Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1921 ggr
bommen99
3/6/20, 5:33 AM

Astraal norsk fiskebåt

Annons:
bommen99
3/6/20, 5:35 AM
#1

bommen99
3/6/20, 5:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Trappan från däck till bryggan eller övre däcket om man så vill. Konstruktören hade tillverkat trappstegen i typ plexiglas, varför kan man undra. Kanske är det enklare att få plexi att vara styvare vid tumma dimensioner. För inte var välan tanken att e liksom skulle vara svävande trappsteg, vilket borde ha varit resultatet om jag inte målad dom.

Trappan skall nu skjutas in och upp i hålet, sedan häller man en limtub uppifrån o då vore det väl f..n om den inte skall sitta fast för kapten Bölja 😂

//håkan

Banjoman
3/6/20, 8:19 AM
#3

#2 Bara en tub lim? Det får allt vara en stor en, då … 😉

Nä, men mera allvarligt talat så fortsätter detta att se synnelrigen bra ut! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
3/6/20, 9:43 AM
#4

Tankjo Mattias, jo det var en liten tub 😃

Snyggt "rasskydd" för sågen du snidat till 👍

//håkan

bommen99
3/6/20, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

OK, nästa lilla byggnad är en kombination av vinsch  (ankarspel o förtöjning) samt toalett (för däcksmanskapet troligen)

Bara grundat och jag grundar (vitsigt..) på vilken färg den skall få. Ritning säger vit men tror det blir något annat, vi får se.

Bilden visa vinsch-delen där axlar o kugghjul skall till

bommen99
3/6/20, 2:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Dubbeldörrar skall hit, mitt-regeln har jag satt dit för stadgan då dörrarna skall monteras. Provmonterade o dom liksom bara flög in i "toan" hela tid. 🤓

Förmodligen inga klagomål att regeln gör det trångt att komma in då det lär bli väldans få besökare 😉

Visst borde det vara någon form av ventilation på byggnaden, men någon sådan verkar inte konstruktören tycka vara "nöd"-vändig

Annons:
bommen99
3/6/20, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Näe, inte blev den vit. Skrovet skall ju vara vitt och om man börjar måla mycket vitt ser de till slut ut som en rödkors-båt.

Nu blev vinschen/toan gul, så den skiner upp lite (nåja). Kan meddela att jag i natt först slipat ner allt. lagt på en grund/primer som sedan slipats och därefter den gula, inkl. torkning ar däremellan. Det funkar bra då man använder bil-lacker o då helst matta, torkar tokfort🥵

bommen99
3/6/20, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Sedan skall det vara kuggar och skivor som jag antar är för broms av vire eller så. Hursomhelst, det blev röda skivor och svarta kuggar. Rengöring av ab emellanåt och där ligger väl en nackdel då man använder lösningsmedels-baserade färger (förtunning), det blir kladdigt och luktar.

Kan meddela att kl nu är ca 2.45 thailändsk tid, å med det menas att jag varit lite flitig och förtjänar lite sömn

//håkan ZZzzzzz

wooderson
3/6/20, 8:45 PM
#9

Fint jobbat, det blir ju riktigt fint

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

GusLars
3/6/20, 10:38 PM
#10

Snyggt Håkan en härlig färg klick
Lars

Lars

bommen99
3/7/20, 1:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tack wooderson och Lars och den sistnämnda får jag hälsa välkommen tillbaka från hundfjället.

Upptäckte att det saknas 8 st stöttor som skall hålla upp övre däcket ("tungan".) ner mot relingen. Nu gråter jag inte för detta då pelarna var av vitmetall och jag hade förmodligen inte använt dom.

Nu blir det trä-stöttor och givetvis kommer jag att göra en hel del på undersidan som ju är ful som bara den

bommen99
3/7/20, 1:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Fattar inte hur jag tänkte då jag byggde detta. I o för sig så är det egentligen bara stöttorna som syns, men om någon ställer sig i knäböjning så syns eländet.

Nu blir det slipning av undersidan så dom gamla bitarna kommer bort, sedan blir det målning

bommen99
3/7/20, 1:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nästa steg blir att lägga dit nya reglar o stöttor. Dessa är i grövsta laget (typ 4x4 mm) så dom får stifta bekantskap med klyv-sågen.

När alla stöttor är på plats skall det dit en vit list på kanten till övre däck, ca 4 mm bred och kanske 1,5 tjock.

Annons:
bommen99
3/7/20, 1:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hur i hela friden har jag fått till denna glipa (lika på båda sidor). Åtgärdas med en vit list som täcker glipan och den skall dit innan regeln som går mot stöttan.

Naturligtvis hade jag kunnat skippa allt pul med att få till detta fint från undersidan, men då man liks håller på så blir det ju roligare om man får till det som kanske andra uppskattar också

//håkan

rocc1
3/8/20, 7:39 PM
#15

Mycket snyggt blir det👍 Lister är bra😃 amatörsnickarens bästa vän😂

#126 Det är inte bara din arbetsbänk som är rörig😃

Rolf

bommen99
3/8/20, 7:48 PM
#16

Tack Rolf. Jo lister är bra eller akrylmassa i springor, men nu talar jag om 1:1.

Det blir inget målande under däcket. Jag har kapat bort alla reglar och jämnat till. Det blir plankning av undersidan i stället för måla. Tokigt tycker säkert många, men det blir mycket roligare än att måla (spackla, slipa, spackla, slipa, grunda, måla)

Bilder kommer

//håkan

bommen99
3/10/20, 11:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nästan halva däckets undersida är nu plankat . Ingen större finess, kastat dit plankorna från någon meters håll 😉.

Lagt dit två reglar med stöttor som skall sitta ovanpå relingen (tänk upp och ned nu). Så nu är det bara att fortsätta med nästa sida.

//håkan

bolin
3/10/20, 4:03 PM
#18

Det här artar sig bra. Klart lyft jämfört hur det såg innan (i #11).

bommen99
3/11/20, 12:52 AM
#19

#18. Tack för uppskattningen bolin. Jo, visst blir det bättre än tidigare. Möjligen blir det en vit rand på kanten till däcket. Tror att en sådan finns på bilderna på kartongen. Vi får se

//håkan

bommen99
3/13/20, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Lite pyssel har det blivit. Däcket har slipats med 600 korn och de båda uppgångarna från nedre däcket har blitt inramade. På så sätt är det enklare att få till raka och fina kanter samt 90 grader i hörnen, samt att det inte ser så tokigt ut.

Kanten på styrhytten har fått ett antal horisontella brädor i själva "spetsen". Kan  meddela att dessa inte finns beskrivet i ritningen utan uppkom då "någon" använde denna del som ett handtag vid slipningen,,, braak. Enklare än att limma, slipa, spackla, slipa, grunda, måla. Tänkte hänga upp några fiskeredskap eller nått annat som finns i lagret på brädorna.

//håkan

Annons:
bommen99
3/13/20, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Relingen på styrhytts-taket. Enligt ritningen skall det vara tre-håls-stolpar, men jag tycker att det blir lite högt. Kollade på ritningen och översta räcket går faktiskt över skorstenen.  Allt är bara ditlagt och relingen är inte riktad (stolparna står åt alla håll.

Det går visserligen att kapa översta biten på räcket, men skall rikta upp allt och se till att skorstenen hamnar någorlunda rätt.

Hela styrhyttens klarlack slipas ner, därav den flammiga fronten

//håkan

bommen99
3/13/20, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Som synes behöver relingen absolut riktas till. Jag planerar dock att lackera den (vit) lös, alltså ta bort den från däcket och då blir det riktning vid slutmonteringen är tanken.

Vad bilden dock vill visa är listen som går runt kanten på taket. det ser ju inte så bra ut med en kant som till hälften består av päronträ och till hälften av träskiva typ plyfa. 🤮

Kan meddela att listen ej är basad, jag har bara med god vilja, tur, väldans lite skicklighet, lyckats limma den på plats utan andra hjälpmedel än fingrar (som naturligtvis fastnade ett antal ggr då det limmades med CA  😮)

//håkan

bommen99
3/13/20, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Några dörrar och ventiler har monterats (även på styrbordssidan).  De klarlackas sedan samtidigt som allt övrigt på byggnaden

Visst låter det bättre med ordet "monterats" än "limmats dit"😃

//håkan

GusLars
3/13/20, 10:38 AM
#24

Hej Håkan vad flitig du är och så himla fint det blir också, glömt och fråga hur du har det med ditt ben nu, är gipset kvar ännu
Lars

Lars

bommen99
3/13/20, 10:53 AM
#25

Hej Lars och tack för dina uppmuntrande ord. Hopas du hade en bra tid på hundfjället.

Gipset är borta och en försiktig rehab har påbörjats, med betoning på försiktig. Dock blev det lite simning och så i poolen och efteråt intog jag favoritställningen. Liggandes på rygg med fötterna på en liten mur som ligger 1 dm under vattnet som skiljer barnavdelningen och poolen åt och kring nacken en "flyt-tub"  som tillsammans gjorde det mycket enkelt att somna i den 36 gradiga värmen. 

Kanske inte så bra att sova någon timme eller så med ansiktet vid vattenytan. Jag brukar tåla sol utan problem och blir brun direkt utan att bli röd.

Nu så blev jag jäkligt bränd i ansiktet och hade feber (dock inte Corona..) och frös-svettades om vartannat. Nåja, det varade i 2 dagar så var allt bra, fast jag blev ju väldigt brun och frugan menar glädjande att hon är nu vitare än jag.

//håkan

GusLars
3/14/20, 12:24 PM
#26

Hej Håkan vi hade en kanon vecka där 6 dagar med sol och när vi skulle åka hem snöoväder ner till Västerås och sedan regn till sonens hem Hässelby.

Då går det på rätt håll med din  skada, skönt med en härlig simtur och lite svalka och att bara njuta, jo man måste vara lite försiktig med solandet när man ligger och slappar och törnar in, då är det kontraster mellan vitt och brunt nu.
Lars

Lars

[Nalle1976]
3/14/20, 3:36 PM
#27

Imponerande bygge, jag gillar däcket som ser så realistiskt ut.

Annons:
bommen99
3/14/20, 5:18 PM
#28

#27. Tack för det. Min tanke var att göre nedre däck, alltså huvuddäcket lite enklare med virke som är lite enklare . Emedan övre däck kunde få vara lite finare med päronträ och styrhustaket likaså. Sedan är det nog så att däcken, speciellt nedre, var mycket slitna och skarvade, men det får jag liksom inte till.🤔

//håkan

rocc1
3/15/20, 7:10 PM
#29

Snyggt jobbat, gillar särskilt trägarneringen på utsidan styrhytten blir riktigt bra.👍

Rolf

bommen99
3/16/20, 12:35 AM
#30

Tack för som orden Rolf. Jo, de ser bra ut och med lite mer slipning och klarlack blir de nog jättefint

//håkan

bommen99
3/18/20, 5:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Lite mer "staket". Jag har aldrig provat 1 mm räcken, de jag använt är 0,7 mm. Givetvis är stolparna lite grövre med 1 mm räcken.

Jag tycker att 1 mm räcken med grövre stolpar är betydligt stabilare då man bygger, speciellt vid 3-raders då den med 0,7 kan vingla rejält. 

Frågan är dock om 1 mm blir för stora. Nu är räcket omålat så jämförelse med takets vita färg (nymålat) blir svår.

GusLars
3/18/20, 11:35 AM
#32

Det blev ju kanon de omålade, kan inte se någon skillnad på dessa
Lars

Lars

bommen99
3/18/20, 3:10 PM
#33

Tack Lars, jo, de omålade är inte vita…hahaha 🤪. Nja, i verkligheten är de lite grövre, skiljer sig inte såå mkt från ex 0.7 mm hål till 1,0 mm låter ju pyttelille men men, på ngt sätt märks de ,

OK, då de målas vit så blir de ju också lite mindre i omfång för ögat liksom, så absolut får de bli dessa 1 mm räcken.

Glömde nämna (och fota) att hela däcket där de "grovigare"! räcket sitter har liksom taket på styrhytten, omgetts av en ram runtikring. På illustrationen som ses på  kartongen så är det liksom en vit rand på kanten. Enkelt då man ritar 😡…

Hittade en lämplig list av ngt fabrikat  och "snodde" den rund kanten, blev hyfsat bra och om jag kommer ihåg så blir det bild på detta 🤔

//håkan

GusLars
3/18/20, 5:00 PM
#34

Låter bra dom här 0,3 mm är svåra att se på bilden men tror inte det kommer att synas så väldigt mycke, en fråga har en färg humbrol creme matt kanske skulle varit lite gulare hur gör man då undrar jag.
Lars

Lars

Annons:
Banjoman
3/18/20, 7:52 PM
#35

Fortsätter ju att se bra ut! Vad gäller det där med hur hög man gör en reling så är det ju ofta ganska lätt att räkna ut med ledning av skalan och att toppen av relingen  normalt sett bör befinna sig i (åtminstone) midjehöjd på en normalvuxen person.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
3/19/20, 1:01 AM
#36

Tack Mattias. Jo, det är ju enkelt att räkna ut höjden men det är inte bara höjden för den aktuella relingen. Grovleken skiljer sig en hel del tycker jag, men som jag skrev tidigare (#33.) så ser ett vitmålat staket ngt mindre ut för ögat liksom. Men man frestas ju att bara putsa upp mässingen och ha klarlackat, det är i mitt tycke, jäkligt fint med det grova.

//håkan

bommen99
3/22/20, 8:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Så är relingarna vitmålade och på plats. Man ser tydligt att den ena är kraftigare och som resultat av detta blir den "rakare" mellan stolparna. Svårt att få till "bucklor".

Den på taket är betydligt krokigare och sned på sina ställen. Tror att jag måste lägga en list där jag får borra om hålen för vissa stöttor. Kan faktiskt bli bra, i alla fall bättre än nuläget. Förvisso kan jag löda om vissa stolpar och räta till de som är på tok för krokiga/sneda, men då blir det ny grundfärg och lack. Vi får se.

OBS. relingen har "stora hål" på SB och BB sida. Där kommer livbåtarna att husera. Mellan livbåtarna och ingången till bryggan på respektive sida skall en lite snutt reling  av samma slag som det övriga sitta

En serie bilder kommer utan kommentarer (en bild säger mer än ………

//håkan

bommen99
3/22/20, 8:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

v

bommen99
3/22/20, 8:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

v

bommen99
3/22/20, 8:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

v

bommen99
3/22/20, 8:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

v

Annons:
bommen99
3/22/20, 8:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Ser att det ramlat ner lite skräp från fläkten i lack-skåpet. Kanske blir det någon "sak"  som täcker detta (en mås kanske. 😃)

//håkan

Rone
3/22/20, 7:30 PM
#43

Det ser riktigt bra ut, snyggt jobbat!

bolin
3/22/20, 7:40 PM
#44

Riktigt snyggt. Jag fortsätter att imponeras av din målning och lackning.

Nu när bägge räckena är målade syns skillnaden, fast bara eftersom du påpekat den. Utifrån fotona att döma skulle jag tro det är värt mödan att räta upp räcket runt det övre däcket. De är för nära varandra för att ögat inte skall jämföra. Däremot tycker jag inte skillnaden i grovlek stör, eller ens syns särkilt mycket.

/Tobias

bommen99
3/22/20, 9:09 PM
#45

Tack grabbar. Jodå, räcket på styrhytts-taket skall rätas till. Som jag kanske tidigare skrivit, det är betydligt enklare att hantera 1 mm räcke än 0,7 mm.

Målning och lack är ju inte så svårt. 

Det gäller att ha rätt grejor o rätt (bra) färg samt att göra ett riktigt bra underarbete. då är det ganska lätt att få bra resultat. 😃

//håkan

ps. jag tycker att min klarlack blir alldeles för blank, det är ju en fiskebåt. Jag har köpt ett av dom billigaste 2 komp klarlack för bilar i hopp omatt den inte skulle vara så blank. Vete tusan hur man gör för att få mindre blank (matt eller halvmatt finns inte till billack) 🤔

bommen99
3/29/20, 1:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Lösning på detta med för blank klarlack. Jag blandade matt klarlack på sprayflaska med min vanliga blanka och det blev jäkligt bra tycker jag. Däcksytorna är slipade med 1000 korn, vilket jag inte brukar göra, men ytan blev hur fin som helst.

//håkan

bommen99
3/29/20, 1:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Nedgången från detta däck till nedre däcket omgärdas av "staket". Först tillverkade jag ett sådan av de med 1 mm stänger och visst, det blev skitfult. Alldeles för klumpigt så det lades i "bra att ha mässinglådan" och ett vekare med 0,7 mm stänger löddes ihop och målades för att sedan monteras.

Föregående bild visar att jag monterat ett likadant "stängsel" till den andra nedgången. Skall inte vara någon sådan enligt ritningen, men va f…n, man e ju på g med lödning o så 😃

bommen99
3/29/20, 1:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Livbåtar skall ju finnas på skutan. Dessa är av principen "ett antal skivor av olika storlekar placeras ovanpå varandra så ett skrov-liknande resultat uppnås"

Kan inte påstå att jag gillar denna metod. Möjligen (om det inte blir bra alltså) så fräser jag ner sidorna och plankar skrovet, vi får se

//håkan

Annons:
bommen99
4/22/20, 10:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Återkommer till livbåtarna, men kan redan nu meddela att det inte blev som konstruktören tänkt sig, det blev vanlig slät sida på borden

OK, jag har putsat o filat lite här o där. Främre vinschen men kombinerade toalett är i princip klar. Naturligtvis skall det dit kättingar o kanske annat.

bommen99
4/22/20, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Reling/Staket var ju roligt att göra i 1 mm i stället för 0,7. Nu var det så roligt att jag lyckades göra den för lång. Livbåtarna fick inte plats, se hålen för dävertarna i däcket. Överblivna staketdelar ligger på däcket, kanske stoppas dom i en sortimentlåda och kommer till användning någon gång

//håkan

bommen99
4/23/20, 12:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Har för mig att jag lackerat bottenfärgen tidigare på denna båt. Men i så fall kommer en repris. En bild från fören och en från aktern.

Noterbart är att jag ödslat med färgen då jag lagt det röda väldans långt upp mot relingen. Tanken med det är att då jag såg små repor tänkte jag att dessa kunde ev täckas med bottenfärgen (som jag har ca 1/2 liter kvar av)

Först vy från fören

bommen99
4/23/20, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Och vy från aktern.

Färgen är alldeles för blank, jag har för mig att jag beställde den i matt utförande, som alla andra färger jag köper av samma firma.😕

OK, jag kan ju slipa ner med 800 eller 1000 och sedan lägga en matt klarlack, men nu får den vila en o annan dag.

Jo, nedslipning mot den färg som skall vara mot relingen blir det ju också. Enligt tillverkaren skall denna färg vara vit. Vi får se (men vit har jag jäkligt mycket av, så…) 🤔

//håkan

GusLars
4/23/20, 3:39 PM
#53

Lysande snyggt Håkan
Lars

Lars

bommen99
4/24/20, 2:36 AM
#54

Tack Lars, antar att du menar de nya skärmattorna..😉

//håkan

GusLars
4/24/20, 10:59 AM
#55

Haha nä det menade jag ej, såg inte att du hade bytat dessa 😮
Lars

Lars

Annons:
bommen99
4/25/20, 4:08 AM
#56

Jag undrar om jag inte gjort ett misstag när jag målade den röda bottenfärgen först. Om resten skall vara vitt (enligt tillverkaren) så är risken uppenbar att den röda färgen blöder igenom vid skarven. Hade varit bättre om jag först målat de vita och sedan bottenfärgen. 🤔

Nåja, jag skall ju slipa ner en bra bit av det röda och då kan jag slipa längre ner (mot kölen) och sedan lägga vitt en bit nedanför vattenlinjen. Därefter på med rött, då finns ingen risk för genomblödning. ☝️

Vi får se vad det blir för metod, jag kan ju chansa ..

Banjoman
4/25/20, 11:39 AM
#57

#52 Å ena sidan är blank färg naturligtvis snygg och har sin charm i sig, och som alltid är ditt målningsarbete förstklassigt, men å andra sidan har du helt rätt i att såpass blank lack inte precis skriker "fiskebåt"; på en lyxjakt av något slag hade den passat perfekt, men på ett nyttofartyg ser det lite udda ut.

#56 Även här får jag hålla med dig: det är, skulle jag säga, alltid en god idé att i görligaste mån planera målningen så att man börjar med de ljusaste färgerna och avslutar med de mörkaste.

Ett alternativ till att slipa ner kunde dock vara att i stället måla hela skrovet rött (!) och sedan maskera och lägga ett skikt med typ grå grundfärg där det sedan skall bli vitt, och så till sist måla så många skikt med vitt som behövs för att få det att se snyggt ut. 🤔

Om du har samma underlag av rött plus grått under hela den yta som skall vara vit så kommer eventuell genomlysningseffekt inte vara lika störande, eftersom det kommer att lysa igenom likadant och lika mycket överallt. ☝️

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
4/27/20, 3:19 PM
#58

Tack för tipsen Matthias. och detta med att mitt målningsarbete brukar duga 😉

Men nja, det vore nog bättre om jag hade en bra primer hemma. Då kunde jag maska vattenlinjen och lägga primen där de vita skall vara, men nu har jag ingen bra primer hemma och med nuvarande "lock down" av orten där jag bor, så måste jag passera kontroller, s.k  check points (jodå, man är mycket imponerad av Amerikanska uttryck!!) för att köpa mer färg å de vill jag undvika. 😮

Metoden skulle innebära att maskerings-kanten bli tjock tänker kanske några. Fixar man med korn 1000, lätt som en plätt menar jag (har gjort detta väldans många ggr alltså) 🤓

Således tog jag en s.k rövare och slipade ner den röda långt ner mot kölen. Därefter målade jag med en matt vitfärg, ca fyra-fem lager (vem räknar..) I morse kollade jag och det verkar ha fungerat (so far alltså) 🥵

Om det inte hade funkat hade plan C eller hur det nu var, kommit in. Den innebar helt sonika att jag slipade ner hela sidorna. Att slipa är för mig ganska ok, dock inte direkt ett nöje, men som jag skrev o har skrevet tidigare, inget jag våndas inför.

Däremot inte sagt att jag emottar massa paket som folk skickar innehållandes massa saker som skall slipas..😃

//håkan

bommen99
4/29/20, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

OK, livbåtarna har fått lite färg på undersidan. Planen är att det skall bli en orange linje längst upp på relingen. Jag gillar liksom tanken att då man väl råkar hamna i en livbåt skall den ju synas och hittas lite enklare. 😎

Invändigt blir det nog lite brunt samt att durken blir förmodligen ett "trägaller" som jag hittade ett antal av vid omflyttningen av alla prylar 🙂

"Smörgås"-konstruktionen har jag skippat som jag tidigare påpekat.

//håkan

bommen99
4/29/20, 12:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Lack av skrovet, vit färg ovanpå röd. Jodå, det blev bra men nu hittade jag lite små skavanker som jag tyckte var värt att slipa till. Därav den grå primer/fillern. Först 2 lager direkt på småskadorna.

bommen99
4/29/20, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Sedan 2 lager över hela sidan (likadant på andra sidan).

Varför jag lägger hela sidan.? Jo, att ha flera "öar" som man måste slipa jämnt i kanterna mot att man "lägger igen" mellanrummet mellan "öarna" innebär betydligt enklare slipning. Fast man får ju inte fuska ändå..🥵

Dessutom ligger ju primern/fyllern som ett skydd mot den röda färgen, så risken för genomblödning är därmed eliminerad liksom 

I morgon skall det slipas ner o målas vitt, men då det är en 2 komponent skulle jag kunna slipa ner den redan nu, men lite vila skadar inte. 😃

Det ligger en maskerings-rimpa mot kölen då det är en försänkt linje där och för att undvika att få primern där så la jag lite masktape över. Mycket värt "besväret" kan jag lova. 🤓

bommen99
4/29/20, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Kunde inte vänta och slipning är ju sååå roligt.

Först 400 korn, och sedan 600 korn. Primen/fillern är tämligen lättslipad och kanske på sin plats att berätta hur den kan vara både primer och filler.

Späder men den med så lite förtunning det går (så att den i alla fall lämnar sprutan) så fungerar den ungefär som Hagmans sprutspackel. Man kan lägga igen små stenskott och repor. Munstycket skall vara åtdraget så att det blir en stråle ut från sprutan

Späder man den med ganska mycket förtunning så blir den en, enligt mitt tycke, en bra primer som är lättslipad. Visst, det finns bättre primers men att ha båda i samma burk tycker jag är en liten finess

Det är ju en 2 K produkt och lika mycket härdare  oavsett hur man använder den.

Båda sidor klar och varför inte lägga den vita (matt vit) på en gång 

//håkan

Annons:
bommen99
4/30/20, 9:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Så börjar livbåtarna få all färg, i alla fall utvändigt. Om randen överst blev orange vete tusan, men när behöver en livbåt vara perfekt eller ens se bra ut..😃

Nu får dom torka till innan nästa maskering blir av. Då skall innanmätet få färg och inredning. 😴

//håkan

bommen99
4/30/20, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Då man ändå e på gång så blev det till å få dit bottenfärgen på själva fiskebåten också.

Efter en liten stund så började sprutan att jäklas, det kom väldans lite färg ur munstycket. Jag spädde, vilket brukar vara en typisk orsak, för tjock färg alltså. 😮

Jag spädde o spädde så att färgen nästan blev drickbar (nåja) men inte f..n blev det någe bättre. Varenda gång jag rengjorde och försökte igen så funkade det bra, en liten stund. 🤔

Ett så banalt fel att man nästan inte törs berätta vad det var. Jo, det lilla hålet på färgkoppen var igentäppt och då kommer det minsann inte ut någon färg. 😞

OK, det blev onödigt söligt runtikring, men det löste ju sig 😎

Nu återstår bara det som när man var liten, att på julafton få öppna paketet. Spännande, har det läkt ut någon färg

GusLars
4/30/20, 1:43 PM
#65

Härliga små båtar och vilken fin färgsättning det blev , typiskt att sådant händer igensatt färgkopp, har lite vånda för när jag snart ska börja använda A B en har ju inte använt sådan tidigare bara målat med pensel.
Trevlig valborg men ni har kanske inte har det där borta i fjärran östern.
Lars

Lars

bommen99
4/30/20, 1:55 PM
#66

Tack Lars.  

Du får säkert inga problem med AB, det har däremot jag stundtals. Den spruta jag använder är en Ivata med 0, 4 munst och med "pistolgrepp". som är mer likt en konventionell spruta än en AB. Jag använder den till 90% av allt måleri. Normalt är jag mkt nöjd med (utom i dag då,,)🤓

Man har ställt in kommande helger här,  men om det är just valborg vete tusan, men vi klarar oss utan helg, eller så är det ju helg hela tiden då man e pensionär 😃

Önskar dig detsamma Lars

//håkan

bommen99
5/1/20, 11:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Nu skall det vara klart med färger på skrovet och jag kan börja montera byggnader, master, vinschar etc på däcket. 🥵

Vattenlinjen har jag gjort på frihand och möjligen kom den lite lågt. I o för sig skulle jag kunna fixa detta genom att lägga en linje (i en annan färg) på 4-5 mm ovanför det röda, som en vattenlinje alltså. Troligtvis så struntar jag i detta 🤫

//håkan

Upp till toppen
Annons: