Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketter: dioramatips-råd-problemlösning
Läst 970 ggr
[Ilmavoimat]
0

Diorama 1:72 Sydengland 1940

Då jag har tänkt att sortera ut en 1:72-Spitfire Mk IIa ur vitrinskåpet så kom jag samtidigt på tanken att bygga upp ett diorama runt den. Tanken är att ha en tågstation med tillhörande räls (beställt och redan betalat) på ena sidan och ena hörnet av flygfältet ute på landsbygden på andra sidan av basplattan, som förmodligen kommer att vara uppbyggd av frigolit.

Var får jag tag på sådana frigolitplattor, som är lämpliga för dioramabygge? Bygghandeln eller någon annanstans?

Tips av dioramakunniga tas tacksamt emot!

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

• Redigerat 2020-10-07 11:39 av Niklas
  • Redigerat 2020-11-11 04:47 av StefanW
  • Redigerat 2020-11-09 17:07 av [Ilmavoimat]
JaGa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Morgan, Till mitt månlandar-diorama använde jag mig av en tavelram (billigt från Classe eller liknande butik) och limmade sedan dit vanlig frigolit från någon förpackning som grund. Bygget av månlandaren tog dock lite tid att bygga. Den påbörjades av mig som 10-åring i början av 70-talet och blev äntligen klar förra året lagom till 50-års jubileumet av det berömda steget…😃👍 Ska bli trevligt att få följa ditt dioramabygge framöver…😃

DIOWORK
0

Roligt att du är igång med ett diorama. Frigolitplattor finns i olika tjocklekar i bygghandeln och är inte dyra. Att ha en ram som JaGa säger är en bra utgångspunkt. Jag brukar samla på mig frigolit från förpackningar av saker jag köper, alltid bra med lite material. Jag bistår gärna med glada tillrop i ditt bygge:) /Erik

[Nalle1976]
0

Kanske lite pansar kan slinka med i dioramat 😉

[Ilmavoimat]
0

Jag kan alltid göra ett diorama med en Spitfire Mk. IIa i södra England med en tysk Tiger II som står vid järnvägsstationen år 1940… :-)

Skämt åsido, tror att en LP-fotoram passar i storlek för hela dioramat. Sakerna som jag har beställt kommer sannolikt att gå att hämta hos PostNord-ombudet redan imorgon, så då kan jag ju provpassa lite grann redan under helgen och "leka" med fantasin över hur det kan tänkas se ut.

Ska ändå köpa en sådan till mitt blivande 1:48-diorama runt Jeepen och Boomerang-flygplanet med tillhörande figurer och tillbehör.

JaGa
0

En sådan här ”flygrelaterad” pansarbil skulle vara kul att se i ditt diorama…😊

JaGa
0

Den här lilla Beaveretten är rätt söt…😉 Användes av RAF också!

[Ilmavoimat]
0

Håller mig nog till den här tråden när det gäller diorama-arbetet.

Allt finns just nu på plats i hobbyrummet, ska bara göra klart min vinter-Focke-Wulf först. Det värsta jag vet är en massa olösta trådar medan något annat påbörjas.

Här är i alla fall allt som finns inför kommande dioramaarbetet.

Spitfire-planet byggde jag för tre år sedan, men har bestämt mig för att ersätta den i vitinskåpet med en bulgarisk Bf 109E. Jag kommer också att ersätta min Boomerang i samma skala med en (allra högst sannolikt) kubansk P-47D "bubbletop".

Modellera har jag också hemma, hela tre kilo obrutna enkilosförpackningar.

Funderingarna just nu är att också införskaffa en byggsatsen av en sönderbombad restaurang i samma skala. Tanken är att restaurangbyggnaden jämte tågstationen har fått sig en fullträff medan tågstationen har klarat sig med ett mindre hål i taket.

På måndag har jag ledigt och planerar att köpa ett par tavelramar hos ett visst möbelvaruhus. I samma veva ska jag också köpa en liten tavelram för min  tyska soppäterska med tillhörande cykel.

Det här dioramat kommer ändå att ta tid att få klart, så ingen stress från min sida.

[Ilmavoimat]
0

Efter en lång dag i Storstaden under en avkopplande semesterdag så har jag äntligen köpt tre tavelramar, två 40x30 cm och en 18x13 cm.

Nu är det äntligen möjligt att göra klart tre planerade dioramor, varav två har legat länge och samlat damm.

Ett av dem, med Jeepen och det australiska jaktflygplanet med figurer och bensinfat, är redan i princip klart. Återstår bara att måla basplattan.

De andra kommer kräva lite mer arbete, men kommer också tids nog att bli klara.

[Ilmavoimat]
0

Då har jag lyckats lägga vantarna på lite överblivet frigolit ifrån jobbet, ganska stora bitar faktiskt… Det räcker säkert till två dioramor.

Vad använder jag för att limma ihop frigolitbitarna och hur skär jag dessa bäst i form?

[Nalle1976]
0

Använd vitlim (trälim) att limma med, att skära med så använder jag en helt vanlig mora kniv eller ett järnsågsblad beroende på vilken typ frigoliten har. Om man använder vanligt hobbylim så smälter frigoliten.

[Ilmavoimat]
0

Hmm… Är det då möjligt att pensla på hobbylim för att forma frigoliten lite rundare än det är möjligt när man bara skär den iform?

Trälim har vi två flaskor hemma tror jag.

[Nalle1976]
0

När jag ska "frisera" frigoliten och tex göra runda hörn tar jag hobby kniven, sen för att för fina kanter mm så tar jag ett helt vanligt väggspackel som jag formar efter bästa förmåga med en mjukhårig pensel som jag har doppat lite i vatten, ett annat alternativ är att du tar ett sandpapper och putsar till ytan när det har torkat. När det gäller pensling så brukar jag låta spacklet få torka till lite innan.

[Ilmavoimat]
0

Alles klar… Då vet jag hur jag ska gå tillväga.

Just det här dioramat är det som kommer att ta tid, bl.a. pga. tågstationen med tillhörande järnvägsräls. De andra, som är mer småskaliga, är ju lätta i jämförelse.

[Nalle1976]
0

Det ska bli kul att följa ditt projekt Morgan.

Slasktratt
1

Det är roligt att se hur ni ger varandra råd och tips på det här forumet . Man får se helt underbara olika byggen samt man lär sig mycket också . Jag ber att få tacka för underhållning och lärdom . / Roland

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

[Ilmavoimat]
0

Jag funderar på att köpa det här setet till dioramat, som eventuellt kommer att innehålla två Hawker Hurricane Mk.I istället för det inplanerade Spitfire-planet.

https://www.scalemates.com/kits/airfix-a05330-wwii-raf-bomber-re-supply-set--1233893

En Hurricane kommer i alla fall att finnas där, men frågan hur mycket som egentligen får plats på en basplatta 30x40 cm?

Den lokala hobbybutiken har ett sådant set i lager just nu har jag sett.

En massa fordon (inklusive en motorcykel och en cykel!) finns med, men även en massa andra saker som inte behövs, t.ex. bomber m.m. till en Lancaster.

Bygget kommer nog att gå av stapeln nästa år.