Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 2066 ggr
[Hayabusa]
0

JGSDF Type 10 MBT

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*

[Hayabusa]
0

Lösa bandlänkar från Raupen Modell

[Hayabusa]
0

Andra sidan.

[Hayabusa]
0

Varje länk består av 3 delar, på bilden syns 2 längder med 57 länkar vardera. Tar cirka 1 timme att bygga ihop 10 länkar, så några timmars arbete är det. Det som tar mest tid i anspråk är att klippa bort & putsa till delarna. Att sätta ihop länkarna går relativt snabbt, det gäller bara att se till alla delar är "rättvända".

[Hayabusa]
0

Länkarna är helt rörliga och ger ett riktigt fint intryck. Ska sägas att Tamiya leverar med band av vinyl som är fina, men Raupens band ger ett snäpp vassare intryck. Dessvärre döljs stora delar av banden av sidosköldar/kjolar, men det får man leva med. En detalj som dock inte ska förbises är att Raupens band är av en senare typ som alla Type 10-vagnar numera har (eftermonterat). Med andra ord - de är mer korrekta. 

Inte för att min granne, eller så många andra, kommer att ha en susning men…it´s in the details :)

wooderson
0

coolt, det här blir spännande att följa

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
0

#5 Fin byggsats, helt klart. Detta är en utgåva med delar från Def.Model dvs fotoets, resindelar och lite annat smått & gott. Har även köpt på mig kanonrör av alu och antenner från Adlers Nest.  För den som så önskar så finns det små handtag i metall (även de från Adlers Nest) tänkta att ersätta de som finns på vagnen. De är små och de är väldigt många, men så kul ska vi inte ha det. Någonstans måste man dra en gräns och för mig går den nog precis där :)

Hur som helst, en fin modell - japansk förebild tillverkad av ett japanskt företag, då brukar det bli bra. Tamiya har även en Type 10 i skala 1/16 och kommer även med en i skala 1/48. Gissar att Type 10 är rätt populär i sitt hemland.

[Hayabusa]
0

Här ser man handtagen. De har, i skala 1/35, en storlek på 1.7 x 0.3 mm

[Hayabusa]
0

Så här ser det ut på modellen.

wooderson
0

#6 äh med lite pincett och tålamod fixar du ju det, om du nu gör banden så noga trots att de inte syns, så kommer du ju veta att handtagen saknas

[Hayabusa]
0

#9 Haha, stryk det där med "lite" :) Banden är en barnlek jämfört med dessa handtag. Det är ju inte så att handtagen inte finns på modellen, de är bara inte lika fint utförda. Och OM jag nu byter ut dessa handtag…då finns det ännu fler små detaljer som jag rimligtvis behöver byta ut, för att nå en likvärdig detaljnivå. 

Ja, ni hör hur jag argumenterar med mig själv :)

Joppo
0

Jag tycker det låter som att de där plasthandtagen snart kommer att förvandlas till små plastspån och slipdamm 😃 Kul och ovanlig modell!

[Hayabusa]
0

#11 Ahh…jag behöver stöd :)

Ja, det är en fräck modell. Väldigt ny också, de först 13 vagnarna kom ut på förbanden i januari 2012.

[Hayabusa]
0

De är inte stora…

wooderson
0

#13 du gör ju som du vill såklart, men jag tycker utifrån dina tidigare byggen att du inte brukar banga för smådetaljer, tänker på små ets delarna på leoparden t ex. Sen är det väl som vanligt att det är mest man själv som "ser" vet om vilket jobb och pill som lagts ned och då kan man ju anpassa nivån till hur man själv känner.

[Jarl]
0

Kul med 1/35 pansar hur hänger du på banden när det är klart utan att de går av?

Filbrännan96
0

Snygg vagn och modell. Gillar som vanligt när det följer med godis som gör hela modellen mycket mer verklighetstrogen 👍

"It´s all about the details"! Cool

Joppo
0

#13 Jag är helt fel person att fråga om saker ska detaljeras eller inte. Jag har ju en psykisk åkomma som bland annat får mig att tillverka enskilda gatstenar i skala 1/72 :)

Men du gör som du vill. Det blir nog jättefint oavsett tillvägagångsätt.

[Hayabusa]
0

#15 Genom att lämna driv-eller vändhjul omonterat så kan man trä på banden med endera hjul. Det går att "trixa dit" dem, ett alternativ är att lämna något bärhjul omonterat innan banden läggs på.

#16 Ja, jag gillar utseendet. Som sagt, en specialutgåva som innehåller en del "godis" men band, antenner och eldrör har jag köpt till separat. För att inte tala om små handtag i metall…

#17 Haha, ja det är lätt hänt att man ramlar i gropen av detaljering. Det som får mig att tveka är:

1: Antalet, det är c:a 100 st det rör sig om. Hade det varit 10 st, då är det en annan femma.

2: Väldigt små handtag spridda över precis hela vagnen - de ber om att få bli skadade eller avbrutna. 

Vi får se vad det slutar med.

IKV91
0

Kul bygge! Ser fram emot fortsättningen med handtag och allt annat.

Decaius
0

Ser ut som ett lovande projekt detta, Stefan! Jag säger, skippa handtagen! Det finns för mycket plast här i världen för att riskera att köra fast med en modell! Men antagligen (rent statistiskt sannolikt) kommer du att plågsamt byta ut handtagen… ;)

[Hayabusa]
0

#20 Haha, ja du har rätt Calle. Det ÄR överkurs att byta ut handtagen, den ende som skulle se det är jag. Visst kunde det se fint ut, men nja…var lägger man ribban? Byter jag ut handtagen så vore det ju logiskt att byta ut flera andra pyttesmå detaljer. Jag har, så här i efterhand, kollat in min Leopard 1 och det är t om svårt för mig själv att se varenda liten detalj.

Nåväl, det är slutresultatet som räknas och som vanligt är det målningen som man ser först och minns bäst.

[Hayabusa]
0

Nu skapade jag själv lite frågetecken kring små handtag - vara eller icke vara? Egentligen är det inte handtag utan fästpunkter för t ex camo-nät osv. Hur som helst, så gjorde jag en test för att se hur det ser ut. Metalldelarna är verkligen små och inte helt enkla att greppa, de flyger iväg eller "klistrar" fast vid annat. Jag använde ett överblivet torn från en Tiger II i skala 1/72. Tyvärr hade jag inget 0.2 mm borr som krävs så 0.3 fick duga. I skala 1/72 blir det verkligen ett snyggt handtag, men på en vagn i skala 1/35 är det sannerligen  smått. Jag har 50 st öglor men det krävs c:a 100 st totalt, så jag får helt enkelt fundera på hur jag gör. 

Två bilder:

[Hayabusa]
0

*

JaGa
0

Hej Stefan 👋

Läckert stridsvagnsprojekt du har på G…👍 Den skulle jag själv gärna vilja ha, fast i 1:72 då!

Ska bli kul att få följa bygget ditt!

Jag köpte dessa borrar av märket Uschi ( Drill bit set 0,2 - 0,4 mm )  från Rebell Hobby:  http://www.rebell.com/tools/borr-och-punch/drill-bit-set-0-2-0-4-mm-10-pcs-se-info.html  . 

Dom är väldigt trevliga att arbeta med, då dom har ett schysst grepp om borren som man får bra grepp med fingrarna. Kanske dom kan underlätta ditt borrande…?

[Hayabusa]
0

#24 Hej Janne!,

Tack, Type 10 ser cool ut och jag hoppas att jag kan göra den rättvisa. Du vill bygga en i 1/72? Det tycker jag att du ska gör, Fujimi gör ett par varianter av den och det finns även detaljeringsset. Kolla på HLJ (kan finnas hos andra också). Lägger upp en bild på den 1/72-vagn jag byggde för något år sedan.

Tack för tipset om borrarna! Själva borrandet är inte utmaningen utan den stora mängden väldigt små byglar - knappt 180 st är det! Ja, du läste rätt: 180 st. Inte c:a 100 st som jag trodde från början. Nåväl, jag har inte tagit beslut i den frågan ännu :)

[Hayabusa]
0

*

[Hayabusa]
0

*

[krutgubben]
0

Otroligt fin vagn du byggt, vädringen är imponerande och jag gillar basplattan.

[Hayabusa]
0

#28 Tack, det är kul att höra :) Bara för att förtydliga - vagnen på bilderna är alltså INTE Tamiyas 1/35 som jag håller på med utan istället Fujimis 1/72.

[krutgubben]
0

#29 1/72 och jag som trodde den var i 1/35, det gör ju vagnen ännu mer imponerande!

[Hayabusa]
0

#30 Bilder kan vara jäkligt förvirrande när det gäller skalor. Trevlig byggsats och det finns en byggtråd här på iFokus.

JaGa
0

180 stycken…!!! 😮 

"Du är ju inte klok Stefan…"

Nu blev det extra intressant att följa bygget ditt…😉

Jo, jag såg din byggtråd här på forumet tidigare med  din fantastiskt fina Type 10. Blev  grymt sugen på att skaffa den efter sett ditt bygge!

Jag har byggt Trumpeters Type 61, 74 och 90 tanks för ett antal år sedan. Tyvärr har dom varit nerpackade (samt en massa andra modeller) i förråd sedan 7-8 år, efter jag flyttat ihop med min käraste.

Lycka till med bygget!

[Hayabusa]
0

#32 Haha, nä det är inte klokt. Det är knappt 180 st väldigt små byglar med måttet 0.3 x 1.7 mm Är det värt att att göra denna detaljering? Det kommer knappast att synas och det som avskräcker är antalet + att modellen blir väldigt ömtålig att hantera under t ex målning.  Hade det varit 10-20 st så är det en helt annan femma.

Som sagt - beslut är ännu inte taget :)

Tack - det behövs alltid värmande hejarop :)

[Hayabusa]
0

Eldrör i aluminium ger ett extra lyft (tillverkad av Voyager), arket med fotoets är delar som ska sitta på eldrörets främre del. Rökgranatkastarna har fått kedjor i ets. De (rökgranatkastarna) sitter tämligen väl inbyggda i tornet vilket innebär att kedjorna inte syns väldigt väl, men - de är där!

Decaius
0

Läckert Stefan! Du har byggt vagnen i 1/72, nu 1/35. Blir det 1/16 sedan? Tamiya har väl en byggsats i den skalan med…

[Hayabusa]
0

#35 Tack! Haha, jag har sneglat på 1/16-vagnen men den känns lite väl stor. Är rädd att det blir för mycket leksak över den, men jag ska inte säga aldrig. Den kostar en slant också + att var ställer jag den? Men…vem vet? 😉

Har även lagt till en krans i ets vid eldrörets "rot".

JaGa
0

Grymt bygge…😎

#35   👍

[Hayabusa]
0

#37 Tack! Haha, ska jag tolka din "tummen upp" som en uppmaning att köpa på mig 1/16-vagnen? 😉

Tamiya har inte bara en version utan två i skala 1/16 - en "Display Model" och en radiostyrd. Radiostyrd är absolut inte min grej, men den andra…jaja, vi får se 😉

[Jarl]
0

Tycker att du ska fästa byglarna var dem syns mest och sen skipa resten.

Har du tålamodet och finliret så sätt på så kommer du bli extra nöjd när den är klar!

[Hayabusa]
0

#39 Tja, problemet är att alla byglarna (knappt 180 st) syns i princip lika tydligt på hela vagnen.

wooderson
0

Jag tycker att det ser mycket lovande ut, 180 pyttebyglar som kommer att ramla av när man tittar på dem, det hade jag aldrig gjort, vet att du brukar vara mycket mer noggrann än jag, men det framstår ju som en galen uppgift. Samma vagn i 1:16 tror jag däremot på, då kan du ju ha dem bredvid varandra, typ tripp trapp trull, kan se ganska häftigt ut

[Hayabusa]
0

#41 Den väldigt stor i skala 1/16 😮

[Hayabusa]
0

Bygget går vidare. Små detaljer som nät i ets och "lyktor" är inte dumt.

[Hayabusa]
0

*

[Hayabusa]
0

*

Decaius
0

Du behöver inte bygga vagnen i 1/16, för den här kommer att se ut som 1/1 när den är färdig Stefan!

Magnuzk
0

Banzai! Banzai! 😎

[Hayabusa]
0

#46 Haha, ja vi får väl se :) Tack Calle! Trevlig byggsats, lättbyggd och utan krångel.

#47 Banzai! Jajamen, jag gillar denna vagn. Den ser cool ut, har närmast lite sci-fi look över sig. Gillar även Type 61 & Type 74.

ElLobo
0

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer