Annons:
Etiketterairbrush-färg-lacktips-råd-problemlösning
Läst 870 ggr
W
2020-09-28 01:37

Vill börja med Modellbygge och Målning

Hej!

Jag skulle vilja börja eller åtminstone prova på modellmålning.

Har sökt runt lite och skulle gärna vilja bygga ett flygplan och måla det.

Problemet är att jag är helt ny inom området och vet inte vad för verktyg som behövs.

Finns det något startpaket man kan köpa någonstans?
Gärna med ett flygplan inkluderat.

  • Redigerat 2021-03-12 10:29 av Niklas
  • Redigerat 2021-04-13 16:43 av Roca
Annons:
Proosen
2020-09-28 07:15
#1

Först och främst välkommen till en fantastisk hobby!

Visst finns det startpaket men jag skulle rekommendera att köpa allt löst. Det blir inte så mycket dyrare och valmöjligheterna och kvaliteten ökar rejält.

Det som behövs i verktygsväg är en vass kniv (typ skalpell eller brytbladskniv), lite fint sandpapper, ev spackel (men det är en senare fråga i startskedet), lim (sånt med stålpip är bra att börja med) och ett par bra penslar. Sno gärna några klädnypor från tvättkorgen att hålla i och ihop grejer med.

Vad gäller färger, undvik Humbrol, de är inte vad de varit och kräver dessutom lacknafta eller liknande för spädning och rengöring av penslar.
Satsa hellre på vattenbaserade färger som t ex Vallejo eller Citadel.
För militärbyggaren är Vallejo att föredra då de har massor av passande nyanser och säljs av många. Som färg betraktat gillar jag personligen Citadel bättre men det är en smaksak.

Finns det någon fysisk butik att besöka, en riktig hobbyaffär, inte leksaksskedja så är det guld värt. Där får du kunnig hjälp direkt utan att behöva gissa vad som är bra eller dåligt. Finns inget så trist som att öppna en fin låda bara för att hitta något gammalt återutgivet skrot i den. Inget ont om 70-tals grejer, men en del är rätt krävande att få ihop snyggt och det vill man slippa som nybörjare.

Nya Airfix i skala 1/72 är trevliga och lättbyggda med schysst detaljering. Jag utgår nu från att det är den skalan som blir aktuell till att börja med innan du hoppar på de större skalorna.

Om du inte har någon butik i närheten finns flera bra på nätet.
Rebell Hobby, Alfa Hobby m fl…

Nu har jag säker missat massor av info, men en spark i rätt riktning tror jag det blev och fler lär fylla på med matnyttigheter.

/Niclas

[Hayabusa]
2020-09-28 11:56
#2

Instämmer med Niclas (#1). Här är ett YouTube-klipp som berör verktyg för den som vill ge sig in i hobbyn. Förvisso riktat mot de som bygger pansar/fordon men vill nog påstå att det går att applicera på modellbygge rent generellt. Verktygsbiten börjar c:a 11 min in i klippet.

MarkusN
2020-09-28 16:30
#3

Hej! Vill också instämma med Niclas i fråga om färg. Vallejo är tacksam att penselmåla och lätt att hantera eftersom den är vattenlöslig (och luktar inte så farligt heller). Säkert stämmer samma på Citadell, man jag har inte använt dem själv (än).

Instämmer också i att inte ta ett färdigt startkit, dels för att jag personligen inte gillar färg från Revell eller Airfix (vilka är de två tillverkare med startkit jag kan komma på). Men också för att penseln som följer med säkerligen är av sämsta (billigast) kvalitet - och jag gissar att du helst slipper att penseln släpper strån i färgen lite här och där :-)

Därtill tror jag att du ändå behöver lite olika penslar, i alla fall två. En för lite större ytor och en liten för detaljmålning. Oavsett ambition i sin hobby så tror jag det är väldigt sällan man ångar att man skaffade sig en bra pensel!

Har du en fysisk hobbyaffär i närheten så nyttja det! Har du inte det, så är jag säker på att våra seriösa svenska näthandlare gärna hjälper dig via mejl och telefon också, inte minst de två som Niklas nämner.

Forumet hjälper också förstås, men de flesta av oss vill inte sälja något av våra prylar ;-)

Är det någon särskild historisk period eller flygplanstyp som intresserar dig?

[Hayabusa]
2020-09-28 17:21
#4

En faktor som avgör omfånget av verktyg, färg mm är vilken budget som är tänkt. Kanske är det också en idé att bygga första modellen utan att måla den. Bara för att känna på byggteknik osv.

[Ilmavoimat]
2020-09-28 19:18
#5

Satsa på en enkel och relativt billig byggsats i början, bara för att få en känsla för det. Ju mer du sedan (förhoppningsvis) tycker om det, desto mer kommer du att öka i ambitionsnivå och svårighetsgrad.

Börja med de färger som krävs för den aktuella byggsatsen, till slut så har du nog med färger i hobbyutrymmet och behöver bara köpa till någon enstaka.

Och framför allt, ta en byggsats i taget och ställ inte för höga krav på dig själv i början.

Det allra viktigast är att det är roligt och kom ihåg, även experter har någon gång varit nybörjare.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Ilmavoimat]
2020-10-01 06:37
#6

Kom på att om du vill ha reda på om en byggsats verkligen är nyutgiven eller bara en gammal "repris" med ny låda och nya dekaler så är hemsidan www.scalemates.com att rekommendera.

Här kan du hitta i stort sett alla byggsatser som finns och som har funnits, och undvika att göra missen att köpa något gammalt med mycket dålig passform - och mycket låg bygglädje.

Jag använder Scalemates väldigt ofta, särskilt när jag har tittat på annonser där begagnade byggsatser säljs.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
Janne Nilsson
2020-10-26 15:25
#7

Såg att Hans hade lagt upp en liten artikelserie om verktyg, hos IPMS Stockholm, som han använder och som är bra att ha.
https://www.ipmsstockholm.se/home/category/lasvart/

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: