Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3786 ggr
pentti01
1

Aztek färgspruta

Har återigen efter många år,börjat med modellbygge. Har ej så mycket erfarenhet av airbrush och undrar därför; finns det någon som har testat Aztek färgspruta? Har hitills använt en billigare spruta från Clas Ohlson med färg behållare undertill; öppen metallkopp eller glasburk med koniskt fäste till sprutan. Funkar att lacka med men känns som att färgbehållaren sitter löst och i vägen.. Nu har den börjat krångla så därför vill jag satsa på lite bättre kvalitet, har jag tänkt. En annan sak som jag undrar över: bör man klarlacka efter montering av dekaler ?

JaguarMkVII
0

Köpte en Aztek dual action häromåret och för mig var det ett lyft. Intrycket jag har fått av det jag gör är att det handlar till 99% om att lära sig ett sätt att jobba på och vad som funkar av färger etc. Aztek har fått mycket skit på andra forum men som med allt annat där det är ett praktiskt handlag inblandat så är det träning, träning och åter träning som ger resultat. Min rekommendation är att köpa en Aztek med dual action. När det gäller klarlacken så lägger jag ett lager Future om det skall vara blankt och ett lager Tamiya klarlack med mattningsmedel i om det skall vara matt. Future ihop med mattningsmedel får jag inte till…

Ta nån gammal modell som träningsobjekt tills du känner dig tillräckligt säker. (Det gjorde inte jag….)

StefanW
0

Hej och välkommen hit till detta forum!

Aztek har sina för och nackdelar som alla airbrush, själv så har jag en Badger som jag gillar. Skall jag rekommendera något, så titta även på Evolution som har fått bra kritik av dem som använder den. Dekalerna fäster bättre ju blankare yta du sätter dem på, sedan kan man lägga på klarlack eller Johnson Pledge (Golvpolish) för att försegla och skydda mot damm, beroende på om du vill ha ett blank eller mattare yta som slut resultat.

Vad bygger du för något?

P.s. Söker du andra modellbyggare att kunna träffa på byggmöten och dyligt så finns  IPMS Dalarna närmast dig, kontaktperson är Per-Erik Hedberg 0243-23 02 11, j29tunnan@hotmail.com och de har en egen hemsida http://www.ipmsdalarna.org/ (han har j29tunnan som nick här inne också!)

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Efter att ha höjt Aztek 470 till skyarna måste jag efter några års körning tyvärr avråda från inköp av densamma. Den håller inte och ställer mest till förtret i dagsläget.

Den kör färgen bakåt i kroppen och kärvar ihop hela mekanismen med färgjustering och luftpåsläpp. Min gick sönder för andra gången och då tröttnade jag och öppnade upp den själv för reparation på stället. Numera får jag i princip riva itu den efter varje session då den läcker något fruktansvärt. Läckaget beror på att det inte finns någon packning runt "nålen" så färgen trycks bakåt när man drar på luft och färgflödet.

Ska själv köpa en Evolution så fort pengarna finns tillgängliga.

Lycka till i sprutdjungeln

Niclas

pentti01
0

Tack för tipsen! Var kan jag köpa en Evolution?

Proosen
0

Puma hobby bl.a. har du vägarna förbi Wentzels i Stockholm så har de också.

Niclas

StefanW
0

Och Modellhuset Liden har hemma.

Tel nr till Wentzels är 08-24 07 90

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Ett tillägg i debatten är att inte köpa på första bästa ställe utan kolla runt lite om du kan få någon bra deal av någon.

Vet att just Wenzels hade bra pris tidigare i år, fast det kan ju ha varit just då i sommras och inte nu som det gällde.

Själv är jag sugen på Evolution Silverline även om jag som varandes prylidiot skulle vilja ha en Infinity, men då drar det iväg med pengarna och säkert finesser som jag aldrig ens kommer att snudda vid.

Det som jag gillar med Silverline fpc är att man kan ställa trycket direkt på sprutan och att den har ett "minne" för färgmängden, prislappen hos Puma är 1669 kr i skrivande stund. Kan du hålla dig tills det blir någon mässa som Johan säljer på så kanske, kanske han har en drive på något trevligt sprutpaket.

Niclas

leopold
0

wenzels har ett paket med kompressor + evo för 3995

50m2
0

Jag håller med "Proosen" om allt när det gäller Aztek. Jag har haft en och bytt till Iwata Hi-line hs och har aldrig ångrat det, köpte den på ebay, där går det att göra fynd om man kollar lite. Nackdelen är väl att man inte har nån garanti. Med det jag vet idag om airbrush så skulle jag aldrig köpa en Aztek.

Peter

Proosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Höddö Peter, har vi träffats på Göranssons då det var Dala-meeting där? Att vi nästan bor granne har jag ju redan förstått och jag sitter på YrkesAkademien i BLG. och studerar dagarna i ända. Ska så göra fram tills nästa höst är det tänkt och sen ut på arbetsmarknaden igen.

Trist att fler har samma usla erfarenheter av "plastundret" för bortsett från läckagen tycker jag om ergonomin i den sprutan och den tidigare smidigheten vid rengöring.

Fast som sagt, numera drar jag mig in i det längsta att släpa fram eländet då det medför så jädra mycket krångel att få rent innuti.

Niclas

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=4d1d59ac-872d-426b-adf9-354d2860497b&Filename=Jag enligt Adrian.JPG)

50m2
0

Jodå vi har mötts, jag har sålt min Aztek som tur är den bara ställde till besvär. Va ska du bli när du blir stor dåSkrattande Vad bygger du nu förtin då? Inte en bil va?

Peter

Proosen
0

VA! En bil? Hur kan du tro det? Jag bygger så klart flera bilar! Å ett flygplan också eller är det två kanske? Jo men visst är det det, en Starfighter och en Gripen är på gång i snigeltakt. Måste nog skaffa lite sån där JPS-färg eller vad den nu heter så det blir rätt färg på 39:an. 104:an är jag grymt sugen på att göra mer eller mindre metallren då det ser så tufft ut.

Eftersom jag inte kan koppla ihop ditt namn med ett utseende kanske du kan fylla i minnesluckan med ett litet porträtt? Det är så irriterande att inte "se" vem man slänger käft med.

Å nu drog jag iväg åt tokigt håll och fick till en rejäl trådkapning, dumma jag.

Niclas

StefanW
0

Sådana här "trådkapningar" är bara roliga!

Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare