Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1739 ggr
Janne Nilsson
0

Strippa färg.

Hallå allihopa!

Har ett problem när jag skall rengöra mina plastpalletter. Färgen, akrylfärg, sitter väldigt hårt. T-Röd fungerar sisådär, det blir ett jämrans gnuggande som jag helst slipper.

Testade Mr Muscle Ugnsrengörare. Det var inte direkt så fantastiskt som alla har gjort gällande? En del brukar prata om bromsolja, är det bättre och är det någon speciell typ av olja som är att föredra?

Andra förslag mottages. Helst något man bara doppar palletten i eller låter ligga i ett tag.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

ElLobo
1

DOT-3 spetsad med någon droppe T-röd ska vara allra bäst. Du kan läsa lite mer i våra (numera gamla) trådar http://modellbygge.ifokus.se/articles/4d7170adb9cb46223908178c-fargborttagning-del-1 http://modellbygge.ifokus.se/articles/4d717228b9cb46222d07e41e-fargborttagning-del-2

leopold
1

akrylfärg kan vara knepigt att få bort, men bromsvätska brukar kunna fungera på vallejos akrylfärg men den rinner inte av direkt, så en del gnuggande lär det bli, annars går det mesta bort med just bromsvätska, skapligt otrevligt att jobba med och det kan göra vissa plaster väldigt mjuka, som tuggummi ungefär, medans nära nog alla gånger jag har använt det så blir plasten märkbart svagare än den var innan. Det borde inte spela någon roll vilken DOT standard du använder. Hoppas det hjälper något iaf.

[Jarl]
1

Här det finns ju  engångs paletter eller sådana som färgen inte fastnar!

http://www.artistica.nu/shop/Paletter---Koppar/469

Fast jag brukar aldrig rengöra den!

[krutgubben]
1

Janne aceton tycker jag funkar bra.

Janne Nilsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Tack för länkarna, bra information. Verkar som de ger bäst resultat på Humbrol och liknande?

#2 Tack för tipsen.

#3 Det är den här sorten jag har. Gillar utformningen och att den är vit vilket ger mig en bra förevisning om hur färgen kommer att te sig. Man kan klä dem med aluminiumfolie men man förlorar lite känslan för färgblandningar.
Jag gillar att nedan setup när jag målar.

Såg nu att den är lite billigare än vanligt på ebay.

Jag tror jag börjar med att testa ett bad med kaustiksoda.

Janne Nilsson

Janne Nilsson
0

#4 Jag tror att Aceton kan påverka plasten. 

Janne Nilsson

leopold
1

Aceton kommer förmodligen smälta plasten, till humbrol/enamel färger fungerar kaustiksoda(det är även detta verkar i ugnsrengöring) eller en skapligt stark såplösning(eller diskmedel, kommer inte rikigt ihåg), även om detta tar ganska lång tid

mangemani4
1

när jag vill "börja om" på en redan målad figur målad i akryl, så brukar jag lägga figuren i airbrushcleaner och låta det verka ett tag, färgen lossnar mycket bra och skadar ej plasten. har svårt att se att det inte skulle kunna funka på dina paletter också, utan att skada plasten.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Dioramabyggare
1

Vid ett tillfälle ville jag rengöra ett kanske 60(!) år gammalt innerdörrlås som var målat med säkert fyra fem lager färg (ett av färgskikten var "sjuttiotalsorange" så jag antar att de två näst yttersta färgskikten suttit i ett 40-tal år). Jag ville inte använda stålborste för att inte repa det mjuka stålet så jag frågade här på forumet om någon hade något bra tips. Jag fick tips om att använda såpa (jag testade med outspädd Grummesåpa som jag hade hemma) och lade låset i en lösviktsgodisbytta av plast. Jag lät låset ligga i såpan i två veckor och då lossnade färgen precis som när man använder "Bums" färgborttagningsmedel.

starhawk
1

Hade en Blue Steel-robot som var målad med en massa lager Model-Master vit enamel stoppade ner den i en stark såpalösning där den fick stå en vecka ungefär. Det mesta av färgen bara "ramlade av" det mesta av det som återstod övertalades med en tandborste. Helt rent blev det inte, lite färgrester kvar men en klar förbättring blev det. Det bästa med denna metod är i alla fall att den är helt ofarlig för plasten, har hört vad ugnsrengöring kan göra med plasten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Janne Nilsson
0

Tack för förslagen. Jag gör nog ett test med såpa först innan jag tar till Kaustik Sodan.

Janne Nilsson

ElLobo
1

Ja, såpa är jättebra! Och dessutom luktar det ju gott. :D

Janne Nilsson
0

En lustig detalj är att på C4 så fick jag ofta huvudvärk när jag var i hallen i perifiri, dvs till höger när man kommer genom entren.

Förmodligen beror det på att golvet ofta har tvättats med såpa innan och ångorna bidrog till huvudvärken. Men så är det en stor yta som tvätta. Har aldrig haft problem med det vid husbehov. Men jag använder det mest till mina penslar.

Janne Nilsson

[Jarl]
1

Finns ju paletter i aluminium dem ska nog hålla vid kraftig rengörning

Janne Nilsson
0

Har om möjligt vit botten för att bättre se färgerna.

Janne Nilsson

[Jarl]
1

Jaha det underlättar!

MarkusN
1

Janne, kan du inte göra ett populärvetenskapligt experiment åt oss och kolla vad som händer om de får ligga i Coca Cola?  Det är ju ungefär som bromsvätska😃🤪😎

Janne Nilsson
0

Men vilken sorts cola? Light, Zero, Life……?

Janne Nilsson

MarkusN
1

Ska jag välja sort vill jag att vi delar på Nobelpriset! 😃

Janne Nilsson
0

Du menar Swedish Model Prize?

Som jag för övrigt tycker vi borde införa och dela ut i samband med det där andra priset, vad det nu heter?

Janne Nilsson