas verkligen. Ha en bra helg.

Mvh David

Proosen
1

Coolt projekt!
Beroende på vilken effekt du är ute efter kan du göra olika med dioderna. Sätta på utsidan eller borra hål och montera på insidan.
Det blir ingen värme att prata om med vanliga små dioder. Men hellre än att använda från en ljusslinga skulle jag titta på lösa dioder och mer skräddarsy en lösning.
Finns löjligt små dioder som ändå lyser starkt och de kan drivas av knappceller utan problem.

/Niclas

DWTZ
2

#7: Hej.

Ja det kanske är det bästa. Strunta i slingor och bygga slingor av mikro-dioder. Det är ju jäkligt mycket lättare att borra snyggt än att fasa ner i en rundad yta.

Det hade varit gott om man kunde variera färgen på dioderna. Men det kanske blir svårt med de små storlekarna.

Jag såg några som byggde en Star-Lord hjälm från Guardians of the Galaxy.

Dom satte röda dioder i ögonhålorna i specialbyggda rör som gick igenom hjälmen. Så att dioderna låg på insidan av röret. Sen la dom en bit reflekterande spegelglas i botten så att det gick att kika ut men ljuset spreds utåt maximalt.

Genom att lägga en blå film på insidan av spegelglaset minimerades bländning av den som bär masken/hjälmen.

Tack igen. Jag ska slänga upp lite bilder längre fram. Hjälmen är beställd och kommer om 2-3 veckor. Så då drar det igång.

Måste ju ha ett projekt under vintern 😁

Mvh David

Niklas
0

Det blir kul att se fortsättningen. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

wooderson
0

Kul projekt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.