Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 3408 ggr
[Henke29]
0

R.M.S Titanic

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om de kan vara värt att försöka fixa till den här båten ??
Har fått den av en som jag känner dom skulle ha kastat den annars.
Då tyckte jag de var synd.
Vet ej va de är för märke mm.
Finns de nån bra sida om båten ???

pebben
0

klart att det är! får du ordning på den så blir den trevlig att ha i bokhyllan! så gör ett försök ialla fall tycker jag!

känner inte till någon spesiel sida om titanic men ta en sökmotor och se vad du får fram!

//pebben

[Henke29]
0

Ja jag tycker oxå de är en trevlig skuta :)
Ska söka lite på olika sökmotorer här på nätet.
Måste ha lite bilder innan jag ger mig ikast me projektet.
Funderar på att slipa ner lacken och göra om den.
Även fixa till Masterna på den mm.
Ta bort allt överflödit lim oxå.
Aja ska testa mig lite fram.
Har inte hållit på me fartyg innan så jag hoppas verkligen de ska bli ett kul projekt :)

pebben
0

själv brukar jag tvätta bort färgen med bromsvätska! öch en gammal tandborste men jag är ju lite tokig jag!  Fot i munnnen

(bromsvätska är ju frätande )

//pebben

[Henke29]
0

Aha okej
Jepp vi ska se va man kan hitta på me den :)

ElLobo
0

#5: Som pebben påpekade så är bromsvätska frätande, så var försiktig!

Här finns två sammanställningar med tips:

Färgborttagning - Del 1

Färgborttagning - Del 2

[Henke29]
0

Ska läsa igenom dom sidorna noga imorgon:)
Tack för tipsen

ElLobo
0

#7: Varsågod! Hoppas de är till hjälp!

[Tunnan]
0

Det där med bromsvätska som färgborttagningsmedel har jag också hört talas om, men har dock ej testa själv.
Klart är nog att man inte får har det på plasten så värst länge, har man det så behöver man nog inte bekymra sig mera över modellen skulle jag tror Fundersam

[Henke29]
0

Haha näe förvisso men här ska jag nämligen försöka ge mig på en renovering;)
Men man kan alltid testa

pebben
0

#9 glömde en camaro kaross i badet en gång och åkte på en fest! fast det blir ju lite extra delar i skrotlådan förstås  Fot i munnnen annars brukar det gå bra fast man får ju skölja noga brukar ta lite yes och ljumet vatten det gör susen. fast det finns nog trevligare alternativ

//pebben

Azgaron
0

Nått som jag har provat och som fungerar rätt bra är organiskt nedbrytbar penseltvätt. Konsistensen påminner lite om bromsvätska, men jag tycker att det luktar rätt äckligt och det har kännts som att lukten sitter i ganska länge trots ordentlig avsköljning och tvätt med diskmedel. Det funkade även på kromad plast.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

Såpa, grön eller gul spelar ingen roll, funkar på de flesta färger, det kan bara ta lite olika lång tid. Äter inte plast och luktar gott! Flört

pebben
0

Aha! det måste jag testa!  Fot i munnnen

//pebben

[Henke29]
0

De där måste ja oxå testa :)
hehe de gör inge om de tar tid.
Måste få den i bättre skick..
Skulle bli väldit glad om nån hadde en Beskrivning på en Titanic på lager eller göra en kopia på den.

Vilka märken är de som gjort den här fina båten ?????

StefanW
0

#15 Oj, det är många som gjort den i alla möjliga skalor! Det står inget på skylten (kan vara liten text som är gjuten på t.ex. baksidan)? Ta mått på längden så kan vi få fram vilken skala det borde vara.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

PonCar
0

Hej Henke! Klart du skall spara detta stiliga fartyg. Varför inte göra ett diorama, med isberg och allt? Går kanske åt en hel del klarplast (eller isbergen kanske man gör av frigolit eller nåt liknande) men det kunde ju bli något extra. Skall gärna vara ett där man även kan se under vattenlinjen, hur isberget liksom repar upp sidoplåtarna just under vattenlinjen (såg en dokumentär om detta på History Channel eller Discovery för inte så länge sedan). Eller vill du vara extrem -gör en ögonblicksbild just då fartyget bryts itu straxt innan det definitivt försvinner ner i djupet!

Wild Dreams in plastic…

Godkväll önskar Pontus

[Henke29]
0

Hallå många bra ideer där :)
De tålls att tänka på…

Tack så mycke

gigabyte
0

Kul ide !!!!!!!!!!!!!