Cux 87 Krabbenkutter
#0: Hej Tombster, och varmt välkommen till såväl forumet som dess båtbyggarhörna!
För all vanlig limning av trä mot trä är ett trälim absolut att föredra. CA härdar som bekant snabbt, och man har således mycket mindre tid (om ens någon) att justera fogen. Det skulle dessutom bli betydligt dyrare att limma allt med CA.
CA är däremot tacksamt att ta till för t.ex. blandade material (metall mot trä, plast mot trä, metall mot plast) eller där limytan är liten.
För vissa andra limningsjobb (extra starka eller vattentåliga limfogar t.ex.) har man också nytta av tvåkomponentsepoxy, men det allra mesta på en modell som den du skall till att bygga går det alldeles utmärkt att limma med trälim.
Vanligt vitlim från byggmarknaden fungerar bra, även om det finns de (jag själv t.ex.) som föredrar s.k. aliphatic resin, dvs. gult PVA-lim. Jag gillar och använder t.ex. det som tillverkas av Deluxe Materials men det finns andra märken också, och som sagt: vanligt trälim går jättebra, det med (jag vet – jag har byggt med dylikt)!
Tänk bara, när du kommer till trädelar som skall vara både synliga och betsade, på att torkat trälim blockerar bets. Se med andra ord till att noga torka och/eller slipa bort allt spill från den synliga ytan – annars blir det svårt att få ett snyggt betsresultat!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
- Redigerat 2020-11-09 17:28 av Banjoman
#1: Tack för snabbt svar. Jag har köpt en flaska titebond på rekommendation. Dock läst lite varstans att en del limmar med ca. Är helt ny på trämodeller, så uppskattar all hjälp jag kan få.
Med vänlig hälsning,
Tombster
Jag har inte mycket att tillägga på Banjomans utmärkta genomgång. Kan bara nämna att det är bra att du köpt nytt lim. Lim är en färskvara och funkar dåligt när det är gammalt.
Jag har inte testat titebond, men har som du sett det rekommenderat.
#2: Väl bekomme! 😊
Jag använder Titebond en hel del för att limma trä i skala 1:1, dvs. för snickerier av skilda slag, och har funnit det vara ett förstklassigt lim som väl förtjänar sitt goda renommé. Med andra ord ett bra val … 👍🏻
På sistone har jag dock – återigen i skala 1:1 – börjat gå över till flytande hudlim, i form av Old Brown Glue, och är mycket nöjd med resultatet! OBS! Jag skulle inte (annat än högst undantagsvis) välja detta lim för modellbygge – det härdar nämligen lååååååångsamt (minst 12 timmar bör man ge en fog innan man hanterar den på allvar igen).
Men som sagt: Titebond har jag mycket svårt att tro att du kommer vara något annat än nöjd med!
Ett tillbehör jag därtill kan anbefalla är en Babebot limflaska – en sådan slår med hästlängder alla andra trälimflaskor jag någonsin haft med att göra, såväl vad gäller precision i applikationen som hanterbarhet.
- Redigerat 2020-11-09 18:06 av Banjoman
#4: Tack så mycket!
Limflaskan ser ju smutt ut, får nog bli en sån. Gör ingen skillnad i den totala konkursen som det här bygget har inneburit i verktygsinköp.
Med vänlig hälsning,
Tombster
#5: Modellbåtsbygge är inte bara en rolig hobby i sig själv – det är också en orsak bättre än många andra att köpa verktyg! Och fler verktyg! Och några verktyg till … 🤓🤪🛠🔩🧰💸💸💸
Om du har tid över så finns det en hel drös trådar här på forumet med rubriken Nytt i verktygslådan, ordnade per kvartal, till vilka inte minst undertecknad bidragit ganska flitigt. De senaste 18 månaderna har det förvisso mest blivit snickeriverktyg som jag köpt och bidragit med till trådarna i fråga, men går man längre tillbaka finns allt möjligt skoj.
Skriver man "Nytt i verktygslådan" i forumets sökfunktion får man upp en hel drös av dessa trådar …
- Redigerat 2020-11-09 20:31 av Banjoman
#6: Ja, det är ju kul med verktyg. Såklart blir det mycket nytt vid mitt första bygge, men tanken är ju att det ska bli fler. Det mesta är ju roligare att göra om man har rätt verktyg dessutom. Hittade nån tråd här med ”verktyg man inte trodde fanns” också. Ska låta bli att läsa den så länge 😁
Hej igen!
Bygget går långsamt framåt. Undrar lite över spackel. Jag misstänker att jag kommer att behöva spackla och slipa skrovet efter plankning. Vad bör man använda för spackel till sånt? Finns det något som är speciellt avsett för modellbygge?
#8: De flesta "speciella modellbyggarspackel" som finns på marknaden är avsedda för plastmodeller, och inte det jag i första hand skulle välja för en modell likt den du håller på med.
Själv brukar jag köra med tre olika sorter, en och en eller i skön förening (ja, inte blandade, förstås, men lagda ovanpå eller under varandra 🤓), nämligen (a) vanligt, hederligt snabbspackel (typ Polyfilla) av det slag som saluföres å byggmarknaden, (b) Eskaders berömda grundfiller, samt (c) Milliput, för det mesta den gul-gråa standardvarianten.
De har rejält olika egenskaper, och kompletterar varandra väl.
#9: hehe, såklart en hel vetenskap det med. Jag tackar för tipset! Ska läsa på lite om de olika produkterna, så får vi se vad det landar i.
Med vänlig hälsning,
Tombster
#10: Väl bekomme 😊
Så långt som till vetenskap vet jag inte om jag vill gå – snarare är det fråga om sådant jag testat och funnit fungera. Det tör finnas åtskilliga alternativa möjligheter, t.ex. någon form av spackel med vilket man redan är bekant
och/eller har hemma.
Det skulle ta ganska lång tid är jag rädd att här i detalj gå igenom de av mig nämnda substansernas egenskaper och användningsområden så som jag känner dem, men om du gitter och har tid kan du hitta rätt mycket om hur i alla fall jag jobbar med dem genom att ta en titt i mina (långa, är jag rädd) byggtrådar för Highlander/Eilean Mòr (i 41 tråddelar 🤭) respektive Moonbeam (bara 28 tråddelar 😇).
- Redigerat 2020-11-13 15:06 av Banjoman
Tack för tipset om klämmorna , var och köpte två förpackningar idag .
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
#9: Jag håller med om att Eskaders grundfiller är en utmärkt produkt. Men tyvärr innehåller den ganska kraftigt lösningsmedel som kanske inte är så bra att hantera inomhus. Jag använder istället färdigblandad schellacklösning. Den har vanlig alkohol som lösningsmedel och jag använder den som en grund på den trärena ytan innan jag målar.
#14: Jo, den luktar ganska rejält, det gör den, och jag skulle absolut inte vilja prova att ionomhus spruta på den med dylika lösningsmedel inblandade; inte heller tror jag att det vore så bra om man sutte med den var och varannan dag, men i de begränsade mängder och de korta tidsrymder det handlar om för ett genomsnittligt modellbygge har jag aldrig känt mig särskilt bekymrad – och jag hör till dem som tar den sortens hälsoskyddsfrågor på stort och fullt allvar.
Detta sagt håller jag fullständigt med om att schellack är ett intressant alternativ med liknande egenskaper, och ett som absolut är mindre potentiellt hälsovådligt.