Rolls Royce Armoured Cars
Håller på med ett par pansarbilar från Roden.
Byggsatsen är till mellankrigstidens utförande men jag vill bygga en från första världskriget
Steg ett blir att fixa nya hjul. Hittade hjul från en Junkers F13 som jag kunde använda.
Andra saker som måste ändras är framskärmarna men även några småsaker.
Siktspringorna i plåten framför föraren ska bägge ligga på samma höjd och luftintagen i plåtarna framför kylaren fick tas bort.
Ett par små lådor under bakskärmarna fick läggas till.
En annan stor sak att fixas var tornet. Krigstidsmodellen hade ett lägre torn så det fick byggas om, Dessutom fanns det en hexagon på torntaket som fick tas bort.
Allt detta innebar att en massa nitar fick ersättas med nitar från Archer Fine Transfers.
När jag kommit så långt blev jag sugen på att bygga en rätt ur lådan också.
Det funkade ju inte så bra. Hexagonen på torntaket togs bort och en ny lucka byggdes.
Jag velade länge om den skulle bli Irländsk i grågrönt eller Brittisk i grönt och till slut valde jag det senare.
Eftersom jag troligen kommer använda dekalerna från satsen så borde jag nog låtit hexagonen vara kvar.
Då jag till slut bestämt mig för en brittisk så började jag tillverka en liten sak att montera på en basplatta.
Lite skrot och plastlister gav denna lilla sak. Cirka 23 mm hög är den.
När man ändå håller på är det lika bra att bygga den moderniserade varianten också.
Även denna gång misslyckades jag att bygga den rätt ur lådan.
Jag tycker inte om detaljerna som gjutits ihop med lådorna på bakskärmarna så dom togs bort och ska ersättas. Kommer även komplettera upp med lite extra utrustning.
Har kommit fram till målning på denna.
Kreativ var ordet. Jag blir imponerad av hur du bygger och ändrar så det blir som du vill ha det.
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
👍
Charmiga kärror Björn!
Lite ”Mulle Meck” över dig, Björn! Grymt läckert & fint bygge…😎
Mvh / Janne
Har lagt på en halvblank klarlack på 1914 och 1920-modellerna och basen till den ena blir så här. Inget diorama bara något för att indikera att den finns hemmavid.
Mycket tjusigt . Applåder i långa banor .
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
Tjusigt 👍
Snyggt!
Jag behövde en Brittisk brevlåda för att indikera var det är.
Det blev till att använda dekalerna i byggsatsen
Jag ville egentligen bygga en bil från 1920 men hittade inte information om målning och märkning.
Det är en bil från invasionsförsvaret i England under andra världskriget.
Det är individen som finns på på museum så min är lite fel då jag tog bort hexagonen på torntaket.
Rolls Royce var snyggare förut :)
snygga byggen du fått till
Alla borde bygga en Tiger någon gång.