S
Så nu börjar man känna sig hemma igen. Nu har bandbyggena kommit igång igen efter att legat till sig på hyllan. Först ut är Sveriges fd stolthet S:en. Vet inte riktigt vad som komma ska vad det gäller version och dyligt men dom är ju likadana i grunden.
Håll till godo
Har bara fått dit hjul,hjulupphängningar och gummiband än som ni ser men det kommer mer
Ser ju trevligt ut så långt! Har ju också en S-tank att bygga nångång framöver. En eller fyrfärgad?
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Kul! Fabrikat & skala?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
trumpeter 1;35

Få se om du kan locka över mig till den mörka sidan med din S-tank.
Min är ihopsatt för målning och jag plockar fram den ibland och torrpassar ihop den för att omedelbart krokna över kammot….blä….
Så långt som på bilden kommer jag sen är det totalstopp.
Niclas, ursäkta den lilla trådkapningen. Jag ska knyta ihop den igen.
Jag har en sånn fast i skala 1/72
Kanske ska ta och börja me den nu hmmm….
#4 Ser ju bra ut! Du är ju nästan färdig ju
Nä, fyrfärgs splinterkammot är nog inte det roligaste man kan ge sig på.
Azgaron
#0 du har ju kommit en bra bit! du har väl inte tjuvbyggt? hehe! hur är mådellen att bygga?
//pebben (som nog tycker att det är roligt att måla kammo!)
7 ganska enkel med hyfsat bra passform än så länge men på ovansidan sitter ju alla småprylarna. och jag fick göra färdigt ett par hål som var markerade i instruktionerna annars verkar den vara bra att bygga med det förbehållet att det hade varit trevligare utan gummiband (men det är jag som tycker det)
och camot så klart kan inte bestämma mig om jag ska fortsätta eller eller börja måla. men det är inte riktigt bestämt om det ska vara camo eller enfärgat. förmodligen det sistnämda då förebilden hade det om jag kommer ihåg rätt men ska kolla igen
har själv bara byggt 2 st trump och båda har varit ok men man råkar på nån dumhet här och där typ alldeles för långa band tex men det är ju i regel bra pris på dom så?
//pebben
#10 Tack, för de bilderna Niclas! De lär komma väl till pass när man ska sätta igåmg med bygget. Nästan så man blev lite sugen nu 
Azgaron

Har byggt två stycken S men har ingen kvar just nu, jag tror jag avstår någon ny, däremot har jag en Tiger I och en Challenger II som väntar med spänning på att "husse" skall få lust med lite Pansar! 
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Om det är Trumpeters Challenger II så har du att göra när hjulställen ska dit. Snodde ihop en sån till 4-åringen så att han skulle få något att måla på och höll på att bli galen på kuppen.
Varje bärhjul behöver 8 delar innan det sitter där och med tolv sådana blev det lite lätt enformigt. En bit över hundra delar för att få skrotet på hjul med banden monterade.
Hur går det för dig då Leo, kommer du någon vart med 103:an? Lite mindre bitar för att få den här på (larv-)fötter än den engelska besten.
Niclas

#13: Nä det är en Arfix, men bärhjulen består av 8 delar var så det är väl samma då? Många delar brukar inte vara något problem för mig, det är små små delar som är besvärliga och dom med dålig passning för då måste man spackla och det är ju inte världens roligaste
Nä, onödigt spacklande vill man ju gärna slippa, speciellt om det sitter på svåråtkomliga ställen.
Azgaron
Ska ta reda på färgkombinationen i veckan och hoppas på grön.
men så ligger ju Elefanten och pockar på uppmärksamhet den oxå ni kan tro att det kliar i fingrarna jag vet inte hur många ggr jag varit och kollat lite

På SPHF:s sida finns lite tips om att Förbättra Trumpeters Stridsvagn 103B och C.
#17 Trevlig sida! Den blågula hade ju varit en kul version att göra, så slipper man alltför avancerat maskeringsjobb.
Azgaron
Hm brukar sätta gränsen vid vietnam eran för mina byggen men kanske skulle göra ett undantag den e ju trots allt svensk
//pebben
Efter lite klydd med inköp av för mörk och för blank färg är den nu på gång igen och närmar sig för varje dag en riktig S vagn från Revingehed P7
Det bruna på modellen är omålade nyss ditsatta detaljer
Ni ser på hjulen att det är en annan färg även om vi stod och kollade både jag och säljaren så matchade inte tamayafärgen Humbrol 30
Har egentligen aldrig gillat s-vagnen men jag måste erkänna att den blir läckrare och läckrare när man utforskar och bygger den

#20: Ja, vad man än tycker om den, så har den ju ett säreget utseende. 
Sedär! Nu börjar det ju likna nått! Ser ju bra ut så långt!
Azgaron

Ser ju bra ut, men du fuskar ju som bygger en B istället för en C 
Satt idag och motade lövhögsdemonen mot grinden, började måla med den mörkare gröna. Fy sjutton vilket trist jobb, det är ju en million veck och skrymslen att komma åt med penslen. Sen ska det ju helst vara raka kanter också. 
Nåja, kanske blir den klar trots allt. Din ser ju bra ut i alla fall.
Niclas
Jag är inte riktigt på det klara över skillnaderna i versionerna och vilken version är den blågula?
Azgaron

En 103C har inklätt drivhjul, det sitter en skyddsplåt över och så sitter det de där reservdunkarna som extra skydd på sidorna.
Se bilden, så vet du hur en C ser ut. På en B är det helt öppet drivaggregat. Finns säkert en del andra skillnader men jag vet inte mer än det som är uppenbart för ögat vid en snabb koll.
B-versionen var normalt enbart grön förutom den med svenska flaggan då 
Du får ta allt det här med en nypa salt, eller kanske en säck salt då jag egentligen inte har en aning om pansarträsket.
Niclas

När man framrycker i skog faller träden över en stridsvagn S till skillnad från Centurion där träden faller från vagnen, informerades om detta förhållande av en stridvangnschef som hade ena näven i ett paket
#25 Hehe, jadu, Niclas, för att höra hemma i bilträsket så verkar du ju ändå ha en viss koll på 103an iaf
Verkar som om jag får hoppa över den blågula för tillfället och ägna mig åt fyrfärgskammo istället
Det blir nog kul det med!
#26 Intressant! Ska man anta att det beror på konstruktionen? Hade han handen i paket pga detta faktum?
Azgaron

#27: Tja vagnen är ju ganska låg så det beror nog på konstruktionen, beträffande handen i paket så frågade jag inte efter orsaken, det kändes liksom lite överflödigt
Hehe! 
Azgaron

Nu har jag forskat lite om de olika typerna av 103:an, visserligen har jag bara en bok som lite snabbt tar upp den men så här stod det i alla fall.
…."under fronten satt ett schaktblad som användes för att förbereda eldställngar. Runt ovandelan av chassit satt en bälg (standard på Strv 103B och monterad i efterhand på den ursprungliga Strv 103A) som kunde hissas på 20 minuter. I vattnet drevs stidsvagnen av sina band med maximalt 6 km/h. I slutet av 1980-talet uppgraderades alla Strv 103 till Strv 103C-standard med en 213kW (290hk) Detroit Diesel 6V-71T-dieselmotor istället för Rolls-Royce-motorn, automatisk transmission och ett laseravståndsinstrument. De sista exemplaren av Stridsvagn S togs ur tjänst i Sverige i maj 2001."
Så det verkar inte vara så mycket exteriöra skillnade då, mer än ett lasern och dunkarna på sidan.
Niclas
#30 Intressant information, tack för den Proosen! Så då kan det bero lite på om man bygger en tidig okonverterad version, fast motorn lär man väl inte se mycket av på byggsatsen. Sen får man väl försöka sig på att göra kamoflagenät enligt tips på IPMS Stockholm. Frågan är väl bara hur man fixar ett sånt verktyg.
Azgaron
enligt vikpedia
Stridsvagn 103 fanns i 3 versioner:
- Strv 103 A
Det första utförandet, med en gasturbinmotor på 300 hk. 80 st tillverkade.
- Strv 103 B
B-versionen hade en starkare gasturbinmotor på 500hk. 210 st tillverkade. Efter hand byggdes A-modellen om till B-standard.
- Strv 103 C
Vid försvarsbeslutet 1982 beslutades att det skulle väntas med inköp av en ny stridsvagn tills 1990-talet varpå modifiering av de befintliga vagnarna blev nödvändig. Renoveringen och modifieringen av Strv 103 innebar förbättringar på följande punkter:
- Laseravståndsmätare integrerat med skyttens sikte
- Ny kolvmotor (Detroit Diesel)
- Delvis ny växellåda
- Utvändiga bränsletankar
- Lyskastare
Den modifierade vagnen togs i bruk 1986 under beteckning Strv 103 C.
23 varför inte vintercamo

http://www.foreningenp5.com/sv/fordon/strv_103c/strv_103c_vinterbilder.htm

Det finns även ETT exemplar av ännu en version av S-vagnen, en vagn ombyggt till Strv 103D. Det sades att det skulle förevisas i samband med Regementets Dag i Axvall för någon månad sedan, och skulle sedan ställas upp i muséets gömmor.

Det där var riktigt intressant att läsa.
Niclas
Ja, verkligen! Man kanske skulle göra en med uppfällda bälgar 
Azgaron

Tog inte wikipedia upp att S var försedd med två motorer, en diesel för normalkörning och en gasturbin för krävande körning?

#38: Nej, hos Wikipedia står inget om detta, men det är ju inte alla som vet om detta faktum. Men det finns på andra sidor.
På Svenska stridsvagnar står följande:
"Strv 103A och B drevs av en Rolls-Royce K60 diesel och en Boeing gasturbin. I C-varianten var Rolls-Royce motorn utbytt mot den kraftigare Detroit Diesel 6V-53T."
Vet ni pansartokar (och andra) förresten att det faktiskt finns en Föreningen stridsvagn S?
Med tanke på vad som står på svensks stridsvagnar så måste jag säga att jag tycker synd om eleverna som var tvugna att vara med och rikta stridsvagnen! Är inte det tungt? 
Azgaron, ordmärkaren! 

#40:
Den ursprungliga betydelsen av att lyfta skrot?
#40 Hehe, nu höll jag nästan på att göra en Stefan 
Kollade lite på min, och kunde inte låta bli att pilla bort åtta hjulhalvor och fyra poly-caps. Hmm, poly-caps och gummiband, innbär det att man kan…. liksom…. önnn..önnn,,, typ? 
Azgaron

#42: Nu var det nära!