Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterairbrush-färg-lacktips-råd-problemlösning
Läst 235 ggr
mangemani
0

lack med pensel

hur är tamiyas semi gloss och gloss lacker på burk när det gäller att pensla på? är de helt avsedda för airbrush eller kan man pensla på med pensel? isf, hur är torktiden, alltså har man tid på sig att pensla ut eller torkar de lika snabbt som tamiyas vanliga färger? hur är de jämfört med tamiyas lack på sprayburk? har hört många skräck historier om tamiyas lack på sprayburk, är risken lika stor när det gäller lackerna på burk?

det är inga stora ytor som jag ska pensla på dessa lacker, de största ytorna är väl typ hytt delarna till lastbilar, annars är det bara mindre bitar.

har ni några tips utöver när det gäller tamiyas lack på burk? finns det retarder för tamiyas lacker om det nu är kort torktid på dem?

• Redigerat 2020-10-07 11:25 av Niklas
[Ilmavoimat]
0

Jag har inte haft några problem med dem.

Numera är jag i mellanstadiet till att skaffa airbrush, dvs. jag använder Tamiyas sprayburkar för att måla större ytor, men tidigare penslade jag på deras färger. Använd med fördel en stor pensel när du ska pensla på stora ytor, då täcker färgen bäst mellan doppningarna i färgburken.

Färgen brukar torka relativt snabbt.

Jag har inte haft några som helst problem med Tamiyas sprayburkar, de har räckt till två eller tre 1:72-modeller och har täckt bra. Jag brukar spruta ifrån ca 30 cm avstånd och spruta "över" föremålet som ska målas, då brukar de ge bäst resultat. Spraya på i flera tunna skikt, då torkar det på bara ett par minuter och du kan spraya på nästa.

Däremot så gillar jag inte deras matta klarlack på burk, den har enligt mina erfarenheter efterlämnat en mjölkaktig hinna utanpå det som jag har lackat över. Här använder jag uteslutande Humbrols klarlacker, då de fungerar mycket bättre.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

mangemani
0

tack för det detaljerade svaret, men frågan var gällande tamiyas semi gloss och gloss lacker på burk(inte sprayburk). tamiyas färger och sprayburkar har jag erfarenhet utav, men inte deras lacker på burk.

Janne Nilsson
0

Jag har svårt för att pensla Tamiya men det finns retarder för Tamiya som förlänger torktiden och därmed ger en mer tid att pensla på.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

mangemani
0

#3: och denna retarder funkar även till lack? vad heter tamiyas retarder och vart får man tag i den? hittar den ej på de sidor jag känner till som säljer tamiyas prylar. antar att det måste vara tamiyas retarder, tror väl inte att tex vallejos retarder funkar?

Janne Nilsson
0

Jag "tror" inte Vallejos retarder fungerar. Tamiyas färger är inte akrylfärger utan uppbyggda på annat vis. Trots att man kallar dem Acrylic.
https://www.tamiya.com/english/products/87114paint_retarder/index.htm

Nu lackar jag sällan större ytor men många pratar gott om Microscales klarlacker, men återigen så använder de flesta färgsprutor.

När jag lackar i 1/1 så har jag en riktigt mjuk pensel, spär ut färgen upp till 1/3 med lösningsmedel och lägger på flera tunna lager. Ibland med slipning emellan.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

starhawk
0

#1: Vad använder du för lack då? Är det Tamiyas X-21 Flat base? den är ingen lack utan något man blandar ner i en blank färg för att göra den matt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

mangemani
0

#6: jag använder dem inte, men jag funderar på att börja använda dem.
X-35 semi gloss clear
X-22 gloss clear.

dessa säljs på burkar och det är dem jag undrar över om någon har testat att pensla på dem

[Hayabusa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Ja, det fungerar. Har gjort praktiska tester med följande:

Tamiya X22 + Tamiya Retarder

Tamiya X35 + Tamiya Retarder

Tamiya X22 + Vallejo Airbrush Flow Improver

Tamiya X35 + Vallejo Airbrush Flow Improver

Har ingen Vallejo Retarder, men testade alltså med Flow Improver för skojs skull. Jo, det funkar att penselmåla med dessa kombinationer. Men, testa gärna själv för bästa resultat.

• Redigerat 2020-09-20 20:30 av [Hayabusa]
mangemani
0

#8: intressant, mycket intressant :), då åker en flow improver med i nästa beställning.

hur är tork tiden med enbart lacken och ingen kombination med vare sig flow eller retarder?

mangemani
0

#8: och vart fick du tag i tamiyas retarder? har sökt som en tok efter det.

[Hayabusa]
1

#9 - 10 Torktiden är svår att bedöma. Ett tips är dock att inte överdosera retardern - följ anvisningen. Köpte min på Alfa Hobby, men finns nog lite varstans.

https://www.alfahobby.se/search.php?keyword=Retarder

• Redigerat 2020-09-20 22:17 av [Hayabusa]
mangemani
0

#11: tack för svaren :)

mangemani
0

#11: jag glömde att fråga, vilken ratio använde du när du mixade flow/retarden och lacken? ja jag ska testa mig fram, men jag tänkte så att man har något att utgå från, nått at starta med.

• Redigerat 2020-09-21 12:26 av mangemani
[Hayabusa]
0

#13 Ärligt talat - vet ej. Tamiyas rekommendation är 1:10 dvs 1 del retarder till 10 delar färg.