Annons:
Etiketterfordonpansardioramapågående-projektfigurer
Läst 1509 ggr
PiffeDajken
7/12/20, 1:52 PM

diorama 1944 Deutsche Kampfgruppe Ost

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjena!

Jag har precis börjat med ett stort diorama som skall föreställa spridda delar av  tysk truppkontingent under vintern i Sovjetunionen 1944. Dioramat skall innehålla 1/35 scale Königs Tiger, Panter G (late) samt Tiger I Ausf E då med tillhörande fotoets ark. Några ruiner från Miniart skall också tillföras samt "döda träd" och trupp. Har aldrig tidigare gjort ett så stort diorama och jag hoppas att man klarar av att dra samman prylarna så att det ser hyfsat ut.

Har lyckats med konststycket att svepa samman friultracken till Tigern I (Mid) samt gummisnoddarna från Tamiya och då också stänkt färgkulörer och pigmentat och washat en massa grejor. Skall senare idag stänka dit en massa snö och "rysk lera".

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

  • Redigerat 10/7/20, 11:02 AM av Niklas
  • Redigerat 7/2/21, 2:23 PM av Roca
Annons:
DIOWORK
7/13/20, 1:37 AM
#1

Hej, wow det låter som ett jättediorama:) Spännande, hoppas du uppdaterar här så vi får följa bygget! Själv älskar jag dioramabyggen så jag följer med intresse. Hur stort kommer bygget bli? /Erik

Slasktratt
7/13/20, 9:55 AM
#2

Det ska bli väldigt spännande att följa ditt bygge . Lycka till .

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Janne Nilsson
7/13/20, 12:12 PM
#3

Om du ska ha med en Kungstiger så måste väl vintern 44/45 avses?

Lite besserwisser varning, men då hade väl frontlinjen redan lämnat Sovjetiskt territorium och var inne i Polen respektive Ungern? Eller tänker jag fel?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

PiffeDajken
7/13/20, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tjena modellknåpare!

Jaa det blir ett jäkligt stort diorama. Jag kommer senare med exakta mått. Har igår kväll pillat på de tyska plåtburkarna och det ser bra ut (kors i taket) samt tidigare  idag vräkt ännu mer snö & rysk lera på plattan. Sedan ikväll hade jag tänkt montera ruinerna och lite "träd" och vägskyltar (se bild 2).

Janne…hade tänkt mig tidigt 1944. Har för mig att det fanns ett relativt stort antal fickor kvar inom sovjetiskt territorium.

Mvh

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

Janne Nilsson
7/13/20, 2:12 PM
#5

Men inga Kungstigrar.

Kungstigern sattes in i juli 1944, även om vissa källor hävdar maj 1944.
Och de första 50st hade Porsche tornet. 2st av dessa användes för testning.

Man behöver inte vara historiskt korrekt men det är ju trevligare om det är ett medvetet beslut. :)

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

PiffeDajken
7/13/20, 3:45 PM
#6

Janne!

Alltid är det något…jaaa då får man väl använda sig av den ungerska/bulgariska eller rumänska frontavsnitten i dioramat.

Tack för infot!

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

Annons:
Janne Nilsson
7/13/20, 6:45 PM
#7

Inga problem, med det är lätt att låta som en messerschmidter, men jag tänkte att när du satsar så stort kan det ändå vara bra att nämna.

Kör hårt!

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

JaGa
7/13/20, 7:26 PM
#8

Ostfronten likväl…😉 Ska bli trevligt att få följa bygget ditt…😃

DIOWORK
7/14/20, 10:54 AM
#9

Det är bra att Janne påpekar detta så du har chans att få så mycket som möjligt korrekt. När jag byggde mina första diorama missade jag att kolla upp en massa saker. Nu för tiden när jag bygger ett diorama känns det nästa tråkigt att göra research eftersom det är så mycket man får stryka av de fordon/figurer man har liggande. De stämmer helt enkelt inte med datum och platser. Trist men det är roligare i slutändan så man slipper att folk påpekar felen man har gjort istället för att glädjas över dioramat:) Kul att du är igång och kör hårt! /Erik

wooderson
7/18/20, 9:49 PM
#10

Verkar asgrymt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
7/18/20, 10:38 PM
#11

Det blir kul att följa! Ser fram emot byggbilder på alla delprojekt och sedan helheten.

PiffeDajken
7/19/20, 11:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Tjena!

Har sedan tidigt i morse tittat på IJN Kagero kanoten och vart tvingad att dra samman tio plastdelar. Allt passade perfekt!

1/35 figurerna är snart ihopsamlade och skall senare ikväll så sakteliga börja klina på färg på dessa samt Miniart ruinerna. Dioramat börjar smått att ta form.

Mvh

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

[Ilmavoimat]
7/19/20, 3:35 PM
#13

Är det den vita träplattan som du har som dioramabas?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
PiffeDajken
7/19/20, 3:45 PM
#14

knappast!

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

PiffeDajken
8/15/20, 1:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tjena Modellknåpare i värmen!

Mitt vintriga diorama (900mm x 500mm) börjar så sakteliga ta  form. Skall nu ikväll stänka lite färg på de Drei alte Möbelwagen´s (se bild). Håller också på att dra samman en 88:a med alla attiraljerna till, samt en Nashorn 88:a  PAK 43/1 auf  III/IV (sdKfz.164 ) med vinteruniformerad besättning. Till detta har jag lyckats svepa till mig två lådor Waffen SS soldatenlådor (vinter) samt en checkpoint med tillhörande lirare  och en massa tank- och kanonen crews  i vinteruniformer…och jaaa just det en hög bensin- och oljefat. Sedan lyckades jag också med konstycket att svepa till mig U-shaped Hook set till Königstigern eftersom de som fanns i byggådan splittrades i bitar! Väldigt irriterande!

Här i bersån är det varmt utav helsicke så det känns lite knepigt att dra samman ett vintrigt diorama samt vitmåla/pudra gubbar, panzarkärror, träd samt hus, etc. men skam den som ger sig!

Mvh

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

PiffeDajken
9/23/20, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

#15: Tjenixen Modellirare!

Mitt stora diorama börjar så sakteliga ta mer och mer form. Har bl.a placerat ut en Möbelwagen från Revell 1/35 sd.kfz. 167 STUG IV + ein kleine Marder 3M samt en "Hetzer" (båda Tamiya plastbaljor). Till detta en massa vinterklädda soldater, vaktkur med hund, telegrafstolpar, sönderskjutna träd, etc. Mer arbetssamt än vad jag trodde. En jäkla massa arbete - bara ta de där vorbenade vattendunkarna (se bild). Det värsta i kråksången är att jag har en drös lådor som jag inte ens börjat dra samman….Isschhh!

Okay…ta´t det vajer´t i dessa älgtider. Justera aimpoint & kikarsiktena och avvakta lugnt och stilla.

Limma lugnt med den gröna Zap´en!

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

PiffeDajken
9/28/20, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#17

#16: Tjenixen alla diorama knåpare!

Har sedan imorse dragit samman ännu en låda full av benzin & olje fat/dunkar samt gjort de sista handpåläggningarna på Tiger I, Königstigern, Panter. Deras vinterkamouflage håller just nu på att torka. Ja just det! Har lyckats med konstycket att rafsa till mig två stycken 8ton Möbelwagen Semitrack Flakvierling 20mm Sd.Kfz. 7/1. Har spanat in dioramat och dessa två produkter får plats. Skall placera dessa på flankerna. Samma gäller telefon/telegrafstolparna från Italeri. Ett ganska kraftigt arbete fick läggas ned på dessa tandpetare. Gjutningsarbetet var inte bra!

De andra stridsvagnarna STUG IV , Marder 3M samt en "Hetzer" (late) kanske jag stänker lite färg på ikväll.

Vaktkuren är en hård nöt att knäcka efterson färgkombinationen inte stämmer med frontbilden på lådan (svart/vitt mönster - se bild som visar de riktiga färgerna samt mönster. Annars är figurerna väldigt tids- konsumerande grejor. Känns precis som om man stampar på samma fläck! (se bild 3).

Till slut så har jag lyckats med konststycket att svepa till mig två bygglådor och dessa rariteter har jag sedan en tid tillbaka kastat långa blickar på (se bild 3).

Okay…skyldra Mariekex!

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

[Nalle1976]
9/28/20, 2:09 PM
#18

Intressant och stort projekt detta, har du några fler foton på dina figurer mm som du just nu jobbar med? Det hade varit trevligt att se.

  • Redigerat 9/28/20, 2:10 PM av [Nalle1976]
[Nalle1976]
9/29/20, 12:20 AM
#19

#12: Får man se hur det går med dioramaplattan?, jag behöver lite inspiration.

PiffeDajken
10/3/20, 3:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#20

Tjenixen Modellknåpare!

Jaa jag har varit upptagen de senaste dagarna men jag har knäppt tre bilder som kan ge Er en lite aning om vad som pågår. Kom ihåg att grejorna är långt ifrån färdiga utan jag har "lite" mer att göra, t.ex dra på mer rost, montera alla verktygen, vajrar, pudra ruinerna med snö, ect.

Jag fotograferar just nu inte figurerna eftersom jag någon gång i vecka skall klina på färg i ansiktena. Helt klart det jobbigaste är figurerna, men även Italeri lådan med Tigern. Den s.k ritningen är ett skämt, speciellt vad jag tycker med bakändan av vagnen / ett misch-masch av streck och annat jäkligt irriterande påpekanden. När det gäller Revell-lådan STUG IV och de alla andra Tamiya lådorna fortskrider arbetet utan irriterande inslag!

Jaaa just. Har varit i Tyskland och kunde inte motstå frestelsen att svepa till mig Tamiya´s famösa 3-ton 4x2 cargo truck. Skall nog kunna klämma in denna långtradare utan att det blir överfullt på dioramat.

Skyldra ZAP-A-GAP (Grön)

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

Annons:
[Nalle1976]
10/3/20, 3:27 PM
#21

#20: Ser bra ut så långt, tycker banden på vagnarna ser riktigt realistiskt ut.

PiffeDajken
10/3/20, 3:36 PM
#22

Nalle1976

Tack för de orden!

Då var inte alla mina år på bl.a P7 förgäves!

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

[Nalle1976]
10/3/20, 4:55 PM
#23

#22: Din tid på Revingehed var väl investerad tid, dessutom fortfarande ett av få regementen som fortfarande är aktivt.

  • Redigerat 10/3/20, 4:56 PM av [Nalle1976]
PiffeDajken
10/3/20, 8:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Nalle 1976

För att inte hamna långt ifrån modellbyggsajten riktlinjer så har Ni rätt att regementet fortfarande är synnerligen aktivt och ökande för varje år. Men det krävs då mycket mer i denna elaka samt utstuderade värld. Jag och många av mina kollegor är idag nyblivna pensionärer men vi besöker regementet för att bl.a skjuta med våra egna vapen. Försvarsmaktens billiga grejor vill vi inte ha med att göra förutom de få Heckler & Koch Gewehr 3 (AK4B) som finns i Kassunen. Denna brutala automatkabin är en dröm för alla som kommer överens med detta monster!

Nåja, just nu lägger jag den sista handen på Italeri´s telegraph/telefon-stolpar (se bild). All skall inte monteras på diorama men ett visst antal av dem.

Ta´t det vajer´t

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

[Ilmavoimat]
10/4/20, 6:52 AM
#25

Vad har du använt till snön?

Ska bygga upp ett litet vinterdiorama runt min vintermålade Fw 190 och funderar på att använda metoden där man applicerar utspätt trälim på frigolit och därefter strör över allt med bakpulver. Det sägs ge mycket realistisk snö.

Gips (se den ny nystartade tråden om gamla projekt) har jag provat och det fungerade inte särskilt bra.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

PiffeDajken
10/6/20, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#26

#25: Morgan!

Ursäkta om jag varit sen med svaret, men jag har inte erhållt någon/några påminnelser. Verkar som om sajten har problem med både det ena och det andra.

Okay…jag har enbart positiva vibbar när det gäller nedanstående produkter. Jäkligt lätta att handskas med och stinker ej heller. Tyvärr är dem lite dyra i inköp men som sagt vad, bra produkter och resultatet blir bra!
1) Vallejo Ground Texture Acrylic 200ml 26.820 ca 200kr
2) Tamiya Snow effect white 87119 100ml ca 150kr
3) Tamiya Powder Snow effect white 87120 100ml 150kr

Jag har idag lagt den sista handen på Italeri´s telegraph stolpar och fixat ett antal kulhål- och splitterskador (sistnämnda tillkommer senare) vid och omkring "avgasreningen" på Tigern (se pics). Ska senare ikväll stänka Wash och annat smått & gott på ovannämnda burk och få den hyfsad tllltjoffad!

Mvh

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

PiffeDajken
10/7/20, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#27

#26Tjena Modell Trixare!

Idag har jag slutfört ca 95% av Italeribygglådan no 6507 Pz.Kpfw. VI Tiger I Ausf. E mid production med Friulmodel no ATL-06 samt en hög fotoets.
Något sämre skit som ej passar och eller öppningar som heter duga samt en fullständigt förvirrad s.k ritning eller rättare sagt, bristen på ritning har jag aldrig varit med om! Denna bygglåda kan ej rekommenderas!

Jag skall senare ikväll stänka ditt lite dekaler på Tigern samt måla skärpen på besättningslirarna. Annars ser denna plastburk hyfsad ut (se bilder).

Nu skall vi se…håller just nu på med en st Revell låda samt fyra stycken Tamiya lådor, och dessa modeller har en alldeles utmärkt passform samt en ej utstuderad ritning. En av mina vorträffliga kusiner har skickat mig ett dekalark 1/16 & 1/35 WW2 German Military insignia samt en hottad Möbelwagen speciale Deutsche Styer Type 1500A/01 Tamiya 1/35. Tror att jag kan klämma in denna hotroad på dioramat.

Mvh

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

Annons:
PiffeDajken
10/14/20, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#28

#27: Hallo Knåpare!

Hurra!!!! Jag är färdig till 96% med gubbarna. Jäkligt pilligt arbete! Själva dioramat med alla fordonen däri börjar så sakteliga ta form. Mer arbete än vad man trodde!

Har dealat en låda Miniart Anti-tank obstacle och skall genast ge mig i kast och placera ut dessa fotanglar!

Skyldra Slow Dry Cyanoacrylyte

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

wooderson
10/14/20, 5:17 PM
#29

oj här har det arbetats hårt, men så blir det bra också

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

PiffeDajken
10/15/20, 8:40 PM
#30

#29: wooderson!

Tack för de meningarna!

Håller på med att göra en liten backe i den här av mig påhittade byn sent 1944 eller början av 1945 - antingen i Polen, Rumänien, Ungern, etc.

Monterar just nu på de bepansrade fordona förfullt vajrar av alla de olika slag, samt allehanda verktyg, etc. Några av telegraphledningarna är sönderskjutna och vilar på backen. Den beordrade framryckningen har gått i stå och den tyska ledningen har varit nödsakade att retirera, Många husfasader står slagord som "Nein Retiririen" men det är hopplöst företag. Det handlar mest om fördröjningsstrider ända till Berlin.

Mvh

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

PiffeDajken
10/28/20, 1:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#31

#30: Tjenixen Modellknåpare!

Börjar bli färdig med de tre konservburkarna och mer eller mindre alla figurerna samt andra accessories i scale 1/35 (phhuuu!).

Jag håller just nu på med att dra samman Nashorn (Tamiya) samt två stycken Möbelwagen 20mm Flak Vierling (Tamiya) och en 88mm Flak 36/37 (Tamiya). De andra bygglådorna som dioramat även skall innehålla har jag bara byggt samman de för mig lätta bitarna och annat smått & gott.

Till sist har jag lyckats med konststycket att sno åt mig Revells 1/144 Fletcher Class Platinum med firman Eduards drös av photoetch ark. Jaa just det, min Razorback P-40 1/32 börjar ta form. Vilken bjässe om man jämför med de andra kärrorna jag har i vitrinskåpen.

Okay…ta´t det lugnt och vräk i Er Tegnérs universalmedel - Alvedon!

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

PiffeDajken
11/7/20, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31: Tjenixen Modellknåpare!

Har precis blivit klar med några checkpoint individer (se bild) till dioramat.

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

PiffeDajken
11/11/20, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#32: Tjena Modellbyggare!

Har nu precis blivit klar med checkpoint Schwalbe eins. Skall bara senare matta ner grejorna och placera ut dessa på dioramat.

Nu skall jag börja klina på Dragon setet angående Flak Artillery Crew (Winter 1943-45).

Limma lugnt

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

PiffeDajken
12/1/20, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Tjenixen Modellknåpare!

Har just nu äntligen fått Miniart´s 1/35 Deutsche Kraftstof 200L färdiga. Passform för jäkligt dålig samt ritningen är en kopia av Thutmose III gravkammare (ett famöst virrvar av kartuscher/rebusar).

Väntar ett antal produkter från utlandet, men tullverket såsar som vanligt. Ingenting händer samt mer eller mindre alla telefonnr & e-post adresser till avdelningar som har med importen/momsen att göra är mer hemliga än MUST/FOA/FRA tillsammans! Prata om att sabba julafton utdelningen för en massa lirare!

Okay skyldra pepparkakor och limma cool´t (med den gröna)

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

Annons:
Christos1974
3/29/21, 11:45 PM
#35

#34: Det var kul att följa din diorama.
Vi väntar på nya bilder.

Upp till toppen
Annons: