Vad får dig att kommentera?
Vad får dig att kommentera ett bygge, är det prestationen eller är själva bygg glädjen viktigare? Måste modellen vara exakt efter referensen innan du kommenterar bygget? Eller är det viktigaste att vi har kul när vi postar våra alster och får kommentarer? Måste man vara en stjärna för att dra till sig kommentarer?
Nej då ingen sjärna behövs! Bara glatt byggande👍 Har varit medlem ganska länge och har märkt av att det blivit lite kallare! Kanske människor har mindre tid!
Något som fascinerar mig extra mycket är när byggaren har den där "extra kreativiten", att när det behövs använder metoder och/eller annat för att uppnå ett visst resultat (ja, jag vet att jag är "lite jävig" när det gäller sådant, sedan jag satt med min modell av ett "Kangaroo" (trupptransportfordon baserat på Sherman-chassi) och bytte ut alla handtagen på utsidan av modellen till häftklammrar som jag rätade ut och sedan bockade om eftersom jag hela tiden medan jag målade modellen lyckades bryta av originalhandtagen av plast 😇).
Enligt mig ska varje byggare själv få tycka hur den färdiga modellen ska se ut.
när något bryter lite från mängden så brukar jag väl kommentera, mest för att jag blir nyfiken och då menar jag inte "det är så snyggt så det bryter från mängden andra modeller", utan mer att det är något specifikt bygge, skala, krigs period mm, tex titanic tråden, det finns en hel del båt byggen på sajten, men det är typ samma samma(även fast det är snyggt och intressant det med), men titanic tråden bröt lite från resten utav trådarna, dels pga dess storlek och dels för att jag finner titanic fascinerande. sen har vi ju din tråd, Flames Of War tråden där jag fick inspirationen att testa på Flames Of War jag med, där var det den lilla skalan på modellerna som fick mig att kommentera samt att jag blev väldigt nyfiken på hur resultatet blev. men sen kommenterar jag även när jag själv håller på med en viss typ av modell som någon annan också håller på med, frågar då mest "hur gjorde du det där osv", allt för inspiration osv.
äh, rörigt inlägg, men jag tror du förstår:)
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
#3. Tackar för ditt intresse ang. Titanicen och jag håller med dig i stort (vi norrlänningar är ju sååå kloka)
Visst, det kan tyckas vara självklart att kommentera tjusiga byggen, men även något som liksom sticker ut. Likaså smarta lösningar på verktyg eller Robbans lösningar (modellbåtar) på tillbehör (ventilerna), bara för att ta ett exempel.
En kommentar eller en fråga i tråden kan inspirera och göra att ngn känner sig entusiastisk
//håkan
För min del är det främsta och viktigaste skälet till att skriva en kommentar att jag tycker att jag har något att tillföra eller säga i ämnet. Till exempel för att någon ställer en fråga på vilken jag vet svaret, eller åtminstone har ett svar; för att jag ser något i ett pågående bygge som får mig att undra eller vilja påpeka något; för att jag har en åsikt som jag tycker har tillräcklig relevans.
Naturligtvis blir det även en del andra kommentarer, vanligtvis i form av variationer på temat "snyggt byggt". Här styrs inläggsbenägenheten för min del av delvis andra faktorer. Således är jag mer benägen att göra den sortens kommentarer i trådar som berör byggen av modeller liknande dem jag själv är mest intresserad av, dvs. (framförallt civila) fartyg och båtar, men det händer givetvis att även andra byggen väcker kommenteringslusten.
Likaledes är det förstås så att sannolikheten för en kommentar är större i trådar skapade av byggare som jag känner lite bättre, virtuellt och/eller IRL.
Vad gäller "snyggt byggt"-genren finns det så vitt jag kan se hos mig själv ingen egentlig systematik, utan det handlar nog mest om spontana reaktioner. Någonting i ett givet fall har det där lilla extra -- det kan vara ett ovanligt subjekt, ett väldigt tjusfullt bygge, ett extra bra foto eller en särsklt intressant beskrivande text … eller alltsammans på en gång.
Jag skall inte påstå att jag direkt försöker ransonera den sortens kommentarer, men det finns en viss tröskel, i form av att det inte får kännas för tjatigt. Säger man "snyggt" om varje bygge eller efter varje uppdatering i en tråd tilför det, tycker jag, inte så mycket och blir det ganska enformigt att läsa. Jag menar inte att det är något fel alls på Allmänt hållna hejarop -- tvärtom! -- men för egen del måste jag alltså triggas av något litet extra innan det känns meningsfullt att utbrista i ett sådant.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
instämmer till vad banjoman skriver.
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Jag håller också med Banjoman! Jag tittar på de flesta trådarna men kommenterar kanske inte om jag inte har något direkt att tillföra. Tror min kommentarsfrekvens styrs av humör, tidsåtgång mm.
Ja jag håller med Banjoman också, och som #7 skriver så har humöret en viktig roll. Jag tackar er för de kommentarer ni gjort och jag kommer att fortsätta posta mina alster även om vissa av mina trådar får färre kommentarer, jag förstår mer nu om hur det ligger till.
Jag passar på att lämna mina tankar. Jag håller med Banjoman i hans fina text, med tillägg att jag försöker följa de personer som ger mina byggen feedback lite extra. Kommenterar någon mina byggen tycker jag de förtjänar min uppmärksamhet med! Jag kan känna dåligt samvete till flera av er båtbyggare, jag är alltför sällan inne och följer era trådar. Jag vet att ni är extremt seriösa i ert arbete och förtjänar mer, "tyvärr" är jag ju själv en ganska aktiv byggare och då räcker inte tiden till allt. Jag blir själv sporrad av lite feedback då och då så jag vet att det för många betyder mycket att få glada tillrop. Jag utgår från att behandla andra som man vill bli behandlad själv. /Erik
#9 Ja det tänket har jag också men det finns flera som jag lägger ned tid på och ger feedback på men jag får inget tillbaks och det är tråkigt. Jag tycker också lite synd om båtbyggarna men jag ger dom feedback och tycker dom kanske kunde få mer uppmärksamhet.
Jo kom på en sak till. Det finns ju den lilla knappen "Bra inlägg", den används väldigt sällan. Jag antar att den är som "gilla" knappen på tex Facebook.
Ibland kanske man inte: hinner/orkar/upprepa sig mm, då kan man istället trycka på "Bra inlägg", den som lagt upp lite bilder mm ser detta och får en liten kick även om det inte är några kommentarer. 3-4 klick på "Bra inlägg" betyder jättemycket viss vissa av oss (mig själv inräknad).
Med andra ord: Vi kan alla bli lite aktivare med "Bra inlägg" funktionen tycker jag.
/Erik