Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1657 ggr
IKV91
0

Tamiya 35348 SU-76M

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för nästa projekt. En liten rysk vagn. Kul med vagnar så man faktiskt kan se inredningen. Jag upplever att flera tillverkare ger ut byggsatser med full inredningen som inte kommer att synas efter att de är färdigställda. Lite synd med mycket arbete som inte syns. Jag avser att bygga vagnen helt ur lådan. Jag är inte helt förtjust i banden men det går säkert.

IKV91
0

Jag skall försöka få till slitage i stridsutrymmet så jag har lagt en grundfärg och därefter chipping effekt.

IKV91
0

Vagnen målas i en mix av Tamiya XF-4 och XF-58 1:1.

Ser ganska just ut men det mörknar med lack och filter.

wooderson
0

Ser lovande ut, ska bli kul att följa

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Decaius
0

Aah.. 4BO… min favoritfärg…

IKV91
0

#4 Ritning anger att vagnen skall målas i XF 58 men jag valde en mix sedan tidigare bygge som jag känner mig nöjd med. Jag antar att man kan resonera hur mycket som helst om olika nyanser på färg. Den nya serien Real color från AK är väll ett exempel på det.

Det blir mycket slitage i stridsutrymmet, för att det är kul!

wooderson
0

Och snyggt

DIOWORK
0
[Jarl]
0

Väldigt finnt hur gjorde du chippingen

IKV91
0

#8 jag använder produkter från AK. Jag lägger på ett lager på grundfärgen och därefter på med nästa färg. Därefter så penslar man på vatten och efter en stund kan man plocka bort färgen( grovpensel eller motsv). Jag tycker att det funkar bra och efter att chippingen är klar så lägger jag på ett tunt lager lack./Roger

[Jarl]
0

Snyggt blir det har prövat med hårsprej men sprejade från flaskan och det blir för tjockt. Ska pröva airbrusha tror jag har den Ak chipping men har inte prövat sprejar du på eller målar?

IKV91
0

#10 Jag lägger på med airbrush. Det kan se lite ojämnt ut när man lägger på men det blir bra.

[Tunnan]
0

Riktigt snyggt bygge måste jag säga. Fin vädring

Decaius
0

#5 liksom med Dunkelgelb kan man väl bara spekulera om den exakta kulören. Även om originalmålade fordon finns kvar har de ju haft 70 år på sig att blekna/mörkna/oxidera. Men din gröna SER rätt ut :)

Decaius
0

eller "känns" rätt. Och detta tycker iaf jag är viktigast.

IKV91
0

Tack all för de trevliga uppmuntringarna!

Det regnar i södra Halland så det blev ett rejält ryck idag.

Lite smådetaljer, verktyg, wash och efter det vädring. Gubbarna ser trevliga ut så de åker med.

IKV91
0

Bild 2

IKV91
0

Bild 3.

Jag är inte alldeles förtjust i den typ av band som medföljer denna vagn. men som tur kan man dölja en del med vädring.

wooderson
0

Raketfart ;). Snyggt jobb

IKV91
0

En liten uppdatering. Figurerna provpassade, lite filter, wash och vädring. Den störta delen som är kvar är att vädra bandaggregatet.

IKV91
0

Bild 2

Janne Nilsson
0

Vilken skillnad det blir när figurerna bemannar vagnen.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

IKV91
0

#21 Jag gillar verkligen figurer. Tamiyas nyare figurer är riktigt bra. Lite extra credit till Tamiya när de har utformat ansiktet på vagnchefen så att det liknar Putin. Frågan kvarstår vem som är förebild för laddare och skytt.

Su-76:a är färdig, ett kul litet bygge och jag har kommit över min ovilja mot Tamiyas band av typen lösa bandplattor. Jag försökte mig på en björkstock för att göra vagnen något avvikande. Jag är inte helt nöjd men det får duga som övningsobjekt.

IKV91
0

Bild 2

IKV91
0

Bild 3

IKV91
0

bild 4

IKV91
0

bild 5

IKV91
0

bild 6

IKV91
0

Frågan är nu vad som blir nästa projekt!

Janne Nilsson
0

Bra tänkt med björken som sticker ut. Det blir bättre visuellt.

Hade dock set lite mer höstaktig basplatta?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

wooderson
0

Riktigt snyggt, gillar också Putin i satsen, en kul detalj. Stocken blev snygg, passande när de har en stor såg på vagnen, så vad blir det nu? ;)

edde9310
0

Snyggt✋🤚

[Jarl]
0

Väldigt snyggt!

DIOWORK
0

Kanon! Snygg vagn och som du säger nästa bygge blir ännu bättre. Mer dioramor i Sveriges vitrinskåp he he! Hatten av! /Erik

starhawk
0

Intressant med en tvåmans såg på däcket, kan inte minnas att det varit någon såg på någon av mina vagnar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

IKV91
0

Tack alla för de trevliga kommentarerna. Extra kul att ni gillade sågen? #30 vad nästa projekt blir är lite oklart. Jag hade hoppats på Tamiyas nya Sherman men den tycks dröja. Jag tänkte bygga Tamiyas nya Brummbar i ett diorama men det vågar jag inte starta som ett ” mellanspel” . Troligen blir det en M26 Pershing då jag antar att det kan gå hyggligt snabbt att färdigställa.

Decaius
0

Trevligt bygge Roger! Håller med om att björkstocken blev en schysst kontrast. Bra liv i figurerna också!