Bilbyggar hjälp!
jag får nog skylla på sven-eriks dåliga inflytande på mig
men nu har även jag blivit bilbyggar sugen! så nu undrar jag var man får tag i den där kromfolien? (i sverige) och vad man limmar med?
//pebben

Billigast blir det om du köper direkt från tillverkaren och då riskerar du inte att få ett gammalt sprucket ark. Visserligen fick jag ett som inte var perfekt sista jag handlade men det var nog undantaget som bekräftar regeln.
Om du vill testa med köksfolie så har Microscale något som heter foil adesive och jag tror att Rebell och Wentzels har det hemma. Fast mina erfarenheter säger att det är lättare att handskas med BMF, det kräver inte lika mycket övning.
Niclas
tackar!
Hm det är väl lika bra att köpa rätt med en gång så det får nog bli BMF ser ju lite trevligare ut en silverfärg hehe!
//pebben

#0. Hehe…..så då träffas vi i bilträsket då? 
Vad tänker du bygga för bil då??? Nyfiken!!
Också nyfiken!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Men är det inte lite bortkastat med BMF om du ändå ska vädra och kasta lera på delarna … ?
//ElLobo, som hukar sig ned för en lerkastande pebben och som också väntar med spänning på att det ska avslöjas vad som ska byggas.
tänkte träna med folien på min halv byggda galaxie-66 sedan är det så att en gång i tiden ville jag bygga ett ekipage med en bil med trailer med ett monster på! det blev aldrig av men börjar bli sugen igen på det. jag har också spanat in en impala -60 på tradera som jag e sugen på men den får i så fall bli en kopia på min gammla svarta -60
//pebben (laddar ler kanonen!)

#7: Spännande!

#7. Tycker jag med!!! Med tanke på vad man har sett för fina byggresultat på pansarbyggena så sitter jag här och väntar spänt på de första bilderna!!!

Revells Impala 60:a är en riktig rökarmodell, både i verkligheten och denna sats. Har en i kön för byggande framöver, den är grundad och väntar lite mera preparering innan den blir svart.
Fast det vete tusan om man törs lacka den svart, vart enda litet skitfel syns ju perfekt på en blank bil i allmänhet och en svart i synnerhet. Men det är ju så snyggt så jag måste nog testa.
Kör på med Impalan och slå oss med häpnad! Behöver du något så hör av dig, kanske finns det i min skortsamling.
Niclas
om denna blir min så måsste den bli svart! min var ju det!
när det gäller det anndra prodjektet vet jag inte vad jag vill ha. som dragbil tänkte jag på amt chevelle hgv-65 fanns en på tradera men 250 känndes lite väl hårt! men vi får se vad som dyker upp! kanske hittar nått i skövde?
//pebben

250 spänn är uppåt väggarna mycket, köpte min över disk för 179:- på Göranssons färg här i Falun. Tyvärr inga fler annars hade jag ju kunnat göra ett ärende åt dig, men jag kan ju hålla utkik. Om du är intresserad så kan du också höra av dig Maysula här på forumet så kan han lägga en beställning åt dig så han är min lokala plastmånglare i just Göranssons i Danholn.
En svart 60:a säger du, vilka färger ska man köra på inredningen då? Svart/vit eller röd eller någon annan snygg färg?
Niclas
#12 det snygaste blir nog effter min smak en röd inredning med en röd rand på sidan! det tycker jag är läckert! annars är ju en svart/vit inredning helt ok! men hehe rött bryter snyggt mot svart!
och skulle du få nys om en hgv får du gärna höra av dig! varför jag fastnat för just den vet jag inte? men det blev så hehe!
//pebben
Tjena Pebben! Jag har använt BareMetalFoil på alla mina bilbyggen sedan återfallet… (har bara byggt fem hittills och håller på med den 6:e). Jag har beställt mina ark från Anders på Virago Hobby. Jag använder inget som helst lim eller lack e.dyl utan gnuggar bara det på plats försiktigt med tex tops, baksidan av penselskaftet, tandpetare eller vad som faller sig lämpligt. Kan instämma i att arken tyvärr åldras och liksom krackelerar -då går det bara att få ut småbitar. Tekniken är f.ö ganska lik den man använder när man förgyller med bladguld. (inte för att jag gjort det på någon modell förstås!). Ett färskt och görvasst skallpell/knivblad är ett måste för att skära ut fina bitar i folien, annars trasar sig det bara. Personligen brukar jag i regel lägga på en något större/bredare bit folie än vad tex kromlisten är. Sedan gnuggar jag fast folien på den plats där den skall vara (dvs på listen e.dyl) och skär sedan försiktigt bort det överflödiga. Pilligt, men blir oftast fint. Går det av kan man skarva, det syns knappt.
Lycka till! Mvh Pontus

#14 Går det att lacka på BMF utan att det "gulnar" eller är det bäst att alltid lägga folien sist?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Jag har alltid lagt folien sist, men jag antar att det beror på klarlackens kvalitet om det blir en gul ton på folien eller ej. Finns säkert någon som vet bättre än jag. Fördelen med en lack ovanpå folien skulle ju bla vara att den inte så lätt riskerar att skarapas loss, för det har hänt mig när jag tex råkat ta om ett fotsteg e,dyl med kromad kant. Hur gör flygplansbyggarna som bygger metallfärgade jetplan m.m? Lackar de på folien?
Kunde vara intressant att veta. Mvh Pontus

#14 ProMod har använt Servalacs klarlack från sprayburk direkt på BMF utan några som helst problem
#16 Antingen olika typer av BMF, eller olika typer av Alclad2 är vanligt. Klarlack skyddar både färg,folie och dekaler.
Skulle vara kul att prova på lite BMF, då jag har både bilar och flyg som skulle ha nytta av lite metall. Fast då får man väl beställa olika varianter.
Blir det inte skillnad på looken efter at man lagt på lack. Om jag förstått saker å ting rätt så är både BMF och Alclad så släta att risken för silvring är minimal.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tack alla för dom fina tippsen! jag har införskaffat ett ark bmf som jag har testat lite men med klent resultat på min galaxie kaross tröskel listerna blev väl någorlunda men dropplist och rutlister blev inte alls bra! men det sägs att övning ger färdighet så jag har inte gett upp än!
//pebben