AMT ford snowplow
jag påbörjade idag denna https://www.modellhobby.se/sv/lastbil-trailers/84010-amt-ford-lnt-8000-snow-plow-amt-1178.html .
men märkte direkt att nått inte stod rätt till, eller normalt till rättare sagt.
det måste vara den mest svåraste modellen jag någonsin har gett mig på, men svår utav helt fel anledningar, inte svår att bygga och sätta ihop delarna, utan svår pga att byggbeskrivningen helt saknar vett och logik.
jag har suttit 2 timmar nu och har knappt fått nått gjort.
började med motorn, kikade i byggbeskrivningen, massa siffror, färgvisningar, ni vet, inget onormalt, men det är sen när man ska hitta biten med den rätta siffran som beskrivningen säger, det är då det blir en ren mardröm, siffrorna stämmer inte överens med byggbeskrivingen, utan man måste sitta, bit för bit, och gissa sig till vilken del som beskrivningen menar och det enda sättet man kan göra det är att titta på formen på delen i beskrivningen och sedan gå igenom gjutram efter gjutram, ibland måste man tom använda bilden på baksidan utav kartongen där alla gjutramarna är ritade för att lyckas lokalisera delen man är ute efter.
om vi jämför med italeries modeller tex, där visar byggbeskrivningen en bokstav för gjutramen och numret på delen och man kan då hitta lätt, inga problem, men det är ingenting som det i detta kittet.
så, är det någon som vet om någon byggbeskrivning, nån omgjord eller nått, på nätet som ni skulle kunna länka till? för jag antar att jag inte är den enda som har byggt detta kitet och lagt märke till detta krångliga problem.
- Redigerat 2020-11-18 12:46 av Niklas

Tyvärr är det så här de flesta gamla AMT ser ut, det är en massa detektivarbete för att hitta delarna.
Det brukar dock vara samlat någorlunda på samma gjutstam det som hör till samma moment/grej förutom om det är kromade delar.
Kämpa på, det är tillfredsställande när man väl brottat ihop en sån här gamling.
/Niclas
känns som att bygga en lego modell, men utan beskrivning på vilka bitar och vart de ska sättas dit, enda guiden man har är att titta på motivet på kartongen samt skepnaden på delarna.
ja detta kommer att ta tid
Kan du inte fotografera delar och beskrivning och lägga ut här så att de som vill kan hjälpas åt med detektivarbetet? Låter lite som att släktforska tillsammans. 🙂
det har släppt lite nu.
började med de mest uppenbara delarna, så att man fick bort delar från gjutramarna så att man inte behövde stirra sig blind på del efter del varje gång man skulle söka, så nu har man fått lite koll på det hela, men man ber hela tiden om att få bygga tex en italeri med riktig beskrivning.
motorn klar samt chassit, håller på att måla nu.
Annars är ju foton väldigt behjälpliga, bra du är igång igen iaf.
om det dyker upp nån bit som jag helt omöjligt förstår mig på, så postar jag en bild :), och bilder på den färdiga modellen kommer självklart också.
dock måste jag nog ta en break på denna, jag får min ford mustang idag och den är en julklapp till en utav mina syrror, så ju fortare jag sätter igång med den desto bättre, iofs över en månad kvar, men det är ju en revell, och revell och AMT brukar kunna ha "kluriga" modeller som kräver mer tid.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
*
#7: jepp, den där har jag studerat, om och om igen, speciellt när det gäller motorn, fick mig några ledtrådar om vilka bitar som skulle på det och det stället och vilken vinkel och position de skulle vara i. nu när jag tänker efter, så har denna videon varit betydligt mycket mer nytta än beskrivningen som är i kitet.
#8 Kämpa på 💪